Detta eviga saltande:(

D

Dextrosol

Jag blir snart vansinnig på detta eviga saltande här nere i Skåne. Är ute med hundarna vid 06:00-tiden på morgonen och då är dom redan igång......grrrr. Det är inte det att dom strör ut lite salt på trottoarerna utan dom fullständigt vräker ut salt. Jag förstår inte varför det inte gå lika bra att sanda/grusa?? Mina båda äldre hundar hoppar på tre ben och unghunden skriker när han får salt mellan trampdynorna. Jag försöker verkligen att hitta ställen för dom att gå på där det inte är saltat, men det är näst intill omöjligt.

Undrar hur det är för Er längre upp i landet?? Saltas det lika mycket där, eller?? Vi här nere i Malmö har ju oftast inte snö så många dagar under vintern, men när den väl kommer är det ett stort problem med saltet - tycker jag och mina älsklingar i alla fall.
 
Sv: Detta eviga saltande:(

Stockholm verkar mer och mer ha gått över till sandning tack och lov (åtminstone här ute i förorten). Så fort snön ligger så sandar de. Salt kör de bara ut på stora vägarna då temperaturen pendlar runt nollan.
 
Sv: Detta eviga saltande:(

här saltas e-vägen och en del "genomfartsvägar", resten sandas vid behov, där jag bor (lite mer på landet) är det vinterväglag (dvs hårdpackad snö som plogen räfflat upp för bättre grepp). det sistnämnda känns vettigast, men kräver att man tänker på att det kan vara halt och köra därefter, vilket inte alla gör :D
 
Sv: Detta eviga saltande:(

Vad säger de på kommunen när du ringer och säger detta till dem? Har du frågat dem vart de rekommenderar dig att ta hundarna där det inte finns något salt på vägen?

Man måste göra de som bestämmer uppmärksamma på problemet.
 
Sv: Detta eviga saltande:(

Har mailat fastighetsägaren / bovärden - väntar på svar:(
 
Sv: Detta eviga saltande:(

Om jag säger såhär.. SHIT. Får ni ens halt på vägarna? Här uppe är det rena isbana o snöstorm, vi norrlänningar är vana och vi grusar nästan aldrig landsvägarna, byvägarna, jag tycker iaf det är dåligt med det. På e-14 största vägen där saltar dom iaf men knappt där heller.

Min kompis flyttade till skåne hon berättade att ni skåningar får panik i trafiken bara om ni får typ 1 cm snö haha ^^

Ni skåningar skulle köra lite bil här uppe ;)
 
Sv: Detta eviga saltande:(

Jag kommer gärna upp och kör i Norrland! Det är underbara vintervägar däruppe verkligen. Det skulle vara skönt att slippa 2 m höga drivor som ligger mitt över vägen, eftersom det alltid blåser mycket här och ingen plogbil hinner hålla undan drivorna...

TS: Dom får gärna komma och salta här istället, för det gör dom knappt alls.. Vi får hålla tillgodo med bönder som plogar, och lämnar ca 3 cm hårdpackad snö på vägen, som sen förvandlas till is. Det ser ut som en glasbana på alla mindre vägar som finns här, eftersom det inte sandas alls och bara saltas ibland (Läs, dom prioriterar dom större vägarna längre bort). Mina hundar bryr sig inte om saltet, men å andra sidan sett så görs det ingenting åt trottoarerna, så man får pulsa i 2½ dm snö där just nu.
 
Sv: Detta eviga saltande:(

Våra bovärdar har saltat i åratal trots att alla hundägare protesterar varje år. Kommunen är generellt dålig på att använda sand/finare grus och använder helst salt. Bovärdarna använder sig dessutom av ursäkten att vräker de ut massor av salt på fredagen så behöver de inte komma in under helgen och jobba :mad:

Förra året skulle de vara miljövänliga och grusa, då använde de någon form av smått, vasst singel som orsakade punkteringar på nästan varenda cykel och satte sig i skorna. En av grannarna har berättat att hennes hundar fick något som var snarlikt till spiktramp på hundarnas tassar av gruset och då känns det som att man står och väljer mellan pest och kolera. Vass småsten eller salt...:crazy:

Lägger på tassalva två gånger om dagen just nu och det verkar fungera bra. Hunden går inte på tre ben och verkar vara mer än nöjd med den lösningen. Sedan får man ju dessvärre stå ut med den lätta odören av tjära eller vad det nu är som stinker i salvan. Hyacinterna och julgranen försöker göra sitt bästa att ha överdofta den :grin:
 
Sv: Detta eviga saltande:(

Samma problem här, bor i Danmark, och här vräker de ut salt UTAN att ploga :crazy:
Minusgradigt saltslask gör ONT att få i tassarna säger min hund och är trebent efter 10 minuters promenad. Tassvax hjälper lite, men inte hela vägen.

Dessutom är det ju halkigare att gå där de har saltat än där de inte gjort nåt alls! Slasket är ju skithalt ju! Men den trampade snön är nästan lätt att gå på. Usch, det är verkligen salt överallt, på djur, skor, bilar, i trappuppgångar, ner i jorden där det blir en miljöohälsa. Jag förstår inte varför de inte kan sanda istället!
 
Sv: Detta eviga saltande:(

ush :crazy: våra har aldrig haft problem med tassarna men settern sprätter me framtassarna såpass att han får massa på bröstkorgen/magen. hans skin blir rött o irriterat... tycker det borde funka med sand/grus på gångvägar.

här i linköping har jag inte märkt av saltet än iaf. förra året tyckte jag det var mycket dock.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Idag på promenad fick Monster vad som såg ut som köldkramp... Fast han är fyra år, har aldrig så vitt jag minns fått det förut...
Svar
12
· Visningar
1 683
Senast: dpmatte
·
Hundhälsa Långt inlägg! Jag postade för ganska exakt ett år sedan en tråd om min hund som äter grus, lera och sand. Kände mig riktigt uppgiven...
Svar
7
· Visningar
4 855
Senast: SandraM
·
Hundhälsa Min tik har fått en ny idé i vintertid - hon går och slickar i sig grus under promenaderna. Det känns inte ett dugg hälsosamt och jag...
Svar
10
· Visningar
18 564
Senast: Turali
·
Hästvård Nu måste jag be Buke om hjälp! Min mamma som bor nere i Skåne har en New Forest ponny-sto på foder förutom sitt eget Tinker-sto. Som...
Svar
7
· Visningar
2 641
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp