mian1

Trådstartare
Lilla ponnyn får medicin och har äntligen börjat äta ordentligt - nu har hon fått diarré!
Mina hästar är ju aldrig sjuka så jag blir helt nojig när nu något händer. Är det "normalt" att de kan få diarré när de medicineras? Hon får hippotrim och finadyn och hon har inte kommit igång att äta fullt så mycket som hon vanligtvis gör eftersom hon har en fraktur i käken. Hon dricker dock ovanligt mycket vatten. I förrgår såg bajset normalt ut, men hon bajsade inte alls mycket. I går såg jag inga bajspluppar i hagen när jag skulle ta in dem och i morse, när det var ljust, upptäckte jag fläckar av diarré i hagen.
Tänkte ringa veterinären i morgon när de har telefontid, men jag kanske borde ringa akut? Hon är inte slö och inte uttorkad, har ingen feber och hon har aptit.
Vilka symptom skulle vara akuta?
 
Läste på Finadyn-förpackningen och en vanlig biverkning är "rubbning av mage och tarmkanal". Men ändå, hon har fortfarande diarré :( :cry: Ska det bara vara så tills kuren är slut?
Jag får väl kanske ändå trösta mig med att hon kunde tugga en hård hästgodis i morse och att hon nu kan mala med käkarna igen. Det hon verkar lida mest av är sjukhagen och att hon inte får äta i samma mathög som bästisen. I går tog det mig 10 minuter att tvinga ut henne ur bästisens box, dit hon kastat sig in då hon slet sig från mig. Lilla, fina ponnyn som annars aldrig ens drar när man leder henne.
 
du kan pröva och se om du kan få i hene filmjölk, bakteriefloran i filmjölk är presic lika nyttig för hästar som den är för mäniskor.

det finns special foder för hästar med rubad tarmflora men enligt en vet jag har pratat med så funkar filmjölk presic lika bra, samt att det är betydligt biligare ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har skrivit här innan om min 5 åriga Border Collie hane som får katastrofal diarré var 4-6 vecka. Vissa gånger är han så dålig att...
2
Svar
20
· Visningar
3 082
Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 164
Senast: Puffindog
·
Hästvård Jag har varit i kontakt med veterinär och de har tagit prover och ska ta fler men jag skulle vilja veta om någon känner igen symptomen...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: haus
·
Hästvård I söndags fick mitt sto komma in i stallet under några timmar som hon brukar, för att vila från värme och insekter. Jag hade planerat...
Svar
12
· Visningar
2 421
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp