Det personliga ansvaret?

Sv: Det personliga ansvaret?

Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med mitt inlägg, men jag skiver ändå:angel:

Jag håller med om vad trådskaparen försöker säga... om jag nu förstått det hela rätt...

På något vänster har det i min lilla värld omkring mig blivit "fult" att själv ta ansvar... Vad jag menar är: Det räcker inte att själv ansvara och sörja för sin häst. Man ska helst lämpa över ansvaret på så många som möjligt; stallägare, f.d. hästägaren, medryttaren, andra i stallet, tränaren, massören, hovslagaren m.fl. Helst så många som möjligt. Man ska aldrig säga "jag vet", utan man ska bara tro och sedan stämma av med alla möjliga andra om detta skulle kunna vara rimligt... Man ska aldrig lita på sin egen kunskap, utan alltid fråga andra. Man ska aldrig tro att man kan något... o.s.v.

Vad jag tillslut insett efter 14 års hästägande och några års yrkeserfarenhet av hästeriet är att man inte kommer långt med denna inställning. Att hela tiden skylla på olika faktorer som man "inte kan påverka" hjälper ingen. Men tar man sitt ansvar, är konsekvent, men hela tiden ödmjuk och öppen för nya förslag och intryck kommer man mycket längre.

Detta har aldrig varit några problem för mig förrän de senaste åren. Nu anklagas man istället för att vara en besserwisser, okunnig och inte vilja ta emot hjälp om man inte lyder under alla nya trender. Folk i stallet skapar ständigt nya problem, och alltid finns det någon eller några att skylla problemen på. Missförstå mig inte, det är jättebra att det finns all möjlig hjälp att få som ovan/nybliven hästägare, men jag tycker inte alls att nyblivna hästägare idag tar samma ansvar för sina hästar som man gjorde för 15 år sedan... Nu lämpar man över allt ansvar på ett flertal människor, både kunniga och mindre kunniga, och förväntar sig att man bara kan plocka russinen ur kakan...

Svammel, javisst, men något vettigt kanske jag fick fram;)
 
Sv: Det personliga ansvaret?

Litet tillägg: Självklart ska man även som van hästägare vända sig till de som kan mer och söka hjälp... när det behövs... Man blir ju aldrig fullärd... Men med inställningen att man hela tiden ska ta hjälp av andra, hela tiden ska rätta sig efter de andra och aldrig ta ansvar själv kommer man inte långt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp