Detta med att lämna in på kemtvätt....

Det var så förr men jag ser det aldrig längre, för man får väl inte ha olika prissättning för män och kvinnor. Däremot kort och långt hår, oavsett vem håret sitter på.
Frisörer bryter mot lagen – har olika priser för kvinnor och män | SVT Nyheter
kollade, iofs SVT men.

Enligt diskrimineringslagen så får inte frisörsalonger ha olika pris för kvinnor och män för samma behandling. Däremot är det tillåtet att ha olika pris för olika hårlängd eller att ta betalt för hur lång tid en behandling tar.
 
Jag tror många har kvar det ovetandes om att de faktiskt inte får, om jag förstått det hela rätt.
Undrans om man kan nämna det för kemtvätten och se om de kan fundera över sin prissättning, om det verkligen är jobbigare att tvätta en klänning än en kostym.
 
Undrans om man kan nämna det för kemtvätten och se om de kan fundera över sin prissättning, om det verkligen är jobbigare att tvätta en klänning än en kostym.

Jag har dålig koll på kemtvätt, går aldrig dit själv, men jag skulle vilja gissa att det är materialet som styr priset och inte dam/herr. Har svårt att de att de skulle ta skillnad på mina och sambons skjortor.
 
Jag har lämnat in till kemtvätt en gång, en klänning efter en sittning för många år sedan.
Tyckte det var så osmidigt att jag därefter har resonerat att om plagget inte håller för vanlig tvätt så vill jag ändå inte ha det i garderoben, så jag har tvättat en del kemtvättsplagg på snälla tvättprogram hemma. Tror ändå allt har klarat sig, förutom någon sidenblus av sämre kvalitet.
 
Jag har aldrig kemtvättat någonting alls i hela mitt liv och tycker mest det verkar dyrt och besvärligt generellt. Varför skulle jag vilja ha mer kemikalier i mina kläder än absolut nödvändigt? Har väl ett fåtal plagg där det står att kemtvätt rekommenderas (kavaj bland annat) men den har fått klarar sig med vädringar och någon tvätt i kallt vatten i vanliga maskinen. Kan inte se att den tappat formen det minsta av det så jag kommer inte börja kemtvätta den i framtiden heller.
 
Jag tycker dessutom att det verkar bli vanligare med frisörer som bara klipper män - och då blir det ju inte diskriminering med priset.
Jag har ingen aning, jag brukar inte klippa mig hos frisör. Tänkte snarare relaterat till olika priser på kemtvätt. Det är ju inte exakt just frisörerna det inte längre är tillåtet med olika priser utan mer allmänt.
 
Kemtvätt kan i praktiken betyda att man lämnar in kläder till en firma som tvättar/ behandlar kläder på olika sätt.
Jag lämnade in en dumjacka för många år sedan, den tvättades och tumlades precis som jag skulle gjort hemma.
Sen finns det sk tvätt med kemikalier, då är plagget inte tvättat i vatten utan behandlat med kemikalier. Vissa plagg klarar vanlig tvätt alldeles utmärkt men tillverkaren gör en tvättbeskrivning med kemtvätt för att hänvisa till vid reklamation. Jag behandlar mina kläder som mina blommor. Det får överleva min behandling eller slängas. Undviker kemtvätt och man får lära sig vilka material som är tvättbara hemma. Ibland räcker det med att lufta plagget och ta bort fläckar försiktigt.
 
Jag får erkänna att jag trodde att folk som lämnade in skjortor osv på tvätt gjorde det till vanlig tvätt och inte kemtvätt. Så mycket vet jag :o Själv har jag gjort det två gånger i mitt liv. En gång med min brudklänning, en gång med en dunjacka när jag inte hade tillgång till torktumlare.
Jag tror det ofta är exakt samma ställe, men att man beställer olika typer av tvätt.
 
Ja att det är samma ställe hade jag fattat. Jag menade att jag trodde att om man lämnar in skjortor så gör man det för (vanlig) tvätt och inte för kemtvätt

Precis. Jag tror det är vanligare att en lämnar en damblus på kemtvätt för att materialet kräver det, hellre än att en bunke herrskjortor i bomull går in på tvätteriet för vanlig tvätt och stryk.
 
Jag har dålig koll på kemtvätt, går aldrig dit själv, men jag skulle vilja gissa att det är materialet som styr priset och inte dam/herr. Har svårt att de att de skulle ta skillnad på mina och sambons skjortor.
Testa får du se, jag tror du blir förvånad - framför allt om de kommer in två olika gånger. En gång med damskjortor och en gång med herrskjortor. Eller om din man lämnar in tvätten.

/Lizzie
 
Jag tror det ofta är exakt samma ställe, men att man beställer olika typer av tvätt.
Exakt så är det. Man kan lämna in för vanlig tvätt också - alltså vanlig vattentvätt.

Det jag reflekterade över när det gäller prissättningen var just att de hade standardpriser för just herrkläder, men inte damkläder.

Så i min helt ovetenskaplig undersökning, visar det att kvinnor gör som flera här (inkl jag själv) tvättar hemma även om det står kemtvätt på tvättlappen. Överlever plagget så gör det. Medan män inte ids tvätta vanlig tvätt utan lämnar in all sin tvätt på mer standardbas.

/Lizzie
 
Ja att det är samma ställe hade jag fattat. Jag menade att jag trodde att om man lämnar in skjortor så gör man det för (vanlig) tvätt och inte för kemtvätt
Ah, ja det gjorde de, jag var inte så noga med termerna helt enkelt.

Och tänkte nog inte på om de gjorde annorlunda med prissättningen för kemtvätt eller ngt.
 
Exakt så är det. Man kan lämna in för vanlig tvätt också - alltså vanlig vattentvätt.

Det jag reflekterade över när det gäller prissättningen var just att de hade standardpriser för just herrkläder, men inte damkläder.

Så i min helt ovetenskaplig undersökning, visar det att kvinnor gör som flera här (inkl jag själv) tvättar hemma även om det står kemtvätt på tvättlappen. Överlever plagget så gör det. Medan män inte ids tvätta vanlig tvätt utan lämnar in all sin tvätt på mer standardbas.

/Lizzie
Jo kanske men man kan ju tycka att som med exemplet på skjortor/blusar så gör det ju egentligen ingen skillnad för dem nu. Där hade de rimligen bara baserat priset på en gammal idé om volanger på blusar, som ju säkerligen är jobbigt. Så en sammetsklänning borde ju rimligen inte vara värre att tvätta än en sammetskavaj rätt och slätt. Så i så fall borde det vara rimligt med olika prissättning tex på sammet och ylle, men helt orimligt med olika prissättning på en ärmlös klänning och en kavaj?
 
Jo kanske men man kan ju tycka att som med exemplet på skjortor/blusar så gör det ju egentligen ingen skillnad för dem nu. Där hade de rimligen bara baserat priset på en gammal idé om volanger på blusar, som ju säkerligen är jobbigt. Så en sammetsklänning borde ju rimligen inte vara värre att tvätta än en sammetskavaj rätt och slätt. Så i så fall borde det vara rimligt med olika prissättning tex på sammet och ylle, men helt orimligt med olika prissättning på en ärmlös klänning och en kavaj?

Exakt. Framför allt när man talar om att det är en sammetklänning utan rysch eller ärmar. Det är en typ fodralklänning.

/Lizzie
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp