Diarré pga brist?

GardenAngel

Trådstartare
Min lilla tös har fått diarré! :( började i onsdags natt med att hon kräktes och hade väldig diarré under torsdagen. Tyvärr jobbade min sambo och jag var bortrest så lillan hade bajsat massor i köket .. Gav henne lite ris i fredags och tyckte se en förbättring, lösa korvar istället för rännskita. Men igår ikväll och inatt blev det värre, har varit uppe 3 ggr under natten och nu är det rännSK igen. Alldeles gult.

Jag tog över henne på Mush Vaisto för några månader sen och har tyckt det funkat strålande, stooor skillnad i aptit och livsglädje. Har noterat att hon varit hård i magen ibland men har läst att det är normalt pga allt kalcium.
Noterade dock att hon började äta gräs i samma veva som foderbytet, men visste inte om det var fodret eller om "hon är sån", tog över henne i oktober förra året.

Idag ska jag ta över henne på en kur skonkost. Blir nog morotspure och vit fisk, hon tyckte inte alls ris var kul. Ska ta bort mushen helt för det innehåller så mycket inälvor. Men detta med skonkost verkar ju vara en djungel! (Precis som allt annat när det gäller foder) Blir hon inte bättre i veckan så ska jag kontakta vet. Ska köpa en temp. också så kan jag se så hon inte har feber. Hon är lite slö, men klar i blicken.

Min fundering är dock om hon fått diarrén pga brist på grönsaker, tänker mest på att hon äter gräs. Fodret hon får ska ju vara ett helfoder, men det kan väl vara individuellt?
Innan jag fick henne åt hon Friskies (stavning?) och jag tog över henne på spannmålsfritt foder, men hon åt så dåligt att vi provade mush och det är hon jätteglad i!

Har ni några tips och råd? Har aldrig haft en hund med kass mage förut :(

Mvh, Orolig GA.
 
Morotspure ska vara lite uppstoppade så det låter som en bra idé. Pro-kolin som man kan köpa på apotek eller i vissa djurbutiker tycker jag också är suverän, så om du inte har testat det så tycker jag absolut du ska köpa hem en. När mina hundar har vara kassa i magen har jag gett pro-kolin och det har blivit bra snabbt efteråt.

Däremot tror jag knappast att magproblemen beror på för lite grönsaker i fodret då det inte ger någonting annat än lite bukfylla.
 
Mina hundar äter massor av gräs, som kossor. Jag tror de tycker det är gott helt enkelt.

När mina har varit dåliga i magen har jag kokat ris och torsk ihop, kokat med extra vatten och gett vattnet också då det blir stärkelse i vattnet också. Sen har jag blandat i lite A-fil, eller någon annan "bra för magen"-fil. Det tycker de är jättegott och de har då ätit ris och torsk utan problem.

Min ena hund blev magsjuk när han druckit vatten i dike ute. Kanske druckit vatten ur någon pöl med nåt ruttet i? Eller ätit nåt ruttet helt enkelt.
Tror inte det är fodret, borde kommit tidigare, och kanske inte så akut
 
Pro-kolin, som Dino tipsar om är jättebra och man kan ge det under tiden man byter foder eller går tillbaka till det foder man hade i början. Många färskfoder är väldigt feta och det kan irritera en känslig bukspottkörtel. Jag vet ej hur fett Mush Vaisto är. Jag har läst om flera hundar som fått bukspottkörtelinflammation av färskfodret Vom og Hudemat, som är väldigt fett. En känslig hund kan också få det av ett fett märgben. Några raser har genetisk disposition för EPI (bukspottkörtelsjukdom), men det kan finnas i alla raser. Om man har en känslig hund ska man inte ge för fett foder eller feta/rökta matrester. Det behöver inte alls vara det utan kan vara vanlig magsjuka ofta orsakad av campylobacter, som kan finnas i stillastående vatten utomhus, men campylobacter är också vanligt i färsk kyckling.
 
Efter så många dagar med diarré hade jag definitivt rådgjort med veterinär. Ringa och fråga kostar inget.
 
Huruvida ett foder fungerar som helfoder eller inte är tyvärr individuellt. Många hundar fungerar finfint på Mush Vaisto, men det betyder inte att alla hundar gör det. Kanske skulle ni prova Nordic spannmålsfri istället? Brukar hunden få annat att äta än vanliga maten? Kanske är det någon typ av godis eller liknande som ställer till det?
 
Jag har fått råd av veterinär att testa skonkost, och om jag inte ser kontinuerliga resultat efter ett par dagar så ska jag höra av mig.

Hon har ätit lite fisk och liite puré idag. Har försökt få henne att dricka och lyckades genom att pimpa vattnet med lite bacon, kanske inte det bästa för magen, men nu är hon inte uttorkad längre iaf.
Hon har inte bajsat idag, ser det som ett gott tecken att hon hållet tätt, men väntar på bajsning för att se hur det ser ut.

@Red_Chili Jag hoppas att detta är en "vanlig" magsjuka och planerar att fortsätta med mush när hon är frisk igen. Men om det skulle börja krångla så funderar jag på att byta till just Nordic, vet många som tycker det är bra. :)
Hon får minimalt med "människomat", kanske någon bit någon gång i månaden. Hon tuggar däremot ben, sånadär hudben med kyckling runt och misstänker dem som en bov. Men hon får dom när hon är ensam hemma (som vi äntligen lärt henne!!!) och vill ha något att ge henne när vi lämnar henne. Men ska försöka hitta alternativ som är mer barf. Men alla köttben är så stora!
 
@Red_Chili Jag hoppas att detta är en "vanlig" magsjuka och planerar att fortsätta med mush när hon är frisk igen. Men om det skulle börja krångla så funderar jag på att byta till just Nordic, vet många som tycker det är bra. :)
Hon får minimalt med "människomat", kanske någon bit någon gång i månaden. Hon tuggar däremot ben, sånadär hudben med kyckling runt och misstänker dem som en bov. Men hon får dom när hon är ensam hemma (som vi äntligen lärt henne!!!) och vill ha något att ge henne när vi lämnar henne. Men ska försöka hitta alternativ som är mer barf. Men alla köttben är så stora!

Ah, ja de där pressade hudbenen vet jag många hundar som blir dåliga i magen av. Min första saluki klarade dem inte alls, mina andra har blivit lite småkonstiga i magen av dem och en bekants hundar klarar dem inte alls sen hon började barfa. När jag lämnar Aysu ensam hemma så tar jag gamla toarullar, äggkartonger m.m. och lägger i lite godis i dem. Då har jag tex torkad lunga eller annat kött som jag köpt i affär och så får hon lite att pilla med, slita i och får äta lite. Fungerar utmärkt, hon ligger tyst och lugnt hemma och när hon pysslat klart lägger hon sig och tittar ut genom fönstret. Tidigare ylade hon om hon inte var ensam med annan hund, så själva grejen att lämna henne med toarullarna har verkligen hjälpt.

Sedan har jag också upplevt att det här med skonkost inte alls underlättar OM det är så att hunden ätit något icke-mataktigt som gjort den dålig i magen. Mår den bra av vanliga maten så ger jag helt enkelt den för att "putta ut" det dåliga, och på så sätt har det aldrig tagit mer än 2-3 dagar innan de varit bra i magen igen. Förr, när jag trasslade med skonkost osv kunde det ta en vecka minst för att få ordning på magen vid diarré. Vad du också kan göra är att ge extra kalicum i maten. Krossade äggskal tex fungerar jättebra om du inte har benmjöl hemma. Det stoppar upp väldigt bra.
 
Bra tips med toarullarna!! Tänkte ge henne lugna förut, men kändes som att det skulle gå åt så fort. Så rullar kanske kan vara något. :)

Jag tror inte att hon har ätit något hon inte borde, hon är "inte sån". Men kanske att hon fått i sig dåligt vatten. Min sambo sa att dagen innan hon blev dålig hade vattnet hemma smakat jättekonstigt, men han hade själv inte blivit dålig.. Men det kanske kunde varit det ändå..?

Ska hålla mig till skonkosten nu och se om det hjälper, vill inte byta från det vi kör nu, tänker att det kan störa magen igen.
Väntar dock fortfarande på bajsrapport.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har skrivit här innan om min 5 åriga Border Collie hane som får katastrofal diarré var 4-6 vecka. Vissa gånger är han så dålig att...
2
Svar
20
· Visningar
3 061
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 815
Senast: Voeux
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 352
Hundhälsa Tror jag ska börja testa min hund på färskfoder igen. Tror dock inte vi vill testa nått med kyckling i då han har haft problem med det...
Svar
15
· Visningar
2 204
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp