Dike i sulan

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Cecely
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 890
C

Cecely

Min häst har utvecklat ett dike mellan sulan och hovväggen.
Hon har det så mest på framhovarna.

Vad kan det vara?

Sv: Dike i sulan

jag har hört att det kan vara proteinöverskott

Jahap, men jag har ju inte ändrat foderstaten på länge...
Iofs får hon björkblad nu för att rensa njurarna men det borde väll inte vara så mycket protein i det.

Ja som ett dike längs hela randen. Jag trodde först det var början till hålväggar eller röta men det ser friskt ut och är på fel ställe eftersom randen ligger mellan sulan och hovvägen.

Jag pratade med min hovslagare och han gissade på socker, en annan sa att det inte var det...

Jag har aldrig varit med om det så jag har ingen aning...

Tja, foderrelaterat är jag fortfarande mest inne på.
Protein eller socker

I hovarna är det mycket som händer långsamt, så det kan ju ha varit på gång en tid.
Råkar du kanske ge din häst kraftfoder i form av pellets? Det är viss stora mängder socker i det.

kan du rensa där med hovkratsen? Är det runt hela hoven? Det är inte så att hovarna börjar bli långa nu? Jag tror att jag förstår vad du menar, min shettis har liknande på ena framhoven. Jag rrensar där med hovkratsen och det ser fint ut så därför tror nte jag heller på röta. Fast nu är det 6 veckor sedan han verkades så jag har funderat på om det är tid för verkning igen.

Nej det beror inte på att den är för lång.

Hon får ju pellets men hon har fått samma pellets i minst 3 år, tycker man borde sett en reaktion på det tidigare isåfall.

Det går lixom runt hela hoven i princip.

Kan du försöka ta ett kort eller två? Är hon barfota och i så fall hur länge har hon varit det?

Tycker att det låter precis som din häst har fått lamellseparationer, det ska inte vara farligt bara viktigt att man håller rent och försöker verka bort det så att det inte blir större...för visst gick hon barfota? Min nordis fick det men jag verkade bort det i samband med att jag skulle prova barfota gång (vilket dock inte funkade så bra), sen väntade jag ca 3veckor så hoven fick växa "ihop" igen och nu är han bra, och skodd...men tja kan ju ha fel....ett tips är ju att du söker infomation om det iaf...

Liknande trådar

Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
15
· Visningar
994
Senast: Lejd
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En häst gick under lördagsnatten ner i ett lerigt dike i Ödeshög, hittades av ägarna på morgonen och hjälptes till slut upp av...
Svar
0
· Visningar
88
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästar har på två olika platser i landet räddats ur diken under torsdagen. Räddningstjänsten har varit inkopplade vid båda...
Svar
0
· Visningar
386
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två hästar gick av okänd anledning gått ner sig i ett dike i trakterna av Onsäng söder om Söderhamn. Efter många timmars hårt arbete...
Svar
0
· Visningar
150
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka