Diskmaskinrengöring - någon som använder det?

bettysmatte

Trådstartare
Ska ta bort fett och kalk står det på flaskan och ska, enligt tillverkaren, användas en gång/månad. Är det något att ha? Jag köpte en flaska idag för att testa.

Sv: Diskmaskinrengöring - någon som använder det?

borde inte det vanliga diskmedlet göra det? Däremot har jag hört att man ska köra både tvättmaskinen och diskmaskinen på det varmaste programmet med jämna mellanrum för att rengöra.

Jag kör det :) Det kalkar igen annars, trots salt. Diskmaskinen luktar väldigt gott o glänser hejdlöst inuti efteråt. Kör nån gång i månaden. :) Varvar mellan tabletter och flaska, beroende på vilket som är billigast.

Jag kör det nån gång per år.
Är tvungen att köra maskinen tom tre-fyra gånger efter rengöring för att få bort den eländiga stanken - den fastnar på glas och porslin annars.

Om man behöver det eller inte beror dels på vilket diskmedel man har men också på hur hårt vattnet är.
Jag köpte ett annat diskmedel än det jag brukar och alla kastruller blev svartmelerade:eek: och glasen var inte genomskinliga längre, det var inte kul, men när jag bytte tillbaka till det jag hade tidigare blev disken normal igen.

Till min gamla diskmaskin stod det i instruktionerna att man skulle använda diskmaskinrengöring, jag gjorde det tills flaskan som följde med tog slut med rekomenderade intervaller men märkte aldrig någon skillnad.

Det är bara på ett ställe jag bott som jag behövt använda sådant medel och där kunde man inte ha vanligt vatten i strykjärnet ens, för då blev det kalk ränder på kläderna istället för vattenduschar.

ställ in en liten mugg med ren ättika i istället, och kör maskinen med det i. funkar utmärkt i mitt hem iaf, fast spola ur den med en tom maskin efteråt bara.

Jag körde flaskan och gjorde enligt instruktionerna, dvs pillade bort folien som satt över korken och lät själva korken sitta kvar. Sedan tryckte jag ner den i bestickstället. Men nästan hela flaskan var ju kvar när maskinen var färdig! Ska det vara så, att bara lite används, eller blev det fel hos mig?

Körde du rekommenderat program? Jag kör på längsta programmet på högsta temp, och då är flaskan tom när det är färdigt.

Ja, det gjorde jag. Körde på 70 grader. Men min bänkdiskmaskin, som bara är 4 år gammal, börjar bli "knäpp". Spolarmen och grovfiltret behöver t.ex. bytas ut, eftersom de båda börjar bli trasiga. Måste ringa och försöka beställa dessa delar! Sedan vet jag inte om det är något annat fel också, för jag misstänker att vattnet inte blir så varmt som det ska bli...

Tråkigt, man tycker att saker och ting ska hålla längre :mad:. Speciellt som jag kollade upp innan köp att denna maskin skulle vara en av de bästa!

dåmåste något gått fel, det skall räcka med att ta bort skyddet. under det så är det en saltlösning som löses upp av värmen och så rinner medlet ut. ställde du flaskan med korken nedåt?

vi använder rengöring av diskmaskinen 1 gång i månaden, men just nu är hela diskmaskinen sönder, EN liten plstbit har lossnat och försvunnit så nu har vi ingen övre arm... men vi diskar för hand...det går det med...

Jadå, korken nedåt.

Visst går det att handdiska, men det är en av de saker som jag verkligen HATAR att göra. Dammsuga, tvätta, allt sådant är okej men att ha en massa disk ståendes på diskbänken gillar jag INTE! Måste försöka lösa problemet snarast :)!

Visst går det att handdiska, men det är en av de saker som jag verkligen HATAR att göra. Dammsuga, tvätta, allt sådant är okej men att ha en massa disk ståendes på diskbänken gillar jag INTE! Måste försöka lösa problemet snarast :)!

Samma här.
Att plocka undan och damma/damsuga/torka går alldeles utmärkt, men att diska är rena döden..

Vilken fröjd det är att städa här hemma sedan diskmaskinen flyttade in :bow:

Testa att ta loss armen och rengör manuellt. T ex peta loss och skaka ur kalk-klumpar som bildats och lägger sig för utsprutshålen när vattentrycket ökar.

Tyvärr tror jag inte att det hjälper nu. Jag måste i nuläget ta bort armen nästan varje gång jag diskar eftersom det kommer in skräp i den jämt. Det sitter en "plastring" under armen. Denna har spruckit, och en liten del av den har ramlat bort. Tror att detta gör att skräp lättare letar sig in och sätter igen hålen. Sedan är ju inte luckan genomskinlig precis (det hade väl varit bra?) så jag kan inte se om armen snurrar normalt.

Tyvärr tror jag inte att det hjälper nu. Jag måste i nuläget ta bort armen nästan varje gång jag diskar eftersom det kommer in skräp i den jämt. Det sitter en "plastring" under armen. Denna har spruckit, och en liten del av den har ramlat bort. Tror att detta gör att skräp lättare letar sig in och sätter igen hålen. Sedan är ju inte luckan genomskinlig precis (det hade väl varit bra?) så jag kan inte se om armen snurrar normalt.

Snurra armen manuellt med luckan öppen :angel: det gör jag med min :)

O-ringen som du beskriver kan du byta ut. Borde vara standardstorlek på den. Ta med den till närmaste järnaffär så plockar de fram rätt åt dig. :) Den måste vara tät.

Fast plastringen är en del av spolarmen (förklarar dåligt, jag vet) så det kanske inte är samma ändå? Electrolux har spolarmar i sin webshop, och jag behöver också en ny grovsil, så jag tror att jag beställer där!

Fast plastringen är en del av spolarmen (förklarar dåligt, jag vet) så det kanske inte är samma ändå? Electrolux har spolarmar i sin webshop, och jag behöver också en ny grovsil, så jag tror att jag beställer där!

Aha, jag trodde det var tätningen som gått åt h-e.- men om det är plastringen så måste du nog beställa en ny ja. Jag måste beställa en ny sil jag med, för det där tunna nätet har blivit skört o spruckit.

Liknande trådar

IT & mobiler Nu för tiden kan man ju styra nästan allt med mobilen, hur mycket av elektronik och annat i hemmet styr ni med telefonen? Vi kan... 2
Svar
34
· Visningar
997
Senast: Mirre
·
IT & mobiler Hej, Har revolut och de har funkat jättebra, tills jag bytte bank. Har nu nordea och skulle lägga in de så jag kan överföra fram å...
Svar
3
· Visningar
437
Senast: sjoberga
·
IT & mobiler Hej, bukeraklet! Har två it-frågor: !) Hur ändrar man sin mailadress på facebookkontot??? 2) Förr hade jag epost NN@live.se men hittar...
Svar
4
· Visningar
397
Senast: sweep
·
IT & mobiler Hjälp mig att inte bli ruinerad av min mobil eller kanske egentligen mer av min operatör när jag reser utomlands imorgon :nailbiting...
Svar
10
· Visningar
562

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Tillbaka