Dietist online?

Zpunk

Trådstartare
Efter att upprepade gånger ha försökt boka tid med dietist på min VC men det visat sig vara alltför omständligt funderade jag på om det är något man kan göra online istället? Har aldrig träffat dietist så vet inte riktigt hur det brukar gå till men efter att i många år krånglat med vikten och aldrig riktigt lyckats tänkte jag testa att träffa dietist och se om det kan vara till hjälp. Någon som gjort det online?
 
Jag har inte gjort det personligen, men vet att dietisterna på vårt sjukhus har väldigt många av sina besök via länk, även nybesök. Så det kan man absolut.
 
Efter att upprepade gånger ha försökt boka tid med dietist på min VC men det visat sig vara alltför omständligt funderade jag på om det är något man kan göra online istället? Har aldrig träffat dietist så vet inte riktigt hur det brukar gå till men efter att i många år krånglat med vikten och aldrig riktigt lyckats tänkte jag testa att träffa dietist och se om det kan vara till hjälp. Någon som gjort det online?
Vad är det som är krångligt att göra på din vc? Är det att passa telefontid kan du ju testa att skriva på 1177 att du vill ha en tid till dietisten på vc, förklara kort varför och se vad för svar du får. Borde ju inte vara några större problem. De har ju att göra, även dietisterna, men så svårt ska det ju inte vara. Hänvisar de till att du måste ringa så svara tillbaka att de borde bli mer moderna och kunna boka in dig på en första tid via 1177. Sedan kan man ju ha mottagningsbesök på vc, men även telefonbesök och via video.
 
Efter att upprepade gånger ha försökt boka tid med dietist på min VC men det visat sig vara alltför omständligt funderade jag på om det är något man kan göra online istället? Har aldrig träffat dietist så vet inte riktigt hur det brukar gå till men efter att i många år krånglat med vikten och aldrig riktigt lyckats tänkte jag testa att träffa dietist och se om det kan vara till hjälp. Någon som gjort
Efter att upprepade gånger ha försökt boka tid med dietist på min VC men det visat sig vara alltför omständligt funderade jag på om det är något man kan göra online istället? Har aldrig träffat dietist så vet inte riktigt hur det brukar gå till men efter att i många år krånglat med vikten och aldrig riktigt lyckats tänkte jag testa att träffa dietist och se om det kan vara till hjälp. Någon som gjort det online?
Försökte få dietist besök via VC. Dietistmottagningen var inte intreserade alls. Den son svarade mig tyckte jag borde göra en magsäcksoperation i stället gör att söka dietist råd.
Sökte för att få hjälp att ”översätta” mjölk produkter till mjölkprotein fria produkter. Så jag kan tappa lite mer i vikt, vilket jag behöver.
Löste det skapligt med ett privat företag som jobbar med vikt problem.
 
Vad är det som är krångligt att göra på din vc? Är det att passa telefontid kan du ju testa att skriva på 1177 att du vill ha en tid till dietisten på vc, förklara kort varför och se vad för svar du får. Borde ju inte vara några större problem. De har ju att göra, även dietisterna, men så svårt ska det ju inte vara. Hänvisar de till att du måste ringa så svara tillbaka att de borde bli mer moderna och kunna boka in dig på en första tid via 1177. Sedan kan man ju ha mottagningsbesök på vc, men även telefonbesök och via video.
Här går det inte att få dietist råd/hjälp alls. Jag blev rekomenderad en operation av dietisten i stället för att ge mig lite tipps och råd hur jag ersätter mjölk baserade produkter till mjölkprotein fria produkter ( ex vad ersätter jag keso med? Vad är likvärdigt i innehåll?( Det finns många mjölproteinfria produkter men de har ofta högre kallori innehål) för fortsatt viktnedgång på egenhand.
Har tappat många kg men har en hel del kvar.
 
Här går det inte att få dietist råd/hjälp alls. Jag blev rekomenderad en operation av dietisten i stället för att ge mig lite tipps och råd hur jag ersätter mjölk baserade produkter till mjölkprotein fria produkter ( ex vad ersätter jag keso med? Vad är likvärdigt i innehåll?( Det finns många mjölproteinfria produkter men de har ofta högre kallori innehål) för fortsatt viktnedgång på egenhand.
Har tappat många kg men har en hel del kvar.
Jättemärkligt resonemang av den som svarade dig.
Dietisten på min VC är generellt negativt inställd till operationer i första hand och tycker att man ska försöka själv först ett tag + verkligen få all information som krävs för att kunna fatta ett vettigt beslut om en sådan livsomvälvande operation. Här är det med andra ord inga problem att få kontakt med dietist. Inte heller på min förra vc, gick hos dietist för viktnedgång även där.
 
Jättemärkligt resonemang av den som svarade dig.
Dietisten på min VC är generellt negativt inställd till operationer i första hand och tycker att man ska försöka själv först ett tag + verkligen få all information som krävs för att kunna fatta ett vettigt beslut om en sådan livsomvälvande operation. Här är det med andra ord inga problem att få kontakt med dietist. Inte heller på min förra vc, gick hos dietist för viktnedgång även där.
Verkar vara sunt resonemang på din VC👍

Efter dietisens svar så undrar jag hur hon kan skriva ett långt otrevligt brev i stället för att enkelt hjälpa mig med via ett brev.

Jag tappade helt sugen ett tag på att försöka själv. Har gått bort en person i vikt och kände att jag behöver hjälp med att komma vidare. Men blev förbaskad och tänkte inte fn ska denna person få sabotera, sån jag går/vandrar och försöker med ww.
 
Verkar vara sunt resonemang på din VC👍

Efter dietisens svar så undrar jag hur hon kan skriva ett långt otrevligt brev i stället för att enkelt hjälpa mig med via ett brev.

Jag tappade helt sugen ett tag på att försöka själv. Har gått bort en person i vikt och kände att jag behöver hjälp med att komma vidare. Men blev förbaskad och tänkte inte fn ska denna person få sabotera, sån jag går/vandrar och försöker med ww.
Verkar som ett trist bemötande! Bra att du kan få hjälp på annat ställe, men trist att det ska behövas när det finns dietister till vc som har den uppgiften. De är trots allt där för att "ta hand om" sina listade patienter om det finns ett behov. Och det fanns det ju för dig. Tycker att du borde bli uppmuntrad att fortsätta på din inslagna väg med tanke på viktnedgången du redan hade!
 
Inte för att det är helt samma sak men jag fick hjälp med min mage via en online kurs som jag tog. Den är/var gjord av dietister. Jag såg på videos, fick en del material att läsa och kunde maila med frågor samt fick bli med i några låsta grupper på FB. Fungerade väldigt bra för mig, mao, skulle tro du kunde få bra hjälp utan att träffas irl.
 
Vad är det som är krångligt att göra på din vc? Är det att passa telefontid kan du ju testa att skriva på 1177 att du vill ha en tid till dietisten på vc, förklara kort varför och se vad för svar du får. Borde ju inte vara några större problem. De har ju att göra, även dietisterna, men så svårt ska det ju inte vara. Hänvisar de till att du måste ringa så svara tillbaka att de borde bli mer moderna och kunna boka in dig på en första tid via 1177. Sedan kan man ju ha mottagningsbesök på vc, men även telefonbesök och via video.
Jag har skickat ärende via 1177 två gånger nu men får bara kort svart att de inte kan göra bedömning där och så stängs ärendet och jag har det pinsamt jobbigt att ringa av någon anledning (gäller alla telefonsamtal).
 
Jag har skickat ärende via 1177 två gånger nu men får bara kort svart att de inte kan göra bedömning där och så stängs ärendet och jag har det pinsamt jobbigt att ringa av någon anledning (gäller alla telefonsamtal).
Då tycker jag att du ska fråga efter om de kan boka onlinetid eller telefontid för att prata om varför du vill ha en tid. Berätta om ditt telefonproblem, det är inte så ovanligt alls. Eller så skriver du igen via 1177 och berättar om ditt problem, vad du vill ha hjälp med av en dietist, mer utförligt och förklarar att du inte kan ringa.

VC måste lära sig att bemöta patienter där de tar kontakt. Att sitta och vakta telefonen är lite "ute" ändå, 1177 är en bra väg in, även om till och med VC jag jobbar på har en förmåga att hänvisa sina patienter till telefon eller att boka tid via chatten. Det är något jag inte ALLS står bakom! Man kan bolla tillbaka via 1177 även om det inte är som en chatt, om det är mer info man vill ha.

Jag är hörselskadad, fördrar att skriva eftersom jag aldrig vet vem jag får i luren och ska förklara mina ärenden för, vet inte hur många gånger det är en person som mumlar och pratar tyst och jag får säga va massvis med gånger. Jag har förklarat mitt problem med att höra, en gång till öronmottagningen- där problemet redan var känt fick jag till svar att ringa för tidbokning trots att jag och läkaren kommit överens om annat, och då svarade jag tillbaka att "jag har skrivit i 1177 som jag och läkare X kom överens om, vilket står i journalen, jag tänker inte ringa. Jag bad bara om en tid, vilken som helst, som passar er, jag har inte framställt några krav alls på när, eller angett när jag inte kan utan det står er fritt att välja någon passande till läkare X att boka in mig på. Det är inte alls svårt. Tack." Och så fick jag min tid.
 
Jag bytte till en privat VC för att min gamla vanliga var så dåliga gällande ny teknik. Den nya privata har så man kan boka in onlinekonsultation med läkare via videosamtal. Jättebra! De bokar även in en på uppföljningssamtal efter provtagning och inte bara som gamla VC "Vi hör av oss om proverna visar nåt". Det tycker jag är jättebra!

Det finns kanske nån annan VC i närheten som har bättre service än den du är skriven på nu?
 
Senast ändrad:
Vet att tråden är gammal men ett tips kan va att använda Doktor.se eller kry eller liknande... Och boka Dietist via den appen... Då är det per automatik via länk...
 

Liknande trådar

Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 382
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 958
Senast: Hazel
·
Samhälle På vägen hem idag så kom det fram en man till mig. Han sa att han på väg hem från sitt jobb hade blivit misshandlad och rånad på allt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 620
Senast: Lobelia
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
1 999
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp