Om trygghet.

Man kommer på villovägar ibland, och det är fullt naturligt. Ibland kan det räcka med att man helt enkelt tar en paus från varandra, för att ladda batterierna och nollställa sig, och ibland kan man behöva leta och analysera lite för att identifiera ett specifikt problem och dess orsaker.

När började problemen med din häst?
 
Jag tror att det började gå "utför" för ett par månader sedan. Då kände jag att min ridning inte fungerade längre. Dels för att jag har en trasig rygg, dels för att hästen kom i bättre och bättre kondition = starkare.
Sen började han bete sig illa i hagen och kastade sig.
Så i takt med att han har blivit starkare i kroppen har jag blivit svagare i sinnet.
Allt var ju så roligt förut...
Ridningen fungerar bättre nu igen men han är ett litet troll ute. Springig och tittig. Så har det aldrig varit förut. Dessutom har han blivit mer beroende av en flock nu. Förut har han aaaaldrig brytt sig om andra hästar och mest tyckt att det var jobbigt med fler än en samtidigt.

När jag kände att det gick åt fel håll så bestämde jag mig för att lämna ut honom på foder. Men efter att två fodervärdar dragit sig ur i sista stund så orkade jag inte. Hästen blev dessutom alldeles ifrån sig när det kom massa andra ryttare och red. Så nu är planen att rida/tävla juni ut och sen låta honom vila hela juli.
*rycker på axlarna* Ja inte vet jag...
 
Att vila tror jag kan vara bra för er båda två, sen tror jag att det kan vara en bra ide att göra om allting från grunden under en månads tid - kommunicera er igenom att leda honom, borsta honom, sadla, tränsa och gör precis allt utom att just rid, mycket för att totalt avdramatisera allting.

Hästar som blir "jobbiga" när de fått upp kondis är inte särskilt vanligt, men jag tror inte det beror på att de blir starkare och inser att de "kan" jäklas med oss - för även den klenaste mest omusklade häst plockar ner vilken människa som helst utan större ansträngning. Jag tror det mer handlar om en livsglädje och energi som, av någon anledning, utmynnar i beteenden som människan inte uppskattar. Känner då hästen att människan inte riktigt har koll, då blir det givetvis problem att bibehålla det förtroendet och den respekt som behövs för att ha en fungerande relation. Det skulle kunna vara en förklaring till hans ökade flockbundenhet; han får inte riktigt den stimulans och energiförlösning av dig som han behöver, eftersom hans behov ökat medan din förmåga att ge kanske stått still eller till och med minskat pga din dåliga rygg.

Exakt vad du kan göra, rent konkret, är svårt att veta utan att veta mer om hästen, men jag hjälper gärna till med tips och råd om jag bara kan. Hästar som behöver mycket mental och fysisk stimulans anser jag mig ha i alla fall hyfsad koll på, då den jag hade inte sällan kunde hålla på i TIMMAR med att leka, busa, använda huvudet och utsätta mig för allehanda hyss. Det handlar om att hitta något som hästen finner vara en bra utmaning, och sen är det "bara" att utveckla denna utmaning i takt med att hästen klarar av saker och ting.
 
Mycket bra skrivet! Fint och välformulerat.
Åter igen sätter du ord på hur jag skulle bäst vilja beskriva relationen mellan mig och min häst eller åtminstone det man helst vill uppnå. :bow:
Günther kan också bli het pigg, vara ganska så krävande och inte alltid så lydig. :o MEN jag känner mig alltid fullkomligt trygg med honom. :love:
Har inte funderat så mycket på varför, tills jag läste det du hade skrivit.
Klart att jag känner mig trygg när jag vet vad han "säger" hela tiden. :idea:
Han är en väldigt kommunikativ häst och jag antar att det delvist då beror på att han känner att jag lyssnar på honom. :o :)
 
"Hästar som blir "jobbiga" när de fått upp kondis är inte särskilt vanligt,"... OVANLIGT ska det givetvis stå.
 
Och att du och Günther är trygga med varandra - det syns verkligen lång väg på alla era underbara bilder! :love:
 
Egentligen ska jag väl bara uppskatta att han är som han är, eftersom det helt uppenbart är ett tecken på att han är frisk. Han har varit skadad mycket och förmodligen har han gått med ehrlichios latent i många år.
Nu när allt funkar i kroppen på honom är det ju självklart att han känner sig "stor och stark", precis som du säger!
Och när du skriver det så låter det så logiskt att han inte finner mig tillräcklig. För jag har blivit av med mycket energi och vi har på nått sätt gått åt olika håll. Han har blivit starkare och jag svagare.

Jag uppskattar all hjälp jag kan få och jag berättar gärna mer om min ohängde gosse!

TACK!
 
Trygghet är otroligt viktigt. Och om man inte har det kan man nästan aldrig ge det i 100% heller. Har man svårt att visa var man står och vart man är på väg med människor så går det dåligt med hästar också. Men så möter man en underbar häst! En som förstår hur man är och att man inte menar illa. Fast man är osäker på vissa saker. Man samspelar! Det är underbart. Jag kände en sån häst. Som visade mig och berättade för mig hur livet skulle vara. Hon gick tyvärr bort innan hon hann berätta färdigt men jag försöker återskapa det hon visat mig och jag glömmer inte det hon lärt mig.
 
Håller med dig , Martha! :bow:

Min häst är enormt snäll i alla lägen.. Men hon kan oxå göra ett sånt där fyrfotahopp på stället ibland. :) och om jag som människa hade trott att det är ett beteende som jag hade kunnat förmildra eller ta bort helt, ack, vad besviken jag skulle blivit då..
Hon kan vara helt inne i vad vi håller på med och så flyger det upp en fågel från ena kanten.
Hon rycker till och höjer blicken. Det är ju ett flyktbeteende som alltid kommer finnas där, och det tycker jag inte man SKA sträva efter att avlägsna heller..
För det är ju trots allt hästar vi har. Inga små djur som vi ska ta för givna. Och det är nog inte fel att vi har hästar som studsar till lite där och skyggar lite där.. (obs:inte braka rakt in i skogen så fort det kommer en bil tex :smirk:)
Det gör ju att vi människor blir mer uppmärksamma och har ögonen öppna.
För det är ju djur som är enormt stora och kan få ödesdigra konsekventer om man blir dumdristig tillsammans med sin häst.
Även om jag KAN gå med min häst lös i skogen så föredrar jag ju att hålla i henne för trots allt så kan hon ju bli rädd för nåt outgrundligt och då skulle det ju kunna gå rikigt illa.
Både för henne och för mig..
Bara för att jag litar till 99,9 % på min häst så skulle jag aldrig rida ut barbacka i grimma utan hjälm t.ex.
Säkerheten måste ju få gå först.. :)
Så.. vi måste nog låta våra hästar vara hästar och inte sträva efter att göra dem till orädda muskedunder som inte skulle fly den dagen det verkligen behövs...

Detta kanske blev lite "mer" än vad inlägget handlade om från början.. Ville bara säga det..för jag vet att det sitter så många därute som vill få folk att tro att deras hästar gör allt för dem och att de hellre går över glödande kol än att springa över sin människa... Jo visst.. Men OM det väl händer och den blir verkligen LIVRÄDD..så tror jag inte ens att hästen skulle se mig..
Så... håll ögonen öppna och håll dem på era hästar!

Kramizzar till alla från mig!! :bow: :bow: :bow:
 
Mycket bra skrivet!!!! .. En intresant text och du fick med MASSOR av poänger!!! Mycket intressant!! :bow: :bow: :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
5 059
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 223
Senast: Habina
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 821
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 332
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp