DITT bästa eksem tips?!

De e synd att dom inte får äta gräs men de e ju ännu jobbigare att klia sönder sig själv eller? De tycker ja iallafall... :confused:
 
Raka bort man och svans är det sämsta man kan göra, eftersom det skyddar mot insekterna hästten är allergisk mot!!!
 
Vet inte! :crazy: "Grön Salva" eller vad den heter är rätt bra, mot kliande manar på våra isisar iaf, även om den kostar... :cry: :smirk: :D
 
Det fungerande INTE med idominsalvan. Det gjorde att hon blev alldeles kladdig i hårbotten och när hon sen rullade sig så blev det jätteäckligt. Tvättade i alla fall man och svans med Renons hästschampo idag, och hon kliade sig i alla fall inget mer sen dess idag, så hoppas hoppas..... Det känns som att det är den naturligaste lösningen, dvs att tvätta och hålla rent. Inga salvor eller konstiga lösningar. Men jag vet som sagt inte, ska testa detta nu och se om det blir nåt bättre.

Fick ett intressant tips idag - fiskspad. :confused: :D Nån som har testat det? Vanligt sillaspad alltså. De lär ju inte lukta hallon av det precis, men hellre fiskstank än att det kliar oupphörligt.
 
Vad skiljer den salvan från allt annat kletigt som gör att skiten bara fastnar ännu mer i manen och gör att det kliar ännu mer? Jag är lite småskeptisk mot salvor efter det senaste försöket. Att det kostar bryr jag mig inte om, men jag vill veta att det hjälper innan jag slänger ut halva månadslönen på mer skräp........
 
Det fungerande INTE med idominsalvan.

Nä det kan jag tro, förmodligen skulle hästen klia sig mer med tiden pga salvan och allt grus/damm som den rullar in i sig.

Det finns en salva som är lätt att hantera, har även en klåddämpande samt läkande effekt. AVS 14 säljs på de flesta välsorterade butiker som har Biofarma som leveratör, tvätta då är du på rätt väg det måste man göra regelbundet när man smörjer hästen.
Själv brukar jag varva Hexocil med vanlig grönsåpa i man och svans.
 
allergi tabletter

Varför är det så få som använder allergitabletter och slipper alla dessa kletiga salvor som fungerar lite si och så :crazy:
Jag har fått detta ordinerat till min häst och det funkar jättebra men jag har inte hört talas om så många fler som använder sig av det varför? Finns det negativa erfarenheter eller vet man helt enkelt inte om det?
En undrande eksemhästägare som stoppar i sin häst allergitabletter men börjar fundera på varför inte fler använder det något negativt jag inte hört talas om elller?
 
Re: allergi tabletter

Därför att allergitabletter är precis som med allt annat, på vissa funkar det och andra inte. Dessutom är tabletterna väldigt dyra, pga det krävs ganska många för en häst.

Vi hade en häst i vårat stall med kraftig eksem, pållen fick antihistamintabletter utskrivet. Kostnaden för detta var 30 kr per dag, så det blev väldigt mycket pengar i längden. Idag räcker med med med annat som är betydligt billigare, dessutom brukar det finnas vissa restriktioner på just dessa tabletter.

Kan dessutom tillägga att i pållens fall hjälpte det inte, så där rök över 4000 kr till absolut ingen nytta eller glädje för någon varken häst eller ägare. :(

Ja det finns även bieffekter också, men det hänger lite på vilken typ man använder sig av. Rent antihistaminpreparat kan ge trötthetssymtom/dåsighet, och tabletter innehållande kortison verkar hudförtunnade med tiden. De har även den otrevliga förmågan att öka fångrisken radikalt för hästen.
 
Hästarna BLIR kladdiga av de flesta eksemprodukter man ska smörja dom med! Sätter man dessutom ett täcke utanpå som trots allt stänger ute en del av luften så blir det inte bättre. MEN- det räcker oftyast inte med att tvätta. Torra eksem kliar mer, och smörjer man med något klådstillande och insektsrepellerande så underlättar man mycket för hästen!
Hellre en kladdig häst än en utan man och svans med stora sår istället, enligt mig...

AVS14 kladdar inte, och är bra klådstillande men skrämmer inte bort insekterna och åker av i regn. Det går åt ganska mycket för att hålla hästen någorlunda kli-fri, en flaska (ca 160 kr) räcker till min ponny ca 2 veckor med smörjning 2 ggr/dag...
Använder nu Nylanders Hästkräm som är bra, får bort insekterna. Hästen och man själv luktar ständigt tjära, men vad gör man inte för ögonstenen... Vissa hästar tål inte Nylanders, min gör det inte runt juvret och mellan bakbenen, där använder jag en hemmagjord salva med ringblomma och några droppar beckolja i.
Det finns massor av kladd att prova, men viktigast av allt är nog täcket och att ha något som skyddar mot insekterna...


:crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp