Det här med bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare emgard98
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 2 248
Sv: Det här med bett?

Jag rider min kallblodstravare på hack, han var så tjafsig med bett.
Åkte o kollade honom hos Torbjörn, Söderköping, o han var kalasfin i munnen. Fanns ingenting att fixa eller anmärka på.
Åkte hem och provade med jämna mellanrum lite olika bett,
ett rakt bett med fasta ringar, gick sådär, två- el tredelat avskyr han. Har provat både med och utan nosgrimma,
både remont och annan.
Fyndade en tunn tunn westernstång på Hööks, ska testa den och se.
Jag tror att den kommer att funka, ska testa några ggr.
Men om den inte gör det så får han gå bettlöst, egentligen gör det inte så mycket.
Allt man kan "göra" med bett kan man oxå göra utan.
Men jag hade tänkt att vara med på någon dressyrtävling i framtiden, det får man väl inte på hack??:smirk:

Rid du på pelhamet, om din funkar bra på det :).
Ett bett är inte skarpare än den hand som håller i det.

Mvh J.

Du tror inte på det för att din häst inte följer normen men TL har sett några fler hästar i mun.

Mina hästar pratar inte så jag väljer åt dom att byta bett emellanåt. Jag tycker dessutom det är svårt att själv se om de har skador i mun.

Vi rider våran på hackamore,funkar absolut bäst! Hon är tjafsig med bett i munnen,trots att hon är kollad och inget fel finns!
En del säger att det hackamore är skarpt,men lite hänger ju på händerna,och hon är väldigt lyhörd!
Våran tränare säger att hon blivit en annan häst sen vi tog bort bettet och började med hackamore!

Du tror inte på det för att din häst inte följer normen men TL har sett några fler hästar i mun.

Mina hästar pratar inte så jag väljer åt dom att byta bett emellanåt. Jag tycker dessutom det är svårt att själv se om de har skador i mun.

Det var inte svar till mig, väl?? :)
(Tycker det är svårt att se ibland vem svaren är till..."korkad")

Mvh Jenny!!

Bett är intressant och ju mer man kär sig desto mer inser man hur mkt mer det finns att lära, precis som inom det mesta som har med hästar att göra. Min häst är otroligt känslig i munnen men trivs bäst på odelade bett, så stabila som möjligt ocgh med tyngd i, dvs stångbett. Just nu växlar vi mellan följande...
Kandar, dressyr
Pelhamstång. Odelad och rids med två tyglar, dressyr o ibland ute.
Postkandar när vi hoppar och tömkör. Odelat, ringen under tränsbettsnivå.
Ridkapson med fast järn och westernstång, odelad varvar vi med ibland.
OM jag får för mig att rida på teräsnbett bara för att kolla av lydnaden även där så är det rakt tränsbett med fasta ringar, eller tredelat med rörliga ringar eller tvådelat sweet iron med d-ring, smalt och lätt böjda delat. Inget av dem är direkt älskat, men lydnaden finns även där.

Jenny!

Det är lätt att se. När du läser detta inlägget, titta i övre högra hörnet på just detta inlägg, i den gröna listen ovanför det jag just skrivit står det först namnet på tråden och sedan av och ett användarnamn. Det står ditt namn på detta inlägg, jag har trycks på snabbsvarsknappen i ditt inlägg. Blev det lättare att förstå?

Med andra ord, Elektron hade svarat till the_connemara.

Hästen rids med ett vanligt tredelat, hästen körs med rak stång (vet inte vad bettet heter, noll koll på körningens utrustning) och ibland har det blivit hackamore.

Okej. Min verkar också tycka om tyngre bett. Red på vanligt delat tränsbett för någon vecka sen Ett riktigt tjockt och klumpigt, men det lyssnade hon faktiskt också relatvit bra på. Så ska försöka växla mellan det och pelhamet. Får se om man ska sätta på hacket och prova det igen om någon dag. Dock har det bara blivit rusning och noll kontroll på det tidigare och antar att det inte är bättre när jag provar det nästa gång.

Fortsätter nog på pelhamet, för som sagt, det är ju handen som gör hur skarpt bettet blir.

Jag vet många som inte är nöjda med honom och jag vet nog någon som inte är nöjd med den som jag går till med, det spelar mig ingen roll "vem som är bäst" bara det fungerar för mig och mina hästar. Vilket det gör och alltid har gjort. Bara för att TL inte tittar mina hästar i munnen o säger de är ok så behöver de inte vara något fel på dem, min ser oxå om något är galet och vi är där regelbundet med de hästar som är hemma. Och tyvärr så har jag bara egna dåliga erfarenheter av den andra tandläkaren i närheten som jobbar a la TL. Men visst finns det mängder med folk som dyrkar TL mfl, får de gärna göra om de funkar för dem.

Mina hästar pratar inte heller men om de fungerar bra på en typ av bett o visar att de föredrar det framför andra samt aldrig har ngra problem i munnen relaterat till bett/ridning så förstår jag inte varför de HAR skador enligt dig?

Jag varierar mellan 3delat tränsbett 3delat som bara är ledat åt ena hållet, rakt tränsbett och hackamore (vanligt med korta skänklar).

Det bett som är snällast är väl ändå det bettet som du kan vara mjukast i handen med.
De hästar jag haft hitils (5st) har iaf blivet mer avspända på ett "skarpare" bett då jag kunnat mjukna i handen ist för att få ta kraftiga tygelhjälper.

/Linnea

Kan tillägga att jag just nu har 3 hästar och ingen av dem funkar på alla betten men jag har iaf två bett att variera mellan.

Vilka bett rider ni på?
- Vanligt tvådelat tränsbett, ponnyhackamore, tvådelad bridong, tredelat med fasta ringar, hackamore med längre skänklar, tvådelat gummipelham och ett kombinationsbett (tredelat) med delta.

Hur är eran häst i munnen?
- Hon går lätt sönder, nickelallergi. Hon är ganska känslig och kryper ihop, men springer på som tusan. Har jobbat väldigt mycket med att hon ska ta ett ärligt stöd i handen.

Växlar ni mellan olika bett eller rider ni på ett och samma?
- Växlar lite utefter vad vi ska göra och hur hon känns.

Rider ni på samma bett varje gång är ni dressyrtränar/hopptränar eller har ni olika vid varje träning?
- Dressyren rids på något utav tränsbetten. I hoppningen har jag oftast kombinationsbettet, men behöver munnen vila har jag hackamoret med långa skänklar. När vi rider ut och kantrar har jag pelham eller långa hackamoret, beroende på munnen. Skrittar vi ut lugnt och sansat så har vi ponnyhackamoret.

på hästen jag rider växlar jag mellan rakt o ledat bett, båda sk "muffbett". ibland rider jag även med pessoa, ledat (vid hoppning/uteritt). har ännu inte testat bettlöst på honom, men planerar att göra det nån gång.. :angel: ;)

hästen har tre träns; ett dressyrträns med ledat muffbett, ett "alldagligt" träns med rakt muffbett och ett uterittsträns med pessoat. på så sätt är det väldigt lätt att variera bett, blir väldigt enkelt! :idea:

pållen är väldigt känslig i mun, men kan samtidigt bli väldigt stark o bita tag i bettet. men vi har kommit jättelångt i dressyren sen jag började rida honom å nu har jag äntligen hittat två bett som funkar på honom! har testat en massa olika men han har prompt hållt fast vid sitt pessoa :smirk: haha. jippie liksom. men nu använder jag bara det när jag vet att jag behöver lite mer broms.. :angel: känns så skönt att han funkar på ett "vanligt" bett nu - allt pga av att vi utvecklats i dressyren! :D

OKej. jo vad skönt. Kul att ni utvecklats, och på så vis kunnat använda lite snällare bett om man ska säga så.

Jag har också olika träns med olika bett beroende på vad jag ska göra :D Har ett dressyrträns med pelhambett, ett vanligt träns vid uteritt med tredelat och ett pullarträns med pessoabett. Så det är skönt å slippa behöva byta bett varenda gång =D

Ja precis. MIn häst blir mycket mer avspänd och lugn när jag rider på pelhamet. De andra betten springer hon bara som en tok, springer med spänning i nacken och koncentrerar sig inte alls. Och när hon gör det blir jag hård i handen för att hon blir hård i munnen = ingen bra kombination.

Men med pelhamet så slappnar hon av jätte bra och jag behöver inte ta i henne mkt alls. Hon koncentrerar sig och känns jätte behaglig. Underbar häst på det bettet, men med de andra en katastrof tycker jag =S

Jag använder lite olika. Mitt sto gillar bara oledade, tunga bett, framförallt stångbett av olika slag.

När jag rider har jag antingen jaktkandar med liten tungfrihet (med tygeln i översta skåran)+ lös engelsk nosgrimma eller ponnyhackamore. Jag tömkör på ett oledat, lätt böjt tränsbett samt remontnosgrimma och kör på ett böjt postkandar med tömmen i översta ringen ("tränsbettsringen") (utan nosgrimma)

Hon har en väldigt känslig mun och väldigt bestämda åsikter om vad hon gillar och inte gillar. Detta variera även i tiden, och vill hon inte ha ett visst bett en dag, så brukar det märkas. ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 294
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 251
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 076
Senast: Sesca
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka