Det nya tränset, bra eller bullshit?

Tigertofflan

Trådstartare
Gah, jag såg det nere på falsterbo idag, men jag kan inte minnas vem som var tillverkare.

I vilket fall. Det hela går ut på att hästen har många ytliga och känsliga nerver i nacken. Detta tränset har ett nackstycke som är "bakdraget", och för att hålla det på plats har man ersatt käkremmen med två remmar som korsar varandra, och som sen fästs i nosgrimman.

Är det någon som vet vilket träns jag menar? Vad säger ni? Bra eller bullshit?

Sv: Det nya tränset, bra eller bullshit?

vet inte vad det är för träns, men låter spännande..?

ingen bild? :)

nej, jag försökte googla lite, men eftersom jag inte vet vem som tillverkar så är det svårt att hitta något... Kan i värsta fall ta bild till helgen om ingen annan vet vad jag snackar om :D

1zqf2p3.jpg

Eh. Typ :D Nån som vet vad jag menar för träns?

ingen aning, men det verkar ju smart så det kommer säkert i nästa ridsport (om man orkar vänta alltså)

jag såg en tjej som stod med det tränset utanför Skara Hästsport! men fråga mig inte vad det va för ngt!

Vet inte vad det är för träns, men just att man får ett nacktryck är något som dom flesta bett "kräver"... alla typer av gag- och hissbett och alla olika skänkelbett....
T.o.m. bettlösa alternativ ger nacktryck i mer eller mindre grad...

Men det finns säkert hästar som blir jätteglada om dom slipper nacktrycket...

Men det blir ju fortfarande nacktryck, bara det att det hamnar längre bak än vanligt.

Finns i nya H**kskatalogen.

Tycker själv att det är bullshit eftersom det troligtvis kommer att missbrukas.
Start, stopp och sväng sitter i kroppen inte i handen.
Istället för sårande mungipor får vi väl ömmande nackar.:crazy:

Edit: Hm...har jag missuppfattat dig nu tro? Nåja, låter det stå kvar så får jag svar på det. :)

Nej, det är inte något bitless bridle vi snackar om, och vad jag tror mig komma ihåg så har denna tillverkaren patent på konstruktionen.

Ja, jag upptäckte nu att det var bettlöst men är det inte typ samma konstruktion?

Det finns inte i höökskatalogen?

Novelette: Nej. Detta är ett träns och inget bettlöst. De korsade käkremmarna fästs i nosgrimman och är bara där för att hålla nackstycket på plats.

tycker allt det verkar lite muppigt men kan inte uttala mig om det är bra eller ej
snart har man väl ett sånt själv bara för att man ska ha de :p

Aha, nu kollade jag noggrannare(sidan 50).
På det bettlösa i H**ks så går det korsade nackstycket till tyglarna...det var det jag tyckte skulle ge hästar ömmande nackar.

Det du har skrivit om har jag nog inte stött på.
Ber om ursäkt för att jag missuppfattade:o

Lite offtopic kanske, men hör till ämnet.

Det var någon svensk känd toppryttare (har glömt vem, men det var en han) som var med i ett hästprogram, Hästliv tror jag, han sa iaf att han brukade sätta nosgrimman ovanför nackremmen så att det inte skulle störa det känsliga området bakom öronen vid nacken.

Lite samma sak fast det där tränset verkar vara steget längre. Sitter det fast bra då? Det glider inte fram eller så?

Ja, precis. Och det är ju så alla anti-pressurenackstycken har kommit till. Jag gör förövrigt precis som han.

Nej, de korsade käkremmarna håller allt på plats. Har inte sett det på häst, men såg konstruktionen i affären.

Tolga har ju ett visst nackstycke som ser rätt speciellt ut, men jag vet inge nosgrimma som ser ut som den du ritat
0102b21_gr.gif

Det är Dyón som tillverkar det, det är patentsökt och kommer att säljas av Equality Line, det finns inga bilder ute på nätet än (om inte någon privatperson har tagit kort på det på Falsterbo och lagt ut).
Några testryttare har haft det och provat ett tag och de säger att det är jättebra, hästar som vanligtvis är "tjafsiga med huvudet" går mycket bättre med detta träns.

Hästar har nerver som ligger väldigt ytligt just bakom öronen (det är tex anledningen till varför man aldrig ska binda upp en häst i repgrimma, repgrimman är så smal och ger så starkt tryck att den kan förstöra nerverna om hästen kastar sig). Längre bak på nacken ligger inte nerverna lika ytligt utan skyddas av muskler och fett.

Dyón har även gjort en ny modell av gogue där nackstycket ligger mycket längre bak än på en vanlig gogue.

Precis, jag såg det i vintras, pratade med norska Eql.-mannen och han berättade att det här var det nya, och att alla deras nya träns skulle se ut så. Såg lite udda ut men är säkert väldigt bra för hästen! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka