Bukefalos 28 år!

Distansridning

M

Mellminn

Hej!

Jag är lite nyfiken på distansridning och vad som krävs för att man skall kunna börja..

Jag har några frågor som jag undrar om ni har svar på.

Om man har en unghäst som man skulle kunna tänka sig att göra till distans häst i framtiden.. hur skulle ni då lägga upp träningen för att förbereda den så bra som möjligt.. Låt oss säga att det skulle handla om en treåring?

Hur ser utbildningen för en distanshäst ut?

Om man letar efter ett arabiskt fullblod och har siktet inställt på distans, vilka stammar rekommenderar ni att man tittar på i så fall? Hur avgör man om en häst kommer att passa till distans eller inte?

Hoppas ni kan svara på mina frågor och disskutera gärna villt och dela med er av era erfarenheter:)
 
Sv: Distansridning

Tränings- och tävlingstips kan du hitta på distansritt.nu där flera framgångsrika distansryttare finns till hjälp! :)

Skynda långsamt! ;) Det är viktigt att senor och benen ska hålla för träningen och tävlingen... senor och leder tar nog längst tid att träna upp, låt det ta den tid det tar!

Jag är själv nybörjare inom området, men såg att du inte fått nåt svar ännu! ;)

Själv rider jag en 4 åring som jag tänkt starta till våren när hon blir 5... har även en 11 åring under träning, som man kan räkna som unghäst när hon mest stått i avel! ;)

Det jag vill se hos en distanshäst är först och främst att hästen tycker det är KUL! Å sen vill jag att hästen har ett vägvinnande steg, i alla gångarter! Den ska även vara väldigt lugn och trygg i sig själv, så den inte blir uppstressad!

Araber efter Karnawal har oftast väääääldigt vägvinnande steg!
 
Sv: Distansridning

Hej Melminn,

Kul att du är intresserad av att börja inom distans! Sök i trådarna här på Bukefalos. Det finns en hel del om att sätta igång och diskussioner om vilken typ och stam som passar, träning och tävling och allt möjligt. Jag tror att bristen på svar kan bero på att det redan finns såpass mycket info. Om du inte får svar på det du undrar över, skriv igen! Och skynda långsamt som Funderare säger. En häst bygger ganska lätt upp sin kondition och aerobiska förmåga vilket lurar många typ "Jamen min häst orkar och är jättestark jadda, jadda, jadda". Japp det gör den nog idag, men senor, leder och skelett kanske inte har hängt med. Tänk också på att det inte bara är fysisk träning som gäller utan att det som gör en fantastisk distanshäst är temperamentet. Den ska klara konstigheter man möter på banan som hinder, vatten, påsar som flyger, färgförändringar i marken, asfalt, broar, trafik etc. Så jobba mycket med din unghäst med tex. övningar från NH och liknande innan ni ger er ut.

Min VM-häst var ur Aladdinns linje. Aladdinn är ju svensk från början.
 
Sv: Distansridning

*KL*

Något jag funderar över- hur går starten till? :S Jag har läst att alla rider iväg samtidigt, men att man har 15minuter på sig att starta från de att "startsignalen" gått. Har även läst om något som kallas gruppstart. Hur många ekipage kan man vänta sig att rida iväg med egentligen? 10,20, 50?? Startar en klass i taget, eller rider alla iväg samtidigt?
 
Sv: Distansridning

Det är riktigt. för det mesta så är det masstart. altså alla i klassen startar samtidigt. om man inte vill rida iväg med alla kan man vänta upp till 15 min att rida väg så slipper man stressen som blir med de första ekipagen. Gruppstart förekommer bara i låga klassen PP o CR. Då släpper dem iväg 3-4 ekipage samtidigt med ca 2 min mellanrum till nästa 3-4 ekipage. På så sätt undvika stress och hetsiga hästar som stressar upp varandra.
 
Sv: Distansridning

Va skönt o höra! :) För jag vill rida hinna rida några CR nästa år, och jag har hört om att man ställer upp allihopa på "startlinjen" samtidigt, vilket jag om möjligt vill undvika för jag tror att min fröken kommer att hetsa upp sig en hel del annars.
 
Sv: Distansridning

Det förekommer masstart även i CR o pp. Det står i proppen om det är gruppstarter i annat fall är det masstart. Lycka till! Det brukar gå lugnt i starterna på CR.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! :) Jag skrev en tråd här för inte så längesen om jag ska skaffa en brukshund eller annan ras, jag har fortfarande inte bestämt mig...
Svar
5
· Visningar
839
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 242
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Hej här kommer en liten berättelse I december kom jag på vad jag ville plugga till på Högskolan. Jag är 25 år gammal och de flesta av...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 923
Skola & Jobb Hallå hej. Varning för långt inlägg... :o Men jag har en del funderingar jag gärna skulle bolla med någon. Jag saknar slutbetyg...
Svar
13
· Visningar
2 148
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Gräsklippare häst
  • Stora shoppingtråden II
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp