Distanshästens vilja

mahlmt

Trådstartare
Nu på Göinge så blev vi placerade vilket inte tillhör vardagen för oss.
Cz var ganska trött efter målgång. Han låg på som ett ånglok första slingan (40 km). Så han tog ut sig lite väl mycket där i början.
Men han har ju en vilja att gå framåt och där han tappade sugen hjälpte Pracja honom att komma igång igen. Han vill ju absolut ligga och dra framför någon. Förutom målgång där han nöjer sig med att hänga på.
Efter målgång så sadlade vi upp för prisutdelning. Hästarna drog sig mot utsläppet. Tyckte vi gick på helt fel håll mot prisutdelningen. De var helt inne på att gå ut en runda igen. Helt otroligt igentligen att de VILL ut på fler slingor. De VILL ta en runda till.
Distanshästen har en egen vilja att gå och gå. Det tycker jag känns bra. De gillar sitt jobb och säger inte nej till en runda till.
// Linda

Sv: Distanshästens vilja

Vilken härlig känsla!
Grattis till en fin prestation!!!

Det är en träningssak, att inte ge hästen mer arbete än den är förberedd på, så att den tycker att det är kul och alltid bjuder framåt.
Efter att ha ridit Isolde som alltid marcherat i god takt oavsett sträcka så länge jag kan minnas, satt jag i lördags på FZ som debuterade på 8 mil och som kändes lite oförstående på sista slingan utan sällskap. Hon kändes inte trött, bara lite förvånad och undrande hur länge detta skulle pågå, för det kan man ju inte begära innan hästen har fått rutin, men hon kommer att bli varse :)

Ja, det är egentligen synd att många går miste om att uppleva den här otroliga vilja i hästarna och förmågan att VETA att det blir långpass.

När Spirre var yngre låg han alltid på när vi red ut flera stycken tillsammans. Nu vet han att det kan bli långt och har en uppvärmningstid på ca 45 minuter där han är supercool och går att rida på långa tyglar i alla gångarter samtidigt som kompisarnas hästar pullar som idioter. När de är trötta, då tar han fram andra andningen och kan gå hur länge som helst.. :)

När vi rider ut flera och gör mycket korta pass - tex när man har släktingar och nybörjare som vill rida ut en sväng, så hinner Spirre inte komma in i andra andningen och då vill han inte gå hem! Han kan bli skitseg på hemväg och vi kommer släntrandes ca 50 meter efter de andra (som ju gärna vill hem) och det av en häst som har skitbra skritt. :D

På tävling var han i början jätteseg om han var själv och när man skulle ut på en slinga till ville han inte alls, ville hellre stanna med hästarna i grinden. Men på den enda 8-milare han gått så blev han bara piggare och piggare och sista sträckan red jag större delen själv och då galopperade han villigt. Däremot var han superseg i grindarna och jag fick ettor på framåtandan... :) Spirre fattar inte riktigt varför man ska springa under "reklampausen". ;

/Camilla

a_schuber skrev:
Vilken härlig känsla!
Grattis till en fin prestation!!!
Tack!
Som vanligt så kollade jag aldrig pulsen innan vet, MEN i mål satte jag på honom pulsmidjebältet. Inte för att jag blev så mycket klokare av att han låg på 70-80 sl/min. Hade igentligen varit intressant att ha på bältet ända in i grinden så man ser VAR han sjunker i puls.
// Linda

havreflinga skrev:
Jag såg i resultatlistan att ni blev placerade. Blev jätteglad! Grattis!!!:banana:
Tack. Det var ju tack vare att startlistan blev som den blev. Men jag är skitnöjd och njuter av bla After Eight som jag fick i pris. MUMS :d
// Linda

mahlmt skrev:
De var helt inne på att gå ut en runda igen. Helt otroligt igentligen att de VILL ut på fler slingor. De VILL ta en runda till.
Distanshästen har en egen vilja att gå och gå. Det tycker jag känns bra. De gillar sitt jobb och säger inte nej till en runda till.
// Linda

Jag har fått bokstavligen släpa en häst från en tävlingsplats. Vi skulle till parkeringen för att åka hem och han drog iväg med mig mot ut tiden. "Men vi kan väl inte vara klara redan???" Efter 10 mil:D

Visst är dom underbara när dom gör så:love:.

Ja, och när de i slutbesiktingen efter sin första 8-milare SPRINGER OM en för att de är så pigga och glada fortfarande!

Liknande trådar

Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
4 541
Senast: Shaggy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 071
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb För att försöka göra en väldigt lång historia kort så har jag som 38-åring hitintills aldrig fått det att fungera med en sysselsättning... 2
Svar
35
· Visningar
3 465
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 506
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka