Detta med att lämna in på kemtvätt....

lizzie

Trådstartare
Hur många av er gör det på regelbunden basis?

Jag har inte lämnat in på kemtvätt på flera år. Nu håller jag på med en garderobsrensning och inser att jag har några plagg som behöver kemtvättas. Bland annat en fuskpäls, yllekappa och en sammetsklänning (en cocktailklänning). Så förra veckan gick jag till en av stans kemtvättar för att kolla upp vad det kostar att få kläderna fixade.

Jag frågade efter en prislista. Kassörskan hämtade då chefen som genast rabblade upp priserna. 250 kr för en kostym, 200 kr för en kavaj, 150 kr för ett par byxor, 100 kr för 4 skjortor.

Eftersom jag vill få DAM-kläder kemtvättade stoppade jag honom här och frågade efter pris på fuskpälsen, efter lite hummande kom det fram cirka 500 kr. När jag frågade om sammetsklänningen och förklarade att den är ärmlös och knälång så fick jag ett svävande pris att det skulle kosta mellan 300 kr till 1500 kr :eek:

Om man nu lägger ett genusperspektiv på ovanstående prissättning så kände jag mig kränkt att jag som kvinna får sämre pris för mitt kemtvättbehov än vad det skulle kosta om jag kom men typiska manliga kläder.

Är vi kvinnor så dåliga på att utnyttja Kemtvätt? Eller förutsätts det att om man är karl så fixar man inte sin egen tvätt. Eller är män inte lika noga med att inte köpa kläder som kräver kemtvätt?

Ska jag kemtvätta det jag tänkt så kommer det kosta bra mycket mer än vad plaggen kostat i inköp :cautious: Är nog i lite chock över prissättningen 🙈

/Lizzie
 
Nu när jag inte jobbar i kostym längre blir det inte så ofta, men förr var jag på kemtvätten en gång i månaden typ.
 
Fast damkostymer, dambyxor och damskjortor lär ju kosta samma som männens? Att sammetsklänning och fuskpäls är dyrare lär väl mer bero på material osv?

Jag får erkänna att jag trodde att folk som lämnade in skjortor osv på tvätt gjorde det till vanlig tvätt och inte kemtvätt. Så mycket vet jag :o Själv har jag gjort det två gånger i mitt liv. En gång med min brudklänning, en gång med en dunjacka när jag inte hade tillgång till torktumlare.
 
Fast damkostymer, dambyxor och damskjortor lär ju kosta samma som männens? Att sammetsklänning och fuskpäls är dyrare lär väl mer bero på material osv?

Jag får erkänna att jag trodde att folk som lämnade in skjortor osv på tvätt gjorde det till vanlig tvätt och inte kemtvätt. Så mycket vet jag :o Själv har jag gjort det två gånger i mitt liv. En gång med min brudklänning, en gång med en dunjacka när jag inte hade tillgång till torktumlare.

Jo för fasen min brudklänning har jag kemtvättat! Den ligger i ett påslakan sen dess (21 år sen). Om någon är spekulant säljer jag den billigt!
 
Jag kemtvattade massor nar jag bodde i Asien. En sommar behovde jag kemtvatta min favorit jacka nar jag var i Sverige och den blev helt forstord :rage: Efter det tvattar jag allt sjalv. Har i USA ar det dock inte sa dyrt att kemtvatta, eller att lata dem tvatta som vanligt, men det ar enklare att tvatta sjalv, inget att lamna och hamta. Dessutom tycker jag rent allmant att jag gor ett battre job sjalv.:p
 
Kemtvättat en ullkappa en gång. Är 32 år.
Har även en sidenklänning som det står kem på men som jag tvättat för hand utan problem.
På vår soffklädsel stod det kemtvätt men den körde vi i vanligt bomullsprogram i maskinen, blev jättebra så fattar inte varför det står kemtvätt på den ärligt talat.
 
Lämnar in mitt tjocka dubbeltäcke varje sommar. Det får inte plats i en vanlig maskin.

Och ett av hästens ulltäcken en gång. Kostade mer än det täcket gjorde nytt 😆

Noll koll annars men skapligt trött på att kvinnor ska ha så opraktiska kläder. Som en docka.
 
Hur många av er gör det på regelbunden basis?

Jag har inte lämnat in på kemtvätt på flera år. Nu håller jag på med en garderobsrensning och inser att jag har några plagg som behöver kemtvättas. Bland annat en fuskpäls, yllekappa och en sammetsklänning (en cocktailklänning). Så förra veckan gick jag till en av stans kemtvättar för att kolla upp vad det kostar att få kläderna fixade.

Jag frågade efter en prislista. Kassörskan hämtade då chefen som genast rabblade upp priserna. 250 kr för en kostym, 200 kr för en kavaj, 150 kr för ett par byxor, 100 kr för 4 skjortor.

Eftersom jag vill få DAM-kläder kemtvättade stoppade jag honom här och frågade efter pris på fuskpälsen, efter lite hummande kom det fram cirka 500 kr. När jag frågade om sammetsklänningen och förklarade att den är ärmlös och knälång så fick jag ett svävande pris att det skulle kosta mellan 300 kr till 1500 kr :eek:

Om man nu lägger ett genusperspektiv på ovanstående prissättning så kände jag mig kränkt att jag som kvinna får sämre pris för mitt kemtvättbehov än vad det skulle kosta om jag kom men typiska manliga kläder.

Är vi kvinnor så dåliga på att utnyttja Kemtvätt? Eller förutsätts det att om man är karl så fixar man inte sin egen tvätt. Eller är män inte lika noga med att inte köpa kläder som kräver kemtvätt?

Ska jag kemtvätta det jag tänkt så kommer det kosta bra mycket mer än vad plaggen kostat i inköp :cautious: Är nog i lite chock över prissättningen 🙈

/Lizzie
Det är väl samma hos frisören? Herrklippning är ju billigare än damklippning.
 
När jag började tävla på -90talet så var det kemtvätt på kavajerna.
Men nuförtiden tror jag inte att jag har något det står kemtvätt på. Jag lämnade in några mattor vi ärvde för 2 år sedan, thats it.
 
Hur många av er gör det på regelbunden basis?

Jag har inte lämnat in på kemtvätt på flera år. Nu håller jag på med en garderobsrensning och inser att jag har några plagg som behöver kemtvättas. Bland annat en fuskpäls, yllekappa och en sammetsklänning (en cocktailklänning). Så förra veckan gick jag till en av stans kemtvättar för att kolla upp vad det kostar att få kläderna fixade.

Jag frågade efter en prislista. Kassörskan hämtade då chefen som genast rabblade upp priserna. 250 kr för en kostym, 200 kr för en kavaj, 150 kr för ett par byxor, 100 kr för 4 skjortor.

Eftersom jag vill få DAM-kläder kemtvättade stoppade jag honom här och frågade efter pris på fuskpälsen, efter lite hummande kom det fram cirka 500 kr. När jag frågade om sammetsklänningen och förklarade att den är ärmlös och knälång så fick jag ett svävande pris att det skulle kosta mellan 300 kr till 1500 kr :eek:

Om man nu lägger ett genusperspektiv på ovanstående prissättning så kände jag mig kränkt att jag som kvinna får sämre pris för mitt kemtvättbehov än vad det skulle kosta om jag kom men typiska manliga kläder.

Är vi kvinnor så dåliga på att utnyttja Kemtvätt? Eller förutsätts det att om man är karl så fixar man inte sin egen tvätt. Eller är män inte lika noga med att inte köpa kläder som kräver kemtvätt?

Ska jag kemtvätta det jag tänkt så kommer det kosta bra mycket mer än vad plaggen kostat i inköp :cautious: Är nog i lite chock över prissättningen 🙈

/Lizzie
Jag minns speciellt att min pappas ex fick betala nära tredubbla för att få sina skjortor tvättade för det var "blusar", de såg ju nära exakt likadana ut som pappas skjortor, men bars ju då av en kvinna och var då blusar och kostade väldigt mycket mer att få tvättade. (man kan ju spekulera i att på 80-talet hade det kanske varit massa volanger på som vore jobbiga att stryka men.. då hade man ju kunnat ta extra för volanger.)

Men jag trodde det numera var nära olagligt att ta olika pris för tex herr och dam frisyr.

Mamma kemtvättar ibland, men alltmer sällan, sist någon duk som de totalt förstörde så den blev rosa. Himla synd. (den är alltså kemtvättad massor av gånger men de måste väl bytt ägare eller något till någon som inte kunde riktigt.) Vi lämnar bara in min mans kostym och skjortor om vi ska på bröllop och det var länge sedan (då blir de platta och allt :laugh: stryka är inte en talang).
 
Oj, det såg jag senast förra veckan. Herrklippning och damklippning annonserat på gatupratare, helt olika prissättning.
Bara de senaste åren tycker jag att det har vänt från i hög utsträckning från dam/herr-klippning till att stå "kort/axel/långt" och liknande. Men det är klart, herr- och damklippning trillar man fortfarande över då och då.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp