Detta med rakt bett

Sv: Detta med rakt bett

Upplever du någon skillnad när du rider på ett rakt bett jämfört med ett tredelat?

Jag upplevde stor skillnad på min häst. Med mitt tredelade tuggade hon fint och var följsam med bettet. När jag köpte ett rakt bett, mest bara för att testa och variera, så blev hon hård i munnen. Tog bettet från mig och jag fick ingen kontakt. Men tänk på att alla hästar är olika så detta kanske inte gäller för dig. Det är bara att köpa ett rakt bett och prova helt enkelt. Jag köpte ett och nu hänger det på väggen men jag vet iaf att det inte funkade bra på min pålle. Varför vill du byta till ett rakt bett om din häst går så bra och tuggar fint på det tredelade? Bara en fråga. :laugh:

Senast ändrad:

Eftersom han gnager på det tredelade! De främre kindtänderna är helt blankpolerade och det är ett mellanrum mellan övre och undre kindtänderna där. :crazy: Och som jag nämt längre ner i tråden, en av dessa tänder är nu lösa.

Hmm, min häst kan ju bli hård i munnen även på det tredelade, men jag får prova och se om det blir någon skillnad iaf.

En aspekt till. Mamma blev ombedd att rida på rakt happy mouth av just samma anledning som du - hästen gnagde på bettet. Hon gör det fortf men det skadar numera bara bettet. Behöver byta efter ett gäng år typ.

Hon trivs kalas på detta bettet sedan lång tid tillbaka (gnagandet har ommöjligt minskat och hästen är väldigt svår i munnen annars och har aldrig gått å optimalt som med detta bett). Dock gillar hon inte alls raka metallbett (globus svagt böjda). De blir antagligen för stumma, antingen går hon bakom eller så lägger hon sig på och hon biter frenetiskt i bettet.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 449
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka