Det pratas så mycket om långpromenader

K

KaZa

I olika trådar så talar man om att man går långpromenad varje kväll eller morgon. Jag jobbar ju med hundar och får höra utav hundägarna jag träffar att de under helgen varit på långpromenad. Det säger mig ingenting då ordet betyder olika för olika människor. Vissa menar ½ h och andra 2-3 h


Vad betyder långpromenad för Dig?
 
Kan ju börja med att svara själv. :D

Långpromenad för mig är en promenad som är minst 1½ h. Oftas går jag i skogen och då menar jag i skogen och inte på stigar/småvägar. Jag går mina långpromenader i rask takt på 2-4h några dagar i veckan. Sen går jag ju fler promenader och tränar varje dag, men just långpromenaderna blir så
 
För mig betyder det 1 timme till 1½ timme. Och det är själva promenaden, ofta lägger jag den ihop med andra saker så att det blir en paus mellan ditvägen och hemvägen. Ganska skönt att kunna göra flera saker på en gång, om det går att ha med hunden :)

Så långt går vi bara 2-3 ggr/vecka, resten av hennes motion får hon sköta lös. Hon är ju av en 'ömtålig' ras, och eftersom hon föredrar att motionera sig själv så kör jag på det :)
 
Allt över en timme är långpromenad. Går man i rask takt hinner man rätt långt på den tiden.
 
Ungefär så här, på vintern minst en timme, annars minst 1½.
Sen beror det lite på vad vi gör. Vi kan ju ha vart ute i två timmar, fast det inte vart en långis om vi t ex tränat o så. Fast iofs blir hon tröttare av det. ;)
 
En långpromenad för mig med hund förr om åren var 1 mil/dag. Det går man på 1 1/2-2timmar beroende på takt i varierande terräng. Det är samma sak för mig idag, men numera klarar jag inte av den sträckan på samma tid utan det tar 3 timmar för mig att gå samma sträcka. Nu har jag en 13årig hund som gärna går promenader, men vi är under träning båda två så om vi går 2-3km/dag så är det bra. Jag måste också ta hänsyn till min värk som inte blir bättre av att man övertränar. Däremot så får hunden gå lös väldigt mycket och det är bra. Jag ska ta fram cykeln också så att han får kuta av sig lite nu när farten börjar komma på han då det knappast är lönt att ta med sig honom på ridturerna.
 
En rastrunda är för mig mindre än 30 minuter. En kort runda är ca 30 minuter. Normal runda runt 45 minuter till en timme. Lång runda brukar jag kalla när det blir runt 1,5 timmar eller mer.
Men sen beror det ju hur fort man går, går man bara och strosar kommer man ingenstans på en timme :)
 
Den långa dagliga rundan heter nog "lång promenad" och dem som tar 30 min heter "kort promenad". Vår långa promenad tar ca 1 h. Åssen svänga runt hörnet också...

Men en "Långpromenad" tar minst 2 h och innefattar oftast nått annat också. (Fika, bad etc) Men det kan också bara vara att gå i två timmar eller mer.
 
För mig är en långpromenad en promenad som tar minst en timme och gås i ganska raskt tempo. Vissa dagar kan jag och Pricken vara ute i en timme, men inte ta oss så långt och då räknas det ej till långpromenad...

När vi är i stan blir promenaderna sällan mer än en timme (det är så tråkigt att gå här...), men på landet (dit vi flyttar permanent nu) blir det oftast betydligt längre promenader, särskillt om man får sällskap av någon annan människa, typ sambon. Ofta innebär promenaderna där att man tar en sväng och kollar på markerna, det kan vara åker koll för att se fall svinen har varit där, eller kolla hur mycket de har tagit ner i skogen, kolla av stängsel etc. Tyvärr kan ju inte Pricken gå lös, men han får i alla fall gå i Flexikoppel i skogen... Dusty får än så länge inte följa med på några långpromenader då han är för liten.

/ Digge
 
Exakt så är våra "långpromenader" också. Ett varv runt gårdsgränserna typ. Inspekterar hagarnas staket, visiterar hästarna osv. Men gården är inte så jättestor så våra "långpromenader" passerar sällan timmen. Fast jämför man med de kortare bajsrundorna på 10-15 minuter är de långa ;).

Vi har alltid våra hundar lösa här på gården, så motion får de ändå. Det vi lägger vikt vid är istället den mentala stimulansen som omväxling till att gå här hemma lösa och skrota.

Det hundarna uppskattar mest är att följa med på ridturerna. Det är bara lilla hunden än så länge som får hänga med, den andra är fortfarande valp. Då blir det regelbundna turer på 1 mil eller mer i betydligt snabbare tempo än promenad.
 
Minst 2 timmar. Mina långpromenader brukar ligga på 2-4 timmar. En normal promenad är ungefär 1½ timme. Rastrundor är ca 15 minuter.

Ibland kan jag var ute och gå med hunden en hel dag och ta med matsäck. Mysigt :)
 
Ibland kan jag var ute och gå med hunden en hel dag och ta med matsäck. Mysigt

Jag med! Helt underbart. Lite smörgåsar, kaffe, några kakor och ett jumbone till hunden och så är det bara att bege sig ut. :)
 
Jag använder sällan ordet långpromenad för mina promenader är nästan alltid ungefär lika långa. Brukar gå i 2 timmar på kvällen. Annars är de korta promenaderna upp mot 1 timme.
 
Jag tror det mycket beror på hur lång ens 'vanliga' promenader är.

När jag bodde i lägenhet var allt över en timme långpromenad (ansåg jag alltså).

Nu bor jag på landet och promenerar dem (de är lösa så de springer ju betydligt längre än jag går) 1 - 2 h som 'standardpromenad' och långpromenad är 3 h eller mer.

Fast promenad är eg fel ord, JAG promenerar, hundarna springer maraton i friskt tempo *s*

Men jag kollar av stängsel, letar svamp (inte för jag äter den men man kan ge bort den, hittat MASSOR med murklor nu) eller bara promenerar för promenerandets skull. SÄLLAN efter väg, utan genom skogen, äver ängarna, rakt över kalhyggena (nyttig motion för matte och är väldigt bra vaaaarma dagar för att hindra greyhoundarna från att springa så de får värmeslag).
 
En långpromenad för mig är en promenad på över 1½ timme!
Det brukar vi ibland ta på somrarna, med matsäck med eller bad inräknat, då kan det lätt bli 2-3 timmar...
Och då menar jag att man går hela tiden då. Vi kan ibland vara ute 2 timmar på morgnarna utan att jag räknar det som en långpromenad. Det beror på att själva svängen i sig bara tar knappt 1 timme, men vi brukar träffa massa hundar som vovvan får leka med.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 173
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 192
Senast: Sassy
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 841
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 897
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp