Bukefalos 28 år!

Diarré som inte går över, idéer?

Hagens_Zorba

Trådstartare
Det visade sig att min ena katt har njursvikt, försökte fasa över honom på njurfoder men han blev jättedålig,
fick springa till toan 10 ggr + kräktes stora mängder. Var låg efter det och ville inte äta skonkost.

Det var två månader sen, sen dess har han ätit skonkost (kokt kyckling) i typ en vecka, sen har jag testat att fösa in gamla fodret, det gick inte. Testade lättsmält magfoder från purina, det gick inte. Har fasat in väldigt långsamt varje gång, under flera veckors tid (magfodret klarade han längst, ca 3/5 av daglig dos innan han fick diarré).

I samband med bytet till njurfodret försökte jag även få över hans syster på det, lättast om de äter samma.
Hon blev också dålig. Och igen av sitt gamla. Och av magfodret.

I dagsläget äter dom bara kyckling och det funkar, men det är ju inget helfoder och de blir förstoppade istället (kan gå över en vecka utan bajs).

Får svar på avföringsprover på måndag gällande parasiter, men vet inte hur troligt det är att t ex en giardia brytit ut (det är vattnig avföring så lär va från tunntarmen). Någon som har erfarenhet av giardia? Det är två innekatter som aldrig träffar andra katter.

Vet har slut på idéer.
Har ni några?
Känns så olustigt om foderbytet för båda gjort att tarmfloran gått bananas och inte kan återhämta sig?
Har även gett dom pre och probiotika.
 
Torrfoder, blött har de alltid blivit dåliga i magen av, så de har väl känsliga magar generellt.
Men känns hemskt om de inte ska kunna äta ens ett lättsmält magfoder :/ De gick ju bra på sitt vanliga foder fram till foderbytet för 2 månader sen..

Mhm pratar med veterinären regelbundet men hon vet inte vad hon ska tro längre. Iom njurarna på killen och ett något högt värde på pankreas ultraljudade vi honom lite stora lymfknutor men inget mer. Vill inte buköppna honom då han nästan gick bort av en buköppning när han var 2.
 
Torrfoder, blött har de alltid blivit dåliga i magen av, så de har väl känsliga magar generellt.
Men känns hemskt om de inte ska kunna äta ens ett lättsmält magfoder :/ De gick ju bra på sitt vanliga foder fram till foderbytet för 2 månader sen..

Mhm pratar med veterinären regelbundet men hon vet inte vad hon ska tro längre. Iom njurarna på killen och ett något högt värde på pankreas ultraljudade vi honom lite stora lymfknutor men inget mer. Vill inte buköppna honom då han nästan gick bort av en buköppning när han var 2.

Ni kan inte göra ett allergitest?
Någon medicin mot diagnoserna?

Linfröolja är ju väldigt bra för tarmarna, en tesked om dagen över maten?

Jag hade testat att fasa in dem på Orijen torrfoder, jag har Regional Red till min gosse, har bara hört gott om det även till krångliga och känsliga magar. Finns flera sorter, den jag har är med Buffel osv pga att lilleman inte tycker om kyckling och är lite sisådär med fisk, det går bra varannan dag ungefär! ;)

Finns ju också ett "gå upp i vikt" foder som endast skall ges i samrådan med vet, kanske kan vara något just för att få upp det näringsmässig? Blötmat iof men tänker att många bäckar små :)
 
Problemet är ju att det inte finns någon diagnos.
Kan en allergi "bryta ut" av ett foderbyte? Det är ju något som har skett hos båda samtidigt isf. Allt känns så orimligt..

Varför just Orijen? Vad skiljer dem från andra märken? Det ska mycket till för att jag ska testa ännu ett nytt foder, nu har de ju testat två nya och det har gått åt helvete, är rädd om deras tarmflora :/
Frågan är vad det kan vara med dom eller vad foderbytet har utlöst om det inte är jordens svåraste foderbyte/känsliga magar. Vet har inga erfarenheter av nåt i den här omfattningen Tänker om någon annan varit med om liknande och hittat en lösning/diagnos.

Olja vågar jag nog inte ge, det borde väl sätta ännu mer fart på magen?
Och som sagt, de får diarré av blötmat.
 
Jag skulle försöka med njurfoder igen och ge diarsanyl eller liknande samtidigt en period.

Att jag skulle välja njurfoder är för att inget foder verkar funka bra nu ändå och utan njurfoder kommer du ju även om du får bukt med diarrén istället få problem med njursvikten.
 
Diarsanyl har jag gett när de haft akut diarré, vet inte om man kan ge mer än 3 dar, ska kolla upp det. Pro-kolin+ har jag läst att man kan ge i 10 dar. Dom har klarat sig längre på invänjningen av magfodret, det är därför jag försöker med det igen. Njurfodret gav akut diarré efter bara några gram :/ Tänker att prio 1 är att hitta något foder som funkar öht. Njursvikten är kronisk, så även med ett njurfoder kommer de tappa sin funktion (men kanske långsammare).
 
Diarsanyl har jag gett när de haft akut diarré, vet inte om man kan ge mer än 3 dar, ska kolla upp det. Pro-kolin+ har jag läst att man kan ge i 10 dar. Dom har klarat sig längre på invänjningen av magfodret, det är därför jag försöker med det igen. Njurfodret gav akut diarré efter bara några gram :/ Tänker att prio 1 är att hitta något foder som funkar öht. Njursvikten är kronisk, så även med ett njurfoder kommer de tappa sin funktion (men kanske långsammare).

All icke-akut njursvikt är kronisk. Men när de visar symptom är 75% av njurarna utslagna. Utan hjälp då brukar det tyvärr bara gå utför och rätt fort. Det är inte särskilt behagligt heller. Med medicinskt foder kan man ofta köpa sig tid. Bromsa förloppet genom att skona njurarna. Hur lång extra tid de får varierar. Min är inne på sex år. Men blir dålig direkt av vanlig mat.

Så om det inte är bara ett väldigt lite förhöjt värde som upptäcks av en slump skulle jag inte chansa. Njursvikt är allvarligt, det känns inte riktigt som du fått information om den?

Några gram foder utlöser inte diarré hos frisk katt hur värdelöst det än må vara. Så jag skulle tro att du ha är en annan utlösande orsak till diarrén. Virus, bakterie, smitta? Kan ju gett inflammation sekundärt.

Jag har njursviktskatt som sagt och jag skulle om nu njurfoder verkligen inte går försöka hitta ett så njurvänligt som möjligt. Dvs protein- och fosfatreducerat.
 
All icke-akut njursvikt är kronisk. Men när de visar symptom är 75% av njurarna utslagna. Utan hjälp då brukar det tyvärr bara gå utför och rätt fort. Det är inte särskilt behagligt heller. Med medicinskt foder kan man ofta köpa sig tid. Bromsa förloppet genom att skona njurarna. Hur lång extra tid de får varierar. Min är inne på sex år. Men blir dålig direkt av vanlig mat.

Så om det inte är bara ett väldigt lite förhöjt värde som upptäcks av en slump skulle jag inte chansa. Njursvikt är allvarligt, det känns inte riktigt som du fått information om den?

Några gram foder utlöser inte diarré hos frisk katt hur värdelöst det än må vara. Så jag skulle tro att du ha är en annan utlösande orsak till diarrén. Virus, bakterie, smitta? Kan ju gett inflammation sekundärt.

Jag har njursviktskatt som sagt och jag skulle om nu njurfoder verkligen inte går försöka hitta ett så njurvänligt som möjligt. Dvs protein- och fosfatreducerat.

På vilket sätt blir han dålig av vanlig mat? Höjs värderna på blodprov då också?
Jag är fullt medveten om allvaret, skulle han kunna äta ett njurfoder skulle han ju självklart göra det, nu har jag testat 2 ggr med njurfoder + diarsanyl och det gick inte, 2 månader senare fortfarande dålig. Blir hans njurar så pass påverkade att allmäntillståndet påverkas får jag såklart ta bort honom. Han kreatinvärde var inte jättehögt, runt 220 om jag minns rätt.

De får inte diarré på bara skonkost men har fått det flera ggr av bara några g foder under dessa månader, så kan inte se någon annan koppling än fodret. Killens immunförsvar är säkerligen nedsatt (lymfknutorna) och han har känslig tarm (ibd), men pankreasvärdet var inte så pass högt att han verkade ha en inflammation. Men att tjejen också reagerar.. därför jag tog avföringsproverna, som var negativa.

Skönt att det gått så pass bra för din njursviktskatt :)
 
Symptomen på njursvikten ökar helt enkelt. Och värdena går åt helvete på blodprov.

Dvs han kräks, dricker mer, kissar mer, tappar vikt och mår helt enkelt inte bra rent generellt (svårt förklara men både ser ut och beter sig "hängigt").

Vad provade du för sort njurfoder? Tänker om annan skulle kunna funka bättre? Mot det talar väl att inget förutom kyckling tycks funka just nu dock men.

Är ju jättesvårt veta och även göra ngt åt nu men jag skulle tro du har en födoämnesallergi med i bilden också iom känsliga tarmen etc. Prova ett foder som är så rent som möjligt och med kyckling? Det lär inte hjälpa njurarna men kanske det övriga.

Om det är någon hjälp och du vill kan jag skicka lite dels Eukanuba top condition 1+ samt lite Hills Prescription Diet k/d torrfoder (Hills medicinska njurfoder)

Om du vill prova om något av det kan funka?
 
Symptomen på njursvikten ökar helt enkelt. Och värdena går åt helvete på blodprov.

Dvs han kräks, dricker mer, kissar mer, tappar vikt och mår helt enkelt inte bra rent generellt (svårt förklara men både ser ut och beter sig "hängigt").

Vad provade du för sort njurfoder? Tänker om annan skulle kunna funka bättre? Mot det talar väl att inget förutom kyckling tycks funka just nu dock men.

Är ju jättesvårt veta och även göra ngt åt nu men jag skulle tro du har en födoämnesallergi med i bilden också iom känsliga tarmen etc. Prova ett foder som är så rent som möjligt och med kyckling? Det lär inte hjälpa njurarna men kanske det övriga.

Om det är någon hjälp och du vill kan jag skicka lite dels Eukanuba top condition 1+ samt lite Hills Prescription Diet k/d torrfoder (Hills medicinska njurfoder)

Om du vill prova om något av det kan funka?

Jag förstår. Min kille hade inte kräkts innan jag åkte in för att kolla upp honom, åkte in för att han hetstvättade sig, verkade orolig, hade tappat lite i vikt. Vet trodde inte att hetstvättningen berodde på njursvikten (för den hade inte gått så långt att han borde känna smärta av det). Nu hetstvättar han sig inte och är mindre orolig, så vet inte om det fanns någon koppling.

Provade renal från royal canin. Har påsar från 4 olika njurfoder hemma haha, men tack ändå :)
Äter din k/d?

Isf har ju båda mina samma allergi och då har foderbytet utlöst den (går det ens?). Innan åt dom ett hyperallergic foder som inte ens innehöll kyckling (lax och ris). Men det fodret funkar inte heller nu tyvärr, så isf har dom blivit allerigska mot nåt som alla dessa foder innehåller, men som de kunde äta för 2 månader sen. Förvirrad :confused:
 
Jag förstår. Min kille hade inte kräkts innan jag åkte in för att kolla upp honom, åkte in för att han hetstvättade sig, verkade orolig, hade tappat lite i vikt. Vet trodde inte att hetstvättningen berodde på njursvikten (för den hade inte gått så långt att han borde känna smärta av det). Nu hetstvättar han sig inte och är mindre orolig, så vet inte om det fanns någon koppling.

Provade renal från royal canin. Har påsar från 4 olika njurfoder hemma haha, men tack ändå :)
Äter din k/d?

Isf har ju båda mina samma allergi.. innan åt dom ett hyperallergic foder som inte ens innehöll kyckling (lax och ris). Men det fodret funkar inte heller nu tyvärr.

Ja min äter k/d. Provade specifics med men den blev han dålig i magen av.

De kan reagera på spannmålet/kolhydratkällor med. Det brukar vara rätt mycket spannmål överlag i RC. Inklusive vete :/ Kan vara värt kolla upp innehållsförteckningen (inte koll på deras njurfoder tyvärr)

Viktnedgång är nog symptom på njurarna tyvärr. Så det upptäcktes på min.

Och nej jag tror inte det här är allergi. Jag tror den känsliga magen tidigare (IBD) har ett allergiskt inslag. Och med vad annat som
Nu är fel i magen så påverkar även den.

Vore det min katt och längre tid diarsanyl ej funkade skulle jag diskuterat med min vet om antibiotika och/eller låg dos kortison.
 
Senast ändrad:
Aa det är rätt mycket spannmål i alla de foderna, vete i renal.
Ju mer jag gräver desto mer känns det som att de har väldigt känslig tarm båda två.
Får nog fortsätta med pre/probiotika och långsam, långsam intrappning. Killen klarar av halv dagsdos av magfodret nu, så långt har jag inte kommit med något foder så känns dumt att avbryta nu. Vet tyckte inte det var någon brådska med att introducera njurfoder. Men på sikt vore det skönt om det gick, ska testa ett annat njurfoder då!
 
Njurfoder innehåller en lägre proteinhalt än annat foder och för att kompensera det så innehåller det mer fett. Kan det vara fettet dina katter reagerar på?
Det viktigaste för din njursjuka katt är att han äter och mår bra och att de proteiner han äter är så bra som möjligt. Hellre må bra på ett icke lika njurvänligt foder än må dåligt av njurfoder.
 
Du kanske kan komplettera med ett foder anpassat för GI-problem? Ge enbart det tills magen är stabil och prova att ge både njur- och GI-foder efteråt. Katten måste äta och ha en bra mage för att må bra.
 
Jag vågade testa ett annat njurfoder!
Ihop med probiotika (som dom hatade, puh) fasade jag in det långsamt och nu har jag kommit upp i ca 25 g/dag, de bajsar varannan dag och bådas bajs är "helt". En gång har det varit lite kletigt, men det gick över. De äter fortfarande kyckling också, började fasa ut det idag så nu ska dom bara få 4 ggr/dag.

Testade njurvärderna igen såhär 2 månader senare, kreatinin var typ samma men urean hade ökat, kunde bero på att han ätit innan sa vet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp