Bukefalos 28 år!

DISTANS för mig å min häst!

P

pussilipuss

hej alla där ute!
Jag är en gammal hoppryttare som nyligen föll för ett trevligt varmblods sto som vart ridhäst så länge hon vart vid liv. Hon har tränats i hoppning på 1.20 klasser och även gått bra i dressyr.. När jag fick hem henne för ett par månader sen så har jag startat henne i några pay n jumps med bra resultat, men något kändes fel.. Hon trivdes inte på banan. Så jag började utforska och red ut för att komma undanfund vad hon tycker e hennes "grej" och desto mer och mer vi kom ut så visade det sig att hon är kapabel till långa ritter på flera timmars sträckor i trav och har så Otroligt bra kondition.. så jag tänkte starta henne i en PP och sen en clear round, men detta område är helt nytt för mig, finns det någon snäll själ som kan hjälpa mig hur man förbereder sig för en distansritt (konditions mässigt) samt vilka "psykiska" övningar man ska förbereda hästen för.
Just nu rids hon ut 5 dagar i veckan varav 4 pass är på ca 1-1.30 min och 1 på 3-4 timmar. vet dock inte hur man går till väga så tacksam för all hjälp jag kan få!!!!!!!!!
 
Sv: DISTANS för mig å min häst!

Hon behöver lära sig att veterinären kollar igenom hästen, och pulsar.
Sen ska man också träna på att springa upp i trav. Kolla lite, och se vilket tempo som hon rör sig bäst i. Travare brukar kunna ha nån fart de ser orytmiska ut i.
Tror du kan hoppa över Prova På, och gå på CR direkt. Med den träning din häst har är det inga problem att gå 4-5 mil direkt.
Sen kan du kontakta nån klubb med distansryttare i din närhet.
 
Sv: DISTANS för mig å min häst!

Tack så jätte mycket för tipset! Hon är cool och har besiktats ett par gånger utav olika veterinärer innan köpet och hon är cool som en filbunke. Även tävlingsnerverna är lugna med då jag haft henne ute runt banorna när det vart tävling på gång. Bör jag testa lite med att pulsa själv innan jag startar? Hon är somsagt den första av många hästar jag haft som har så otroligt bra kondis på och jag brukar skritta av henne ca: 4km innan hemgång och hon är cool. Men somsagt jag vet ju inte så mycket :P Men däremot så vad ska jag tänka på att ha med mig till en Clear round? tacksam :D
 
Sv: DISTANS för mig å min häst!

Distans är toppenkul - klokt beslut att prova denna härliga gren tycker jag! :D Ett tips från mig är att göra ett "studiebesök" på en tävling innan du startar. Då får man en bra bild av hur det går till i starten och i grinden å sånt. Ett annat alternativ är att haka på någon annan distansryttare och höra om du kan få "hinka" åt någon. Ibland efterlyses sådana "hinknissar" är på Buke. Även det ett jättebra sätt att få en bild av vad som "krävs", vad man behöver tänka på osv.
 
Sv: DISTANS för mig å min häst!

Tack tack! Det låter spännande! :D Jaa då kanske man ska vara på G ganska snart, det dumma är ju att man bor i stockholm och att ta sig till tävlingar innan man startar själv blir ju kanske inte av eftersom de är en bit. Men dock ska jag nog ta och läsa på en del om det och nu så har jag bokat en distansryttare som tävlat 15 år som får coacha mig lite =) tänkte starta henne den 21/7 på rimbo ritten för CR och sen kanske en till CR i sept i gävle. Någon som känner till de ritterna och kanske kan tipsa lite? =)
 
Sv: DISTANS för mig å min häst!

Distansritt är toppenkul - kul att du hittat "hit"! :laugh:

Om du vill spana lite på tävling innan Rimboritten, så är ett tips att åka och kika på Uppsalaritten (30/6). Det är inte så väldans långt att åka iaf.

Rimboritten är en trevlig ritt. Förutsatt att det inte ändrats en massa sedan jag red den (2009. Startade Lovisedalsritten i år, samma anläggning/område), är det en bana med lite varierande underlag. De "svårigheter" jag spontant tänker på är grusgropen (där det kan köras en del motorcross/liknande sommartid. De kör inte på banan, men banan går ju alldeles intill), och ett ställe där man passerar under en stor väg (det är inga långa passager, men det ekar ganska bra under vägen).
 
Sv: DISTANS för mig å min häst!

det låter som en plan :D tack så jätte mycket! Det är så himla spännande tycker jag. Är det någon som vet vart man kan köpa distans prylar som tex träns, pulsmätare osv.? tycker de har lite dåligt med det på internet..
Vi står i Ösmo =)
 

Liknande trådar

G
Distans Jag heter Angelica och har en 8-årig ponny-valack som troligen är korsning arab och fjording. Vi har tävlat lätta hoppklasser i c.a 1...
2
Svar
30
· Visningar
2 351
Senast: SiZo
·
L
Hoppning Hej Jag har haft lite problem med min häst det senaste. Jag kan ge lite bakgrund om honom. Han är en pigg häst, som älskar att hoppa...
Svar
14
· Visningar
1 684
Senast: landkid
·
Distans Hej jag ska vara med på en prova på ritt! 2.5-3 mil med min nu 14 åriga svhbl sto! Hon har bra uthållighet och van vid längre turer (...
2
Svar
26
· Visningar
3 385
Senast: Snobben
·
S
Distans Nedan följer en artikel som jag har skrivit och tänker använda i en studiecirkel för vuxna. Det kan när man börjar rida distans vara...
2
Svar
24
· Visningar
4 733
Senast: annoj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp