Bukefalos 28 år!

Dialekter, favorituttryck.

Bland det märkligaste faktiskt. Särskilt klassikern med kombo leverpastej, ost, skinka, grönsaker och räkor! 😂 Jag kan ititta på den och uppskatta konstverket, men skulle aldrig ta en tugga.
Alltså det har skapats betydligt intressantare och smakligare smörgåstårtor de senaste åren.

Det finns helt andra varianter än sådan där "konstig" mischmasch som du beskriver.

Sådana här t.ex., som finns att beställa på vårt närmaste konditori:
Smörgåstårta med skagenfyllning, Räkor, dill, rödlök, ägg, crème fraiche, majonnäs och citron.

Rökt lax, avocado, ägg, hyvlad fänkål, isbergssallad majonäs

Rökt renstek, pepparrot, gräslök, färskost, picklad rödbeta, cocktailtomater

Vegetarisk med fetaost och creme fraiche, soltorkade tomater, cocktailtomater, ruccola och lollo rosso

Och så någon variant jag tycker blir för mycket:
rökt skinka och rostbiff, leverpastej med bostongurka samt legymsallad (där går det för långt för för mig!)
 
Alltså det har skapats betydligt intressantare och smakligare smörgåstårtor de senaste åren.

Det finns helt andra varianter än sådan där "konstig" mischmasch som du beskriver.

Sådana här t.ex., som finns att beställa på vårt närmaste konditori:
Smörgåstårta med skagenfyllning, Räkor, dill, rödlök, ägg, crème fraiche, majonnäs och citron.

Rökt lax, avocado, ägg, hyvlad fänkål, isbergssallad majonäs

Rökt renstek, pepparrot, gräslök, färskost, picklad rödbeta, cocktailtomater

Vegetarisk med fetaost och creme fraiche, soltorkade tomater, cocktailtomater, ruccola och lollo rosso

Och så någon variant jag tycker blir för mycket:
rökt skinka och rostbiff, leverpastej med bostongurka samt legymsallad (där går det för långt för för mig!)
Jag har förstått det som sagt, det finns ju även varma varianter... men det kommer aldrig att fungera för mig. Staplade kladdiga smörgåsar.
 
Först och främst - instämmer helt med mina fellow skåningar ang bulle.

Sen, mitt favoritord på skånska pga väldigt användbart och saknar så vitt jag vet synonym i andra dialekter - skula. Ta skydd från regn. Jag skulade senast idag.

Finns många bra ord på skånska. Älskar skånska!
 
Kom på ett lite udda uttryck som jag bara hört i Norrland.
Att "handgå". Vilket är att gå för hand- alltså utan hjälpmedel. Inga skidor eller snöskor eller skotrar eller fyrhjulingar. Vilket känns som ett onödigt påpekande eftersom gå liksom är att gå. Annars gör man ju nåt annat?
Men när gubbarna ska få sympati för att skotern gick sönder och de fick gå hem så betonas det att man fick hanngå hela vägen....
 
”Tammel” använder jag jämt. Och jag har iiiiiingen aning vad det kommer ifrån, eller varför, men så fort något krånglar/tappas/spills/fumlas så är det tammel, punkt! 😂 ”sicket jääla tammel”

Träligt är också något jag använder ofta. ”Träälit” är när något är drygt/tråkigt.

Hänna å dänna (här och där)

Örk int (orkar inte)



Bor i Dalarna.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Skrev den här "artikeln" tidigare idag, skulle gärna vilja dela med mig av den till er. *** TRYGGHET Vad är trygghet? När man var...
2
Svar
35
· Visningar
2 642
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp