Min häst verkar ha tappat lusten...(lång tråd!)

L

landkid

Hej
Jag har haft lite problem med min häst det senaste. Jag kan ge lite bakgrund om honom.
Han är en pigg häst, som älskar att hoppa, och "aldrig" vägrat ut sig.
För två år sen följde han med oss från Brasilien, och där tävlade vi rätt så mycket tills han trillade när han hoppade och blev stående i 6 månader. Sen började vi igen sakta och så flyttade vi till Sverige, så han kom med. Han trivdes jätte bra, men sen i början på sommaren (förra året) så blev han sparkad, så han stod i ytterligare 6 månader! Så nu har vi börjat igen, och tävlat, först några Clear Rounds, och sen till Lokal och regional(både 1m o 110m) och han va i toppform.

Sen bytte vi stall för några månader sen, fortsatte träna, tränar med en tränare som finns på plats och vi hoppade 1.30 på träningar och han va alltid villig, inga problem alls.

Då åkte vi och tävlade, först så ville han knappt ha på transportskydden, stod inte still sen vägrade han att gå in i transporten (vilket han aldrig har gjort) men vi fick in honom till slut, så var vi med i två klasser, 1.00 och 1.10, 1.00 hoppade han jätte bra, hur pigg som helst, sen var det Avd B emellan 1m och 110m klassen så de blev väldigt mycket tid emellan då min häst stod i transporten i några timmar.
Och när vi skulle börja framhoppningen så märkte jag direkt att nåt va fel, ingen framåtbjudning, helt "död" ingen energi. Men jag chansade så jag gjorde banan, och han hoppade, men det gick väldigt trögt...studs över hinder och slapp.

Då kom vi fram till att det kanske va att det va för mycket med två klasser på en dag, så vi bestämde oss för att bara ta en klass (110m) i alla andra tävlingar. Så vi kom hem avanmälde oss till 1.00 klasserna och så gick vi glada till stallet nästa helg för att hämta upp honom och ut och tävla igen, denna gången var tävlingsplatsen 2 timmar ifrån, så kom vi till framhoppningen, ingenting...han hoppade men det var nästan stillastående varje gång. Så jag gick in i banan, dålig galopp, hände ingenting, men vi kom över första hindret, sen andra hindret hoppade han från stilla så jag flög av...

Ja...man blev ju inte så glad, men det gick ju såklart inte att skylla på hästen, för jag vet att han gillar detta, det har han alltid gjort, så nåt är fel.
Så då var det två veckor mellan nästa tävling (denna helgen) så vi tränade på, försökte klura ut vad det va, och vi hade hoppträning, och han hoppade glatt över 1.20-1.30 (jag vet att höjden inte betyder mycket, men det är bara så ni förstår att han är villig) så vi blev ju jätte glada att han var sig själv igen.

Så idag var det då tävling, 1 timma resa, han ville inte få på sig transportskydden, ville inte in i transporten, och det va nästan att han drog iväg med mig tillbaka till stallet. Men det funkade tillslut och vi kom iväg. Så gick jag in i framhoppningen, va hände? Jo han hade inte någon framåtbjudning alls...han vägrade ut sig eller hoppade från stilla. Så jag gick in i banan ändå, för underlaget i paddocken va inte den bästa så jag hoppades på att detta berodde på att han inte kände sig säker i det underlaget.

Men han vägrade på första hindret, sen hoppade han det jätte bra, sen hoppade han en linje med två oxer, hoppade jätte fint, och sen i fjärde hindret vägrade han ut sig, igen för samma orsak, ingen som helst villighet...Förstå besvikelsen...:confused:

Så på vägen hem, tänkte jag hela tiden på att han kanske inte vill mera, han kanske trivs jätte bra med sina nya kompisar o nya stallet att han inte vill därifrån, och är det så så är det ju inte kul o tvinga in honom i en trång transport...
Men jag hoppas också på att andra har andra förslag, är det kanske bara en idé han har fått? Om han nu bara gör detta på tävlingar?

Hoppas ni orkar läsa allt detta! Tacksam om ni gör :banana:
 
Sv: Min häst verkar ha tappat lusten...(lång tråd!)

han kanske är lite trött på att tävla? Jag skulle ta det lite lugnt med träning och tävling ett bra tag även om han på träningarna verkar tycka det är kul.

En tanke bara
 
Sv: Min häst verkar ha tappat lusten...(lång tråd!)

jo...det va också en tanke...men man har ju inte tävlat så mkt i sistonde..:crazy: men jo...vi blir ju också trötta ibland;)
 
Sv: Min häst verkar ha tappat lusten...(lång tråd!)

när min ponny för flera år sedan började stanna och tveka så berodde det på begynnande kotledsinflamation i båda framkotorna. han var väldigt bra på att dölja att han hade ont, märkte det efter ett tag bara som en antydning på böjt spår, men vid böjproven hos veterinären kom det naturligtvis fram.

nu ska ju inte jag måla :devil: på väggen, det kan ju vara något annat än att hästen har ont också. (ont är ju annars standardsvaret här på buke :angel:)

det är ju alltid så svårt att veta vad de där djuren känner... men hur beter han sig mellan tävlingar, på träningar o dyl?

om det bara är en allmän svacka så kanske det räcker med att sänka kravet något snäpp, få tillbaka självförtroendet och glädjen igen?
 
Sv: Min häst verkar ha tappat lusten...(lång tråd!)

tack för ditt svar, jo det kan man inte utesluta, men det är som du säger, dom döljer ju det så himla bra...:crazy:
Mellan tävlingarna och på träningar är han som vanligt, pigg och glad, det är bara dom sista tävlingarna då han har blivit sån här när vi är på framhoppningen och inne i banan...:confused:
 
Sv: Min häst verkar ha tappat lusten...(lång tråd!)

Gör en ordentlig genomgång av hästen (veterinär i första hand, sedan ev. tandläkare, massör, kiropraktor som du litar på) , utrsutningen (sadel, bett) och foderstaten. Om allt verkar OK, så låt hästen vila från tävlingar/starta LÄTTA låga höjder på kul ett tag. Rannsaka dej själv som ryttare oxå-är du osäker i hoppningen?, har du gått för fort fram? osv

Kort sagt: Ta ett steg tillbaka och kolla att allt stämmer :)!

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Min häst verkar ha tappat lusten...(lång tråd!)

Veterinär hade jag tänkt åka till, det kan vara något gömt, men hade det varit något pga utrustningen så hade han nog visat det hemma också inte bara på tävlingar. Jag kanske inte förklarade så bra i min tråd, men det kanske låter som om jag har gått runt o tävlat varje helg, och så är det inte, sen året börjat har det kanske bara varit 4-5 tävlingar. Och för fort tror jag inte det har varit, för vi började bara hoppa slutet på december, och det va låga hinder allt mycket långsamt fram med min tränare.
Vi kom fram till idag att han kanske kopplar att åka i en transport som att stå där i flera timmar och ha det tråkigt, därför ska vi testa till helgen att ta honom med transporten till nån strand eller nån mysig väg så han kan koppla transporten med trevliga upplevelser. Så vi får hoppas att det är så enkelt:)
 
Sv: Min häst verkar ha tappat lusten...(lång tråd!)

Veterinär hade jag tänkt åka till, det kan vara något gömt, men hade det varit något pga utrustningen så hade han nog visat det hemma också inte bara på tävlingar. Jag kanske inte förklarade så bra i min tråd, men det kanske låter som om jag har gått runt o tävlat varje helg, och så är det inte, sen året börjat har det kanske bara varit 4-5 tävlingar. Och för fort tror jag inte det har varit, för vi började bara hoppa slutet på december, och det va låga hinder allt mycket långsamt fram med min tränare.
Vi kom fram till idag att han kanske kopplar att åka i en transport som att stå där i flera timmar och ha det tråkigt, därför ska vi testa till helgen att ta honom med transporten till nån strand eller nån mysig väg så han kan koppla transporten med trevliga upplevelser. Så vi får hoppas att det är så enkelt:)


Vet två hästar som gjorde precis samma sak, hoppade hemma på träningarna och var jätte pigg men stannade ut sig på tävling.
dom hade kotledsinflamation båda två, hemma är dom trygga och så, men när dom åker i transporten belastar dom benen jätte mycket och sen är underlaget oftast inte samma på tävling som på träning.
kolla din häst för detdär är inte normalt, den vill uppenbarligen inte åka transport så då borde ni inte tvinga in den heller.
kolla upp med veterinär
 
Sv: Min häst verkar ha tappat lusten...(lång tråd!)

Åk till klinik och undersök hästen från topp till tå.
Utgå sedan efter det om den skulle vara frisk vad som då kan vara felet.

Som många skrivit kan det vara någon inflammation. Kotleds inf är offta svåra att se med egna ögat. Är den dubbelsidig är det nästan omöjligt att se.
Hästen kan även ha något virus eller en infektion.
 
Sv: Min häst verkar ha tappat lusten...(lång tråd!)

okej.."va bra" att du beskrev samma problem, att det inte märktes hemma utan bara på tävlingar. Först trodde jag att sånt märktes hela tiden...tydligen inte. Då är det nog ingen idé att ta ut honom, alltså helst åka till en veterinär istället.
hur gick det för dom hästarna sen då?
 
Sv: Min häst verkar ha tappat lusten...(lång tråd!)

tack för eran hjälp!!
 
Sv: Min häst verkar ha tappat lusten...(lång tråd!)

Min ena pålle funkade super på träning både hoppning och markarbete, en dag ville hon inte hoppa på tävling, framhoppningen gick helt okej. Ingen kunde gissa på att hon var halt. Åkte till klinik för ordentlig genomgång och hon hade kotledsinflamatin på ena fram.
Nått år senare så uppträdde hästen lika dant inge, super på träning men lite knackig på framhoppningen och urusel på banan. Gissade direkt vad det var och jag hade rätt, kotledsinflamation igen.
Nu har det gått flera år sedan sist och hon har aldrig mer haft problem med frambenen.

Så jag rekomenderar en grundlig utreding av hästen på klinik, är den helt okej så har man ett annat läge att utgå i från. Man får helt enkelt ta en sak i taget att utesluta.
 
Sv: Min häst verkar ha tappat lusten...(lång tråd!)

jag har nu bokat tid på fredag och kolla upp honom ordentligt.
Man får hoppas det inte är något:crazy:
tack igen:)
 
Sv: Min häst verkar ha tappat lusten...(lång tråd!)

Tror också att din häst försöker säga dig någonting... Svårt att veta vad bara.
Hoppas det går bra på kliniken! Skriv och berätta!
 
Sv: Min häst verkar ha tappat lusten...(lång tråd!)

Nu har vi varit hos veterinären.
Tydligen var inte hovslagaren vi har nu så bra...hans hovar var lite gjorda som travare. Så han hade belastat knät...Så nu blir det 3 veckors vilotid. Det bästa var när vi skulle lasta honom från veterinären...han gick bara in! Som om han sa tack eller nåt:bump:
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 412
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 397
Senast: MiniLi
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 554
Senast: sorbifolia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 511
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp