Diskbråck på ett och ett halvåring - framtidsutsikter?

DeCloe

Trådstartare
Har en otroligt aktiv och glad tik på ett och ett halvt som var ute och sprang i blåbärsris i onsdags och då hände det som inte får hända, hon fick diskbråck i ländryggen.

Var akut på Strömsholm i torsdags och fick Lyrica och Rimadyl utskrivet samt strikt vila ordinerat i minst tre veckor.

Vår älskade lilla tjej älskar agility, parkour, att leka med andra hundar och att springa lös i skogen. Därför känns allt detta så himla skrämmande.

Det är förvisso en mildare form av diskbråck med "enbart" smärta och ingen nervpåverkan. Men blir så rädd att resten av hennes liv kommer bestå i att vi behöver lyfta henne, att hon inte kommer kunna busa med sina kompisar och inte kommer kunna springa lös.

Agility är skit samma i sammanhanget, vi kan satsa på typ nosework istället men känns så trist med en så livlig och ung hund.

Vad har ni för erfarenheter av hund med diskbråck? Har det återkommit? Har de kunnat leva som vanligt efter att de läkt eller har det varit livslång försiktighet som gällt?
 
Jag hade en cockertik som fick diskbråck i nacken vid sex års ålder. Det tog lång tid (=några månader) för henne att bli återställd, men det blev hon. Ingen operaration, utan bara smärtstillande och sedan, när hon inte blev bättre, lugnande/muskelavslappnande i låg dos vilket vände det hela. Hon var inte smärttålig och därför väldigt spänd, men när spänningarna lättade kom läkningen igång.

Det var en mycket (!) livlig och glad cocker och när hon väl var frisk gjorde jag inga försök att stoppa hennes framfart. Den enda anpassningen var att hon hade sele i stället för halsband resten av livet. Hon levde mer än åtta år efter att hon drabbades av diskbråck.
 
Min hund fick diskbråck som 2-3-åring, minns inte exakt.
Ett ganska lindrigt, dvs ingen operation.

Diskbråcket satte stopp för agility, eftersom det (bråcket) innebar en ökad känslighet för hårda nerslag.

Vardagen funkar ungefär som vanligt, men vi är noga med att värma upp och varva ner. Lyfter i och ur bilen.

Han får springa lös, men inte ohämmat i flera timmar eftersom han då får ont följande dag.
Han kan leka med kompisar, men vi försöker styra upp så det inte blir så mycket brottning.

Använder Gabapentin dagligen mot ev nervsmärta, det funkar bra. Ortoped ordinerat. (Detta har vi gjort ca 2 år).
Fysio vid behov, i början mer, på senare tid kanske en gång/kvartal /halvår.

Hunden är nu 7 år och mycket levnadsglad. Med våra anpassningar (motion efter vad ryggen klarar och inte så mycket hunden vill) så ser jag inga orsaker till att han inte kan leva 7 glada år till.
 
Osäker på hur rehab ser ut vid diskbråck, men kanske finns det någon duktig hundfysio i närheten som du kan ta hjälp av?
Ja, vi ska ta hjälp av fysioterapeut så snart som möjligt och när den strikta vilan är slut om tre veckor. Jag tänkte främst om någon har erfarenhet av hur framtiden ser ut för en "diskbråckshund" 😊 Veterinären trodde på en god prognos men vad en veterinär menar med god prognos kanske skiljer sig lite från veterinär till veterinär, även vad man menar med "vanligt hundliv".
 
Min hund fick diskbråck som 2-3-åring, minns inte exakt.
Ett ganska lindrigt, dvs ingen operation.

Diskbråcket satte stopp för agility, eftersom det (bråcket) innebar en ökad känslighet för hårda nerslag.

Vardagen funkar ungefär som vanligt, men vi är noga med att värma upp och varva ner. Lyfter i och ur bilen.

Han får springa lös, men inte ohämmat i flera timmar eftersom han då får ont följande dag.
Han kan leka med kompisar, men vi försöker styra upp så det inte blir så mycket brottning.

Använder Gabapentin dagligen mot ev nervsmärta, det funkar bra. Ortoped ordinerat. (Detta har vi gjort ca 2 år).
Fysio vid behov, i början mer, på senare tid kanske en gång/kvartal /halvår.

Hunden är nu 7 år och mycket levnadsglad. Med våra anpassningar (motion efter vad ryggen klarar och inte så mycket hunden vill) så ser jag inga orsaker till att han inte kan leva 7 glada år till.
Det låter hoppfullt! Hade din nervpåverkan? Eller var det "enbart" smärta?

Hur lång tid tog det innan bråcket var läkt?
 
Det låter hoppfullt! Hade din nervpåverkan? Eller var det "enbart" smärta?

Hur lång tid tog det innan bråcket var läkt?
Minns inte riktigt, det tog nog ganska länge (alltså veckor).

Framförallt hade han smärta, jag kan inte tillräckligt för att säga vad som är "vanlig smärta" och vad som är nervsmärta vid diskbråck. Dvs jag kan inte se skillnad på smärta och smärta, såsom en kunnig veterinär kan.
 
Vad har ni för erfarenheter av hund med diskbråck? Har det återkommit? Har de kunnat leva som vanligt efter att de läkt eller har det varit livslång försiktighet som gällt?

Inte min hund, men en god väns boxertik drog på sig ett diskbråck och jag tror hon var runt året då. Illa nog att veterinären trodde på typ koppel resten av livet. Hon tog hjälp av en bekant som är veterinär och kiropraktor och de fick ordning på henne. Ja, hon har varit lite extra försiktig på så sätt att hon varit försiktig med att låta henne bli kall om ryggen och alltid värmt upp henne noga, men i övrigt har hon levt ett fullgott boxerliv med mycket vilda lekar och träning och tävling i bruks och lydnad. Hon har med åren behövt kollas regelbundet av fysio och/eller kiropraktor, men är nu över 9 år och inte hindrar av sin rygg på något sätt.
 
Min äldsta beauceron, nu drygt 10 år, fick diskbråck vid 5 års ålder. Hade ingen direkt nervpåverkan, "bara" väldigt ont. Gick på smärtlindring (Gabapentin) i drygt ett halvår, vi diskuterade operation och han hade en tid bokad men vi gjorde en test och satte ut medicinen och han verkade helt smärtfri, så operationen avbokades. Det är drygt 4 år sedan nu och han har inte haft några som helst problem av sin rygg sedan dess. Nu går han på Librela pga annan smärta så jag vet inte om det skulle maskera eventuell ryggsmärta, men han gick utan medicin i 3 år och hade inga återfall alls, så jag tror att det läkte ut helt. Jag har varit rätt noga med täcken för att hålla ryggen varm under den kyliga årstiden; fleecetäcke så snart temperaturen gått ner under 10 grader och sen rejält vintertäcke när det varit riktigt kallt. Nu har han ju även andra skador så jag är oavsett rätt noga med att han värmer upp innan han springer lös eller innan vi fystränar.

Han verkar ha fått nedsatt känsel i högerbenet (diskbråcket satt på höger sida), han är svagare i det benet men använder det fullt ut när han rör sig, dock känner man att han inte är så stark i det men det verkar inte ge honom några problem.
 
Haft diskbråck på båda mina tikar. Den ena var en väldigt lugn natur medan den andra har noll självbevarelsedrift samtidigt som hon oftast går lös. :nailbiting:

Hon fick sitt diskbråck för 4 år sedan, idag är hon 9 år. I det akuta skedet fick hon smärtstillande och sedan rehab med en fysioterapeut. Numera lever hon som innan. Vi kör till och med lite agility om än bara för skoj och på låga höjder. Såklart med veterinärens godkännande och med ordentlig upp och nedvarvning. Går regelbundet hos fysio för en allmän kontroll och hon har hittills inte visat några besvär.
 
Min förra dvärgpinscher fick diskbråck när hon var 6 år, jag tror hon hade haft känningar redan tidigare men hon fick diagnosen då. Jag rehabade och såg till att hon hölls ordentligt musklad, vilket hon var redan innan, och målet var att komma tillbaka till agilityn, då det var det hunden brann för. Så jag testade och det funkade. Hon hade känningar ca varannat år, bara smärta ingen nervpåverkan. Tävlade SM flera gånger och blev champion efter diagnosen. När hon var nästan 13 år fick hon en känning som var värre än tidigare med lite nervpåverkan så då valde jag att pensionera henne från agility. Hon levde sen resten av sitt liv utan känningar och blev nästan 16 år.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 294
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 346
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 923
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 449
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • TMS häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp