Dietiska foder som "tarmsmörjare".

kopparberg

Trådstartare
Dietiska foder som \"tarmsmörjare\".

Jag har börjat fundera på hur mkt man behöver ge för att det ska "smörja tarmarna" tillräckligt?

Jag har två halvblod, den ena väger 580 kg, den andra 650.
De får 0,2 kg kli/dag.
Räcker det för att "smörja tarmarna", eller bör de ha lite mer foder med dietisk effekt?
 
Re: Dietiska foder som \"tarmsmörjare\".

linfrö (tex linfröpellets), verkar smörjande också.
 
Re: Dietiska foder som \"tarmsmörjare\".

Jodå, det vet jag.
Men behövs det mer "smörjning" än 0,2 kg kli/dygn?
 
Re: Dietiska foder som \"tarmsmörjare\".

det beror väl på hästen?! En del behöver inget sånt alls, en del behöver massor?
 
Re: Dietiska foder som \"tarmsmörjare\".

Ska räcka med 2 hg kli per dag. Med så liten giva behöver du inte oroa dig för fosforöverskott!
 
Re: Dietiska foder som \"tarmsmörjare\".

Jag har inte fosforöverskott ändå! Ligger inte ens på gränsen i "tillåtna kvoten" trots att det enda mer kraftfoder de får är havre.

Jag har förut gett upp till 0,5 kg kli, men ändå fått en vettig kvot tack vare att ge kalk.

Men tack för ditt svar! Då vet jag att jag inte behöver ge mer "tarmsmörjarfoder"! :)
Jag har sådan tur att jag har jättebra hö i år, så det behövs så lite kraftfoder.
Och då är det ju synd att "förstöra" en foderstat som funkar i onödan!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 675
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 043
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp