Bukefalos 28 år!

Popcorn

Trådstartare
Bara som en rolig grej: Funderade häromdagen på att när en annan var liten o lekte med dockor så pratade man "fint", dvs stockholmska, eller ja, det skulle väl föreställa det!
Men ni som allaredan pratade "fint", hur gjorde ni? ;)
 
Sv: Dialekt

Lustigt, där jag växt upp har vi aldrig tyckt Stockholmska ha låtit snyggt, vi har alltid haft roligt åt deras e:n. Rev, rekor, tred osv. :D

(Räv, räkor, träd) ;)
 
Sv: Dialekt

Jag pratar "rikssvenska" (eller heter det något annat?) och pratade inte stockholmska med dockor. Snarare bara föreställde rösten som jag ville att den skulle låta. Mitt barn pratar rikssvenska till vardags (tack och lov inte stockholmska trots att hans pappa har dialekt åt den stockholmska), och pratar mest sjörövardialekt, dvs gör rösten grövre när han föreställer andra när han leker. :)
 
Sv: Dialekt

Jag har alltid pratat "rikssvenska", enligt andra ofta med en touch åt någon form av stockholmska, och kan inte minnas att jag bytte dialekt när jag lekte med dockor och dylikt som barn. Det jag förställde var väl tonläget, men that's it.
 
Senast ändrad:
Sv: Dialekt

Lustigt, där jag växt upp har vi aldrig tyckt Stockholmska ha låtit snyggt, vi har alltid haft roligt åt deras e:n. Rev, rekor, tred osv. :D

(Räv, räkor, träd) ;)

Finns det verkligen klassisk stockholmska kvar med dessa e:n? Tror det är på utdöende i så fall.

Jag har inte pratat "fint" när jag lekt med dockor, bara gjort rösten pipigare. Varför ska dockan prata fint?
 
Sv: Dialekt

Jag pratade rikssvenska med drag åt bohuslänska när jag var liten, men efter ca 6 år i vämland har den större drag av värmländska än bohuslänska.
Tror det har att göra med att båda mina föräldrar är väldigt dialekt befriade men sambon talar dialekt (som jag inte hör längre) och så för att de gamla som jag jobbar med ska förstå mig lättare.
En av brukarna hävdar dock envist att jag bryter på ett annat språk och frågar mig varje dag varifrån jag kommer:p
 
Sv: Dialekt

Norrbotten, klarrött, jantelag... vi lekte aldrig att vi pratade som "fint folk". Snarare, lekte bondgård med kottar och barr. Byggde hus av snö till snorgärsarna vi pimplade upp. Jag överdriver, men inte mycket...
 
Sv: Dialekt

När jag läste för dotra när hon bar liten blev det både lite norrlandsdialekter och lite "skånska"
Är från norra Uppland där många låter lite som Sandvikenbor faktiskt.
Jag har dock pratat "rikssvenska"
 
Sv: Dialekt

Finns det verkligen klassisk stockholmska kvar med dessa e:n? Tror det är på utdöende i så fall.
Min pappa pratar så.

"Kolla, det där har beeevern gjort"
 

Liknande trådar

Tjatter Vad tycker ni om att uppläsarna har/skulle ha dialekt? Mycket dialekt eller bara lite? Eller helst ingenting alls? Går det att få bort...
Svar
9
· Visningar
441
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 570
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag opererade bort ett diskbråck i ländryggen i januari, och funderar nu över hur jag ska agera i framtiden. Enligt anteckningar från...
Svar
3
· Visningar
338
Senast: __sofia__
·
Hemmet Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig? Vi håller mentalt...
2
Svar
38
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp