Merkostnadsersättning

Status
Stängd för vidare inlägg.

Wille

Trådstartare
Jag har hört att det finns något som heter merkostnadsersättning som man kan få p.g.a. sjukdom eller funktionshinder.

Att jag har bil beror inte bara på dåliga kommunikationer, för de finns trots allt, men jag skulle bli väldigt begränsad utan bil p.g.a. min panikångest. Tror att jag kan klara av att åka med buss till närmaste byn, men det kan också innebära panikångest om jag inte kan åka hem precis exakt när jag behöver.

Längre sträckor klarar jag inte alls utan bil. Det är problem nog ändå att åka till stan 6 mil bort. Det är en större påfrestning för mig än för de som saknar mina problem.

Är det helt befängt att tro att jag skulle kunna få merkostnadsersättning för bil p.g.a. min panikångest?
 
Testa men tror inte det pga detta
"Merkostnader är kostnader som du har på grund av din funktionsnedsättning, alltså kostnader utöver de som är vanliga för personer i samma ålder utan funktionsnedsättning"
Bil och bilkostnad ser jag som en vanlig utgift för folk över 18 år.
 
Att inte kunna åka kollektivtrafik pga panikångest räknas nog inte som funktionsnedsättning.
Kanske är färdtjänst som är alternativet då om man inte har egen bil. Knepigt när man behöver besöka typ 5 ställen i byn som inte ens ligger bredvid varandra.

Färdtjänst är också knepigt för mig då jag inte klarar av att vänta när jag är på främmande mark (inte hemma alltså).
 
Jag hade en lång period då jag inte fixade att åka kollektivt pga panikångest utan tog bilen till jobbet. Känns orimligt att jag skulle fått mina resor betalda av FK.
På vilket sätt skulle det vara orimligt? Det kostar ju mer att ha och köra bil än att åka kommunalt.
 
För att ha rätt till merkostnad så behöver man kunna visa att man inte kan utföra aktiviteter direkt förknippad med sjukskrivningen utan resekostnader. När det finns kollektivtrafik (det billigaste alternativet) så får man ersättning för kollektivtrafik. Och endast för de dagar det är absolut nödvändigt att ta sig till och från, tex, läkarbesök.
 
Jag skulle tro att det inte går. Jag har tidigare fått för bil och i senaste ansökans preliminära beslut från januari hade de kostnaderna godkänts, men innan beslutet fattades kom en dom som visade att bil inte kan anses som merkostnad då det är en vanligt förekommande utgift för andra i samma ålder utan motsvarande funktionsnedsättning eller sjukdom.

Även färdtjänst dras ett standardbelopp som motsvarar kollektivtrafikkostnader från summan som går att få merkostnadsersättning för.
Vet såklart inte om detta var specifikt för min funktionsnedsättning men jag uppfattade det inte så.
 
Att jag har bil beror inte bara på dåliga kommunikationer, för de finns trots allt,
Fast som du har beskrivit det tidigare så funkar det väl inte med bussarna? Har du inte skrivit att du, t.ex., skulle komma hem flera timmar senare om du tog bussen jämfört med om du körde bil hem från jobbet? Och bil behöver du väl ändå till alla dina trädgårdsprojekt?
 
För att många väljer att ta bilen sv andra skäl fast de kan åka kollektivt, väldigt vanligt av olika skäl.
Har man andra skäl att ta bilen så är det givet att inte få ersättning.

Har man panikångest så har man inte mycket att välja på.
Så om du inte hade panikångest skulle du inte ha bil och enbart åka kollektivt?
I så fall skulle jag kunna om jag var tvungen. Inte optimalt förstås p.g.a. en massa anledningar, men ändå möjligt. Nu kan jag inte välja bort bilen.
 
Har man andra skäl att ta bilen så är det givet att inte få ersättning.

Har man panikångest så har man inte mycket att välja på.

I så fall skulle jag kunna om jag var tvungen. Inte optimalt förstås p.g.a. en massa anledningar, men ändå möjligt. Nu kan jag inte välja bort bilen.
Det finns ju rent teoretiskt sätt att välja bort bilen för dig och minska kostnaden. Så jag tror också att merkostnadsersättning för bil är omöjligt
 
Däremot @Wille
Något du KAN få merkostnadsersättning för är hemtjänst

Nu vet jag inte vad hemtjänst skulle kosta dig och om du når upp över drygt 1400 per år (dock finns en del annat du kan räkna med också om du ligger nära men inte riktigt där). Men jag har ju tipsat om hemtjänst förr för att få hjälp med mat och städ osv utöver boendestöd, men då svarade du att du inte hade råd med hemtjänst
 
Det finns ju rent teoretiskt sätt att välja bort bilen för dig och minska kostnaden. Så jag tror också att merkostnadsersättning för bil är omöjligt
Hur då teoretiskt? Kan ju inte trolla bort panikångesten.
Däremot @Wille
Något du KAN få merkostnadsersättning för är hemtjänst

Nu vet jag inte vad hemtjänst skulle kosta dig och om du når upp över drygt 1400 per år (dock finns en del annat du kan räkna med också om du ligger nära men inte riktigt där). Men jag har ju tipsat om hemtjänst förr för att få hjälp med mat och städ osv utöver boendestöd, men då svarade du att du inte hade råd med hemtjänst
Jag har inga pengar alls till hemtjänst. Inte en endaste krona. Har sån jävla stress över min ekonomi att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Funderade på att kontakta budgetrådgivaren men insåg att denne förmodligen inte kan hjälpa mig. Det är bilkostnaderna som suger ut alla mina pengar. Och om jag flyttar till stan, hur ska jag hitta jobb inom max 2 km från boendet? Och hur ska jag klara den dyrare boendekostnaden? Har ju varit sjukskriven rätt mycket i livet och det lär fortsätta så jag måste räkna med att klara mig på max 11000 i månaden, boendet inräknat så klart.

Det känns som om katastrofen kryper allt närmare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
13 207
Senast: Mineur
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
26 147
Senast: ptr
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 541
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp