Det här med CV

emlem

Trådstartare
Hur gör ni när ni skriver cv, tar ni med rubb som stubb eller sållar ut det onödiga jobben/ utbildningarna som inte har något med tjänsten du söker att göra?

Jag tar med alla jobb men redovisar bara utbildningar som jag tycker är relevanta. Tex när jag söker jobb hos Polisen så berättar jag såklart jag är certificerad larmoperatör då det är en dyr och lång utbildning som är en fördel att ha då ev ny arbetsgivare inte måste börja med att skicka mig på en flera månader lång utbildning utan kan sätta mig i drift direkt. Däremot nämner jag bara i förbigående att jag har en vårdutbildning men specificerar inte vad. När jag söker vårdjobb däremot redovisar jag ju alla extra vidareutbildningar jag har men nämner bara att jag även är utbildad radiooperatör men redovisar inte jag även är certificierad.

Hur gör ni när ni skriver cv, tar ni med rubb som stubb eller sållar ut det onödiga jobben/ utbildningarna som inte har något med tjänsten du söker att göra?
Tar med det som känns relevant. Har haft hand om rekryteringen på ett gammalt jobb och herregud säger jag bara. Att Gunnar jobbat i korvkiosken 1984 i fem månader är VÄLDIGT irrelevant typ alltid när man söker ett jobb 30 år senare... (och ja, det var inte bara Gunnar som listade gamla sommarjobb från ungdomsåren för typ ett decennie sedan)

Var nån som hade knåpat ihop 1,5 A4 med jobb. Han var 45 år gammal, inte illa pinkat. Gav inget seriöst intryck och mycket var jobb som man kunnat skita i att nämna.

Jag anser nog att man skall sålla, men helst inte lämna "hål". Dessutom kan många erfarenheter vara av relevans, även om det inte ser ut så först.

Tex kan en person som arbetat inom vården fått möjlighet att utveckla en hög grad av att lyssna aktivt och visa respekt. Det är en förmåga som skulle uppskattas på fler ställen.

Så, kan jag formulera vad en tidigare arbetsplats/uppgift lärt mig, och vad jag utvecklat som kan vara av generell karaktär, så tycker jag inte att man skall utelämna det.

Jag har tex tagit upp i mitt cv att min erfarenhet som ordförande i en bostadsrättsförening gett mig möjlighet att reflektera över hur viktigt det är med lyhördhet och diplomati om/när vissa händelser blir känsliga.

I det fallet har jag INTE sökt jobb som någonting som har med fastigheter att göra, utan en helt annan bransch.

Jag klumpar ihop liknande jobb och ger exempel på vad de innebar.

Inte heller är jag rädd för att ha "hål" i listan. ja ghar aldrig träffat nån arbetsgivare som brytt sig om att jag inte haft någon redovisad arbetsgivare under någon period. Inte heller skriver jag exakta datum. Jag skriver att åren/året XXXX var jag anställd på företag Y med arbetsuppgifter Z. Att det bara var 10 månader av 12 angår ingen.

Jag är rätt förvissad om att en potentiell arbetsgivare är mer intresserad av min kompetens än vad jag gjorde fyra sommarmånader 1989.

Jag har tagit med allt jag gjort tidigare, för mig känns det viktigt att visa att det inte finns några "hål" i CV:t. Men jag är bara 23 år, och eftersom har jobbat sedan jag var 16 (året runt, inte bara somrarna) så känns det som om det säger något positivt om mig som person att det inte finns några hål. Även fast det enbart är okvalificerade jobb så hoppas jag att det gör att jag uppfattas ha hög arbetsmoral, men jag vet inte om det faktiskt stämmer?
Fast, jag har i och för sig aldrig fått jobb med hjälp av CV och personligt brev utan alltid via telefonkontakt eller öga mot öga....

Jag sållar bort jobb som inte känns relevanta och kortare uppdrag etc.
Däremot brukar jag ha kvar vissa jobb som ligger utanför det jag söker om dessa kan ses som en kul grej. Sånt kan göra att man sticker ut ur mängden och kan dra arbetsgivarens intresse även om det inte matchar jobbet jag söker.

Vet inte hur många intervjuer inom mode-branschen jag suttit på när de varit superintresserade av att jag är utbildad arkeolog, elller att jag sjungit opera.
Att jag sommarjobbat på ålderdomshem som 19-åring är kanske inte lika intressant dock så det brukar jag skippa.

Jag är rätt förvissad om att en potentiell arbetsgivare är mer intresserad av min kompetens än vad jag gjorde fyra sommarmånader 1989.

Sant! Är det långt bak i tiden, så har det givetvis ingen relevans. Men, som @tornblomma är inne på, så kanske det var något som stack ut, som kan vara intresseväckande kuriosa.

Men jag vet inte, när jag tänker efter, så är det viktigare att lägga tid vid det personliga brevet. Att det är kort och kärnfullt, säger vem man är och framför allt vad man vill, är min devis.

Kanske är 2000 - 3000 tecken inklusive blanksteg en rimlig nivå?

Då skulle man skippa det där med promenader i skogen och god middag med familjen... :wtf:

(jag har läst ganska många sådana ansökningar och för mig är det oerhört ointressant.)

Jag tar med allt - men de icke-relevanta blir bara en one-liner och de relevanta beskrivs varför de är relevanta.

Men, som @tornblomma är inne på, så kanske det var något som stack ut, som kan vara intresseväckande kuriosa.
Jag tar alltid med en helt oviktig grej, nämligen att jag en gång var anlitad som sekreterare/översättare vid EM i brottning. Det har ingen som helst relevans för det jag arbetar med, men oj, vad folk minns det! (Jag har ingen kunskap eller erfarenhet inom brottning heller.)

Jag sållar. Jag har en del strökurser som jag läst på kul mest. Ingen arbetsgivare är intresserad av en 8 år gammal webbdesignskurs tex när jag inte gjort något sånt efter det. Korta uppdrag/jobb som inte tillför något nytt och intressant känns också onödigt. När jag rekrytera fick man ju en hel del cv som var fyllda med för tjänsten helt ointressanta jobb från typ 80-talet.. Bara jobbigt att läsa igenom när det är ett par hundra ansökningar. Glapp är jag inte så orolig över såvida de inte är jättelånga (flera år) då kanske man kan göra som någon annan skrev klumpa ihop jobb tex xxxx-xxxx butiksjobb och sen nämna några butiker

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur ser ett bra CV ut, enligt dig?
Svar
12
· Visningar
716
Skola & Jobb Jag måste för första gången i mitt liv skriva ett CV och det går rätt dåligt. Problemet är att jag arbetat på mina arbetsplatser väldigt...
Svar
16
· Visningar
826
Skola & Jobb Jag har nog alltid varit väldigt intresserad av polisyrket, och nu när jag även har haft mycket insyn och träffat mycket poliser i mitt... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 195
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka