Diddidynan - någon som har provat?

Sv: Diddidynan - någon som har provat?

Är det verkligen ingen som hört ngt om den.

Kan ni inte bara säga om ni tror att den är bra... pleeaaaase :)

Det ÄR en bomlös sadel. Man behöver vanligtvis inte ha specialpad under då sadeln har bossor med bred kanal under.

Sweet skrev:
Det ÄR en bomlös sadel. Man behöver vanligtvis inte ha specialpad under då sadeln har bossor med bred kanal under.

Mmm..tycker den verkar bra. Jag har ju nordsvensk också så de har ju väldigt rund rygg.
Deesutom är de andra bomlösa i syntetmaterial och det hålelr ju inte så länge som läder tyvärr..

Frå väl testa en sån hrä och hoppas den är bra. Det är j ugansak mycket pengar så man vill ju inte chansa för mycket. :crazy:

De flesta bomlösa sadlar är i läder, ofta slipat läder sk "Nubuk". Torsion har modeller som är i syntet.

Senast ändrad av en moderator:

Vilka bomlösa sadlar i syntetmaterial har du hittat? Torsion har väl ett par varianter i syntet, men i övrigt har jag inte hittat några?

Har själv travarnordis och en Torsion Endurance, vilket var enda lösningen med den bomvinkel som krävdes. Jag kunde helt enkelt inte hitta några bomsadlar som låg bra, och ridningen gick därefter. Hade nog inte haft henne mer än 6 veckor när jag bytte till bomlös, nu har jag i alla fall inte samma problem (sadelrelaterade) längre...

Sweet skrev:
De flesta bomlösa sadlar är i läder, ofta slipat läder sk "Nubuk". Torsion har modeller som är i syntet.

Oj..såg det nu...

men det känsn inte lika tåligt som "vanligt läder". Känns osm det slöits fortare och inte går att smörja på samma sätt, eller?

Fast den är ju så dyr... :crazy: ... kollat lite på barefooten. Men det känns som sagt som att det där slipade lädret inte hålelr like bra osm vanligt, eller har jag fel?

Jag har haft Barefooten hemma, jag har haft en Fitform och jag har nu en Torsion. Barefooten skickade jag tillbaka med en bestämd åsikt att det var på tok för dålig kvalité för att behålla. Har hört från andra håll att den snabbt blivit ful i skinnet.

Min Torsion blir bara snyggare för varje månad, nubucken har nu blivit blank som "vanligt" läder och hittills har jag inte hittat något problem med kvalitén i övrigt.

Vilken tycker du är dyr? Torsion? Jag tycker det är ett bra pris på en sadel som har större chans att ligga bra på de flesta hästar än t ex en bomsadel.

Jag har haft en Torsion (Endurance) och den var av väldigt bra kvalitet. Det är tre års garanti på läder och hantverk på Torsion. Nubucken nöts ju och blir blank som vanligt läder efter ett tag.

Såg nu att det var med buffelskinn den var dyr. Eller ja, det är ju inte dyrt egentligen men det är mycket pengar när man är fattig...;)Med nubuck var det överkomligt. Sitter stigläderna någorlunda långt bak på edurancen?
Man behöve padden under väl, för det är väl ingen kanal på den ?

Oki. då så...visste inte att nubucken "slipade" till sig sen ;) Kanske ska fundera på en sån då.
Ligger de bra på runda ryggar? Jag har ju en nordsvensk, hon är bara en bebis än men tänkte ta en äldre på foder elelr köpa, men de flesta nordsvenskar är ju hyffsat lika i kroppstypen.

Jag tycker att sadeln ligger bra på de hästar jag har provat den på. När jag rider min egen kuse tar jag ur frampommelen, hon trivs bättre utan. Jag har inga problem med att sadeln glider trots att den är utan stadga fram. Kompisen har en korsning modell köksbord (jättebred), för henne har Torsion varit det enda som passar (hästen har dessutom kort rygg).

Vill du diskutera med någon nyfrälst (jag har ridit i sadeln så länge att jag känner att jag inte längre är särskilt objektiv) kan du skriva ett PM till HannaZ, hon har nyligen provat min Endurance och efter det själv beställt en Light från Torsion. Hon kan säkert ge dig lite input. Annars har Svea provat det mesta som finns på marknaden vad gäller bomlösa sadlar...

Det låter ju bra med tanke på att det är ganska troligt att man får en bred häst.

Tack för tipsen..ska PM:a dom :)

har en diddi med mockasits och jag älskar den. :love: Har en rund och lite tjock islänning och sadeln ligger helt still, även när jag hoppar upp. Den är ju ganska flat i sitsen, men det gillar jag och mockan gör att man sitter stadigt. Knästöden är kanon och sitsen lite stoppad så man sitter skönt. Specialstigläder som man spänner där nere är en fördel för spännena på vanliga klämmer lite om man har dem högst upp. Jag har bara dragit ner dem en bit så känns det ok. Där är lite cutback vilket ju ökar passformen ytterligare. Jag tycker den är värd vartenda öre. :bump:

tack för ditt svar!

Förresten, vart kan man köpa stigläder som knäpps där nere? Eller använder du bara vanliga och drar ner spännet och sätter en tunnel på?

Jag har vanliga stigläder, spännet nere vid foten och en billig tunnel i neopren (från Hööks), det fungerar superbra (och är hyfsat snyggt också!)

Det är suveränt med stiglädren man spänner där nere. Men det måste vara med T-spännen inte sk conwaispännen (eller hur de stavas) de blir för klumpiga.

Wintec har bra t.ex.
wintec_webbers.jpg

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
332
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 294
Senast: sweep
·
Hundträning I fredags kom min adoptivhund från ett shelter i Rumänien. Han är runt 5–6 månader gammal, och som ni kan tänka er har det varit en stor... 2
Svar
34
· Visningar
5 500
Senast: Sel
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31