Bukefalos 28 år!

Energi

Trådstartare
Har äntligen börjat utredas och läkaren tror på att jag är bipolär.
Jag har alltid undrat vad som är fel. Eller det har jag ju vetat, jag VET ju vad jag har svårt för. Men jag har alltid undrat varför. Nu när jag kanske kan få svar är jag inte lika säker på att jag vill veta längre.

Ni som har någon form av diagnos, hur reagerade ni när ni fick ett namn? Finns det något positivt/negativt med att veta?
 
Sv: Diagnos?

Det var skönt att kunna namnge mina problem. Det fanns ett ord för den sjukdom jag har och det gav mig en förklaring till varför jag är som jag är. Jag visste redan vilka mina eventuella diagnoser skulle bli och det var skönt att få ett definitivt svar på hur det låg till.

Har några olika diagnoser bla bipolär.

Det fanns inget negativt alls med att få svar på det. Enbart positivt. Nu äter jag medicin som gör att mitt liv är enklare att leva. Jag slipper depressionerna och topparna. Det är rätt så skönt att vara där de flesta andra befinner sig.

Sen jag fick mina diagnoser så har jag fått en helt annan hjälp från sjukvården och det känns bra.

Däremot springer jag inte runt och skyltar med min problematik. Det tror jag enbart skulle ha negativ effekt mot mig själv. Det var skönt att få svar för egen del, men ingen annan behöver veta om dom om det inte är nödvändigt.
 
Sv: Diagnos?

Så länge man HAR sina diagnoser och inte BLIR dem så anser jag att det är en fördel.
Man får lättare rätt hjälp, både av sjukvården och även annat stöd om det behövs :)

Jag har (bland annat) borderline och ADHD som inte går att medicinera - för det går jag nu i DBT.
ADHD-diagnosen fick jag som 23-åring och det var en enorm lättnad, så mycket föll på plats! (det enda är att jag önskar att en utredning gjorts tidigare - men det är som det är)
Samma med borderline - nu får jag den hjälp jag behöver så att vardagen med borderline inte blir lika jobbig.
Då kan jag fokusera på det som inte går att åtgärda och se till att det funkar så bra som möjligt.

Jag har Epilepsi som ställer till det ibland men jag är öppen med det och informerar de som behövs informeras om vad som gäller vid eventuella anfall.

En diagnos är oftast bara positiv och bjuder på en och annan "ahaaa!"- upplevelse.

Men - som sagt - man ska inte se sig som en diagnos.
 
Sv: Diagnos?

Blev utredd för säkert 7-8 år sedan nu och ansågs då vara bland annat biopolär. Fick medicin som inte fungerade. Några år senare kunde någon annan konstatera att det hade jag aldrig haft..så om jag haft en släng av det och det sedan försvunnit (är det ens möjligt?) eller om det var som en del sa "en trend i att diagnostisera alla till biopolär" är ovisst. Jag tyckte inte något speciellt om den diagnosen då men jag minns att jag i den åldern udanhöll det för att att jag var rädd att de skulle titta snett på mig (som vuxen är det iaf annorlunda för mig)
 
Sv: Diagnos?

Nej, du kan inte haft en släng av bipolär. Aningen har man det eller inte. Så du fick troligtvis fel diagnos eftersom medicinen inte fungerade för dig. Det är inte alla den funkar för men för dom flesta så gör den det.

Men bra att du inte har det :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 283
Senast: Destiny_D
·
IT & mobiler Konstig titel kanske, men jag undrar om någon med Telia bredband nyligen har övergått från 4G till 5G och hur det gick till? Jag fick...
2
Svar
24
· Visningar
1 111
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
759
Senast: Monimaker
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 736
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp