Bukefalos 28 år!

Diarre hos föl

C

callie

Har en snart 8 mån gammal fölunge som av o till haft diarre allt från vattentunn till lösa bollar.Har testat att ge probiotica,diarsanyl,DHS-tabl utan resultat.Hon är inköpt vid 6 mån ålder o avmaskad ett flertal ggr med banminth o ivomec.Är för övrigt pigg o glad o absolut inte uttorkad.Äter nu bara hö av bra kvalitet då kraftfoder verkar göra saken värre,men vill gärna kunna ge lite kraftfoder då hon har lite dåligt hull.Har pratat med veterinär som säger att hon haft flera föl med dåliga magar men hon gör inget om dom inte är dåliga.Har ngn erfarenhet av detta o om det brukar gå över med tiden?:confused:
 
Sv: Diarre hos föl

Hej.. känner igen symtomen allt för väl!!! Ska försöka göra en lång historia kort...

Jag köpte in mitt russ sto hösten -03 då ca 6 månader. Redan då hade hon "diare" Testade allt från proviva blåbärs soppa till att rådfråga olika vetrinärer. INGET hjälpte! Hela den vintern så fick vi tvätta henne regelbundet pga att svansen hade blivit en klump med bajs (intorkat) Hade även runnit längst benen så där fick man tvätta JÄTTE försiktigt... Gjorde ont/ömade... Vi undvek foder som betfor, havre m.m. men ponnykraft fungerade jätte bra! Så hon stog på halm och kraft ett tag. Flyttade henne sedan upp till min sambo där hon började stå på spån samt kraft UTMÄRKT... fungerade hur bra som helst!!! ( Alltid lite blöta pruttar men annars ok) Nu så står hon på spån samt äter hestekraft... undviker fortfarande betfor samt havre då hon blir risig i magen... Men annars fungerar det bra.. är bara lite pruttig men klart en förbättring. Har fått rådet av flera veterinärer att ta ett träck prov och lämna till kontroll på Ultuna... Ska göra det till sommaren. Kan ju oxå till lägga att hon mår utmärkt, pigg och glad. Rids lite grann samt körs utan problem!
Hoppas att du fått lite hjälp //MW
 
Sv: Diarre hos föl

Hej!
det är inte så att hon kommer åt en saltsten som hon slickar för mkt på?kan bero på det..
prillan
 
Sv: Diarre hos föl

Hej

Detta kanske låter konstigt men prova ca 1-3dl riven vitkål (som pizzasallad) det fungerar 100%,resultat märks innom någon dag.

Lycka till !!!!
PS ett råd som gavs av en vet.för ca 3 år sedan till en fölunge som hade diarre i månader tog slut på 1 1/2dag
 
Sv: Diarre hos föl

Jag har mycket god erfarenhet av att stabilisera orolig hästmage med följande preparat:

ColiCure är en bakteriesuspension som har en avsevärd längre hållbarhet än "färskkolikulturer", 6 månader i kylskåp, och som kan ges direkt i fodret. Den kolibakterie som ingår i ColiCure är ursprungligen isolerad ur tarmfloran från en frisk häst. Produkten är utprövad på den Veterinärmedicinska fakulteten i Uppsala med gott resultat. (saxat från www.aubiose.se)

Tre små flaskor med genomskinlig luktlös vätska, ges 1 fl per dag i liten giva kraftfoder. En treflaskors-kur kostar nånstans kring 600-700 kr, men det är det värt eftersom det fungerar. Köpes gm din veterinär eller från Aubiose, telefon 0243-23 95 30.
 

Liknande trådar

C
Hästvård Har en snart 8 mån gammal fölunge som av o till haft diarre allt från vattentunn till lösa bollar.Har testat att ge...
Svar
5
· Visningar
1 206
Senast: Tereses
·
Foder & Strö Jag har läst runt här på bukefalos men blir ändå inte klockare, vet inte om det e jag som e trög :confused: Finns många trådar men vet...
Svar
1
· Visningar
768
Senast: Masse
·
Hästvård Några av er kanske har läst om min fölunge (numera åring) som hela tiden drabbas av otur och är skadad och sjuk om vart annat. Opererad...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
7 599
Senast: maria_b
·
B
Avel Hej! Jag sköter ett föl och hans mamma och det är jättekul såklart:love: Men jag e lite orolig fölet har diarre och har haft det ett...
Svar
15
· Visningar
3 623
Senast: Jet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp