DITT bästa eksem tips?!

M

Minan

Nu har jag läst igenom trehundrafurtioelva trådar om eksem, och hittat miljarder olika tips. Men jag tänkte att det kunde vara bra att samla alla "tips" i en tråd, så det blir lättare för andra med eksemhästar att se hur alla andra gör.

Kan ju vara bra om du skriver också vad för typ av eksem din häst har, om den kliar sig, skorv i man o svans, och kanske hur "blåsigt" eller skuggigt det är i hagen. Om dom står inne på nätterna, reagerar på olika mat m.m.

Min favvispålle får örter av alla möjliga slag, betfor, vitlök och magmedicin (som jag just nu glömt vad det heter)

Hon var nästan helt eksemfri för några veckor sen, men sen hände något i samband med värmebölja, hagbyte samt 2 nya örter i fodret.

Inte alls roligt!
cry.png


Mitt bästa tips mot _alla_ otäcka bitandes flygfän är iaf bäckolja som jag "duttar" på hennes (mycket få) otäckta kroppsdelar. Det är det enda som kan få henne att stå stilla en dag med mycket broms och otyg.

Så, vad är Ditt bästa tips?!

smile.png


Minan
 
Senast ändrad av en moderator:
Vi har en lektionsponny med kraftig eksem i både pannan, öronen, manen och svansen (även uppe på korset när det är som värst). Hon har eksemtäcke dygnet runt hela sommaren, går ute mellan mitten av Juni till slutet av Augusti. Tvättar och sätter på Nylanders hästkräm när det behövs. Rakar även ner svansroten och manen så kort det går innan betet, ibland även pannluggen. Beteshagen är till största delen bara en stor gräsplätt, men i ena hörnet finns en skog med massa skugga, där brukar de nästan aldrig vara. Det blåser knappt nånting, knappt någe knott/mygg iår faktiskt. Eksemet är också bättre än vad det någonsin varit. Vi har börjat med Nylanders iår, så jag vet inte om det är den eller knotten...
 
Som i alla trådar om eksem skriver jag Aloe Vera!
wink.png


Det är MITT bästa tips!
smile.png
 
Senast ändrad av en moderator:
ha hästen inne när det e som värst
smirk.png

ha täcke när hästen är ute
smirk.png

Duscha den varannan vecka
smirk.png

och smörj den med en hästkräm som är bra mot eksem t.ex Nylanders Hästkräm
smirk.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Eftersom magen har en stor del i hästens välmående, så är en balanserad foderstat året om viktig. Täcke vid utevistelse på dagen, eventuellt installning nattetid.

Sen finns det en del fodertillskott som man kan prova, men dessa är ofta dyra så det är ju roligt om det blir ett resultat också. Alger är inte så dyra, och många får hjälp av dom.

Klådämpande medel, blandning av äppelcidervinäger och vatten. AVS 14, Nylanders, Equilotion, viktigt är att tvätta av hästen mellan varven här är vanlig grönsåpa jättebra men även varvat med Hexosil.
 
Har inte träffat på några "äkta" eksem-hästar men många med klåda och "skorv" i svans och man, en som var så illa att han tappat allt tagel i övre delen av svansen.
Samtliga (kanske rör sig om 10 hästar & ponnies) har blivit markant bättre av "Vetriderm intensiv fuktspray" som säljs på Apoteket. Jag har sprayat en gång om dan´och det har räckt, hästen som förlorat taglet fick återväxt på en vecka!
 
Jag har en svenskfödd isis som fick eksem på hingstbetet under sin andra sommar.

Nästa sommar och åren efter fick han växa upp på Ölands alvar.

Väl hemma och kastrerad satte jag igång med o prova olika behandlingar. Nu är pållen 7 år, och detta är det bästa för oss:

Ishavsalger och korralalgkalk året om utom vid vintervilan nov-dec.

Havrefritt foder, Pasture Mix från Dodson & Horrel.

Ängshö.

Kiselgur, en kapsyl fodervinäger, en vitlöksklyfta, örter av åkerfräken och maskros.

Tvätta/skölja i stort var dag med fodervinäger (äppelcidervinäger, finns på Granngården el. Börjes,stor dunk) 1 dl till 8-10 l vatten.

Nylanders hästkräm under skapet o kring ögonen.

Horsol enl bruksanvisning.

Eksemtäcke och huva, flera st, byter o tvättar när de är smutsiga.

Installning vid 18, ut vid 7-8 (beror på om jag jobbar el ej.)

Jag tvättar inte pållen, utan sköljer i stort var dag med fodervinäger. Aloe vera är bra på sår efter kliandet, liksom AVS 14. Föllinge hästdeo rekommenderas. Vid tvätt är Tea tree Oil schampo mycket bra, liksom Prob-schampo. Andra eksemhästar här är klifria när de tvättas regelbundet varje vecka, var 14:e dag.

Det är VIKTIGT att hålla hästen ren. Smuts i man o svans gör att det klias ännu mera. För mycket salvor o sprej täpper till porerna o kliandet sätter igång om man ej tvättar regelbundet.

Echinacea och vitlök i kombination rekommenderas oxå.

Man får prova sej fram, vad som passar ens egen pålle bäst.

Har en eksemfri pålla oxå, som får precis samma mat som eksempållen. Det han får är bra för hud o hår, ishavsalger innehåller alla mineraler pållar behöver. Bor ganska öppet o blåsigt, men flygfän finns det gott om ändå. När jag började med ishavsalger har eksemet blivit bättre o bättre varje år. Nu får han små sår i manen enbart då o då. Tror ängshö oxå är bra, svårt få tag i, måste åka 7 mil enkel för o få hem det.

Lena
 
Jag använder Prob olja i man och svans. Funkar jättebra. Tvättar mellan varven med Hexocil. Använder Superbra Hästsalva ( Biofarmab ) på små sår, det läker jättefort.
Sprayar med Ex, Renons en gång om dagen.

// Johanna
 
Hur mycket alger och kalk ger du? Jag ger 1 dl alger och 1 msk kalk tillsammans med ca två dl Betfor (torr mängd).

Varför aktar du dig för havre?

Var köper man kiselgur? Hälsokostbutiken? Ger du vitlök varje dag året runt eller ger du "kurer"? Var får du tag på örterna? Vad är de bra för?

Min kliar inte hål på sig, bara kliar av sig manen. Har köpt ett "halvt" Boett eksemtäcke, ett sånt som bara täcker hals och svans och det verkar han tycka om. Tvättar manen ca varannan vecka med Prob-schampo, verkar också minska klådan. Smörjer skapet, mellan frambenen och huvudet med både Prob-olja och Skillingaryd Hästsalva samt sprayar ej täckta delar av kroppen med Prob mygg och knott varje dag. Ger även homeopatimedlet Sulphur mot klåda, men har inte sett att det har gett resultat. Åtminstone inte än... Kan även tyda på att det inte är eksem han lider av, utan att det KAN vara en olat. Tycker att det är knepigt att han inte kliar hål på sig.

Therese
 
Jag har täcke på nästan hela tiden om det inte regnar. Sen smörjer jag med beckolja utblandad med matolja under magen osv till skapet. Öronen får lite också för jag tänkte slippa huvan i år. Sen har jag inte tänkt på att jag helt skippat havren sen förra sommaren , som nån nämnde i ett inlägg och jag har inga problem än. Svidknotten har väl inte kommit än så man får ju inte jubla förrän snön kommer (den efterlängtade). Men det ser bra ut så långt. Jag har stödfodrat med fjolårshö så det blev ingen stor omställning i magen plus att vitlöken hänger med.
 
Homeopatmedel verkar på mycket lång tid o hästen blir ofta sämre först, för att senare bli bättre. Man ska bara inte ge upp när hästen blir sämre. Har man en eksemhäst, börja helst inte under vår- o sommartid!

Jag ger samma som du, 1 dl o 1 msk av alger/kalk. Blandar i pasture mix med övrigt, pålle visade allergi mot havre o ifjol kliade han stora sår när han fick extra havre. Bort med det då, alltså.

Granngården säljer kiselgur, det är ett känt märke...glömt...vit burk med blått lock och blå skopa inuti. Säljer t ex vitlökspulver o annat. Granng hade inte förut, så jag beställde o nu tar de alltid hem o andra köper oxå.

Maskros o åkerfräken finns i vanlig hälsokostbutik, gröna askar, de säljs som thé. Bara att beställa om de inte har hemma.

Hästarna får "vila" från allt när de har vintervila nov-dec. Då är de bara pållar utan problem!! Flyttas till en större gård med gott om utrymme o kompisar, som eksempållen annars aldrig får vara med om under övriga året.
banana.gif


Lena
 
Senast ändrad av en moderator:
Maskros mot eksem?

Ringblomma och åkerfräken har jag hört talas om, men inte maskros. Fungerar det lika bra med vanliga "fäska" maskros blommor?
unsure.png
Berätta mer!
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag blev rekommenderad maskros och åkerfräken av en tjej som hjälpte mej när pållen hade skadat bäckenet. Hon masserade och behandlade hästen på olika sätt. Bl a rekommenderade hon örter och ordnade ett homeopatmedel.

Det hela, behandlingen, örterna och homeopatmedlet har fungerat så bra. Maskrosen och åkerfräken var i första hand för att rena njurarna. Ger dem en månad med en veckas uppehåll o s v. När jag bad henne undersöka örter som kunde hjäpa mot eksemet så hörde hons enare av sej att det var bra att fortsätta med dessa 2 örter.

Nog borde "färska" maskrosor vara lika bra
unsure.png
Jag vet inte, men det är ju exakt samma sak.

Lena

Ps jag odlar oxå ringblommor och har höloftet fullt med torkade sådana till vintern.
 
Senast ändrad av en moderator:
Min lille Tub har solexem och kliar av sig både man och svans, har solhelosan i man och svans...mjukgörande och skyddande...funkar på honom iallafall.
 
Absolut Aloe Vera..
jag testade på en kompis häst skorviga svans och det funkade jättebra!!!!!

banana.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag har haft en häst som hade svår exem, som jag fick helt och hållet symptomfri:

Ishavsalger, Chevinal +, vitlök, kalk (året runt)
Tog bort betfor helt.
Sommartid (började redan i mars - April att tvätta och hålla huden smidig, täcke så fort knotten dök upp även fast han inte hade börjat klia sig, trädlös GRÄSFRI hage (trist men fick vila dygnet runt 1 månad på höst vinter i stället)

Trixet är att tvätta och smörja OFTA!!!!
Huden skall vara ren!!! och smidig, jag spolade VARJE dag och tvättade ca vart tredje och smörjde nästintill varje dag innan såren dök upp!

När jag sålde honom förra året hade jag haft honom i 3 år och helt problemfri från sitt exem och manen hade börjat närma sig bogen till utväxt!!! förutom pannlugg (född med punklugg tyvärr!)

Smörjmedel: Aloe Vera gel, Aloe vera tee trea schampo
Så hade jag en kräm som bestod av ringblomma och maskros och någon ört till som jag inte minns, denna kräm kom från tyskland och hette Effol helt suvurän, har försökt att få tag på den till mina kompisars hästar som har exem men omöjligt, de har slutat att tillverka det...Skit synd, men man kanske kan göra en egen av örterna om man är finurlig????

Det var mina tips det!
 
Min kliar inte heller hål på sig men det är troligtvis eksem hade veterinären ute igår och tog biopsiprov så vi får väl se vad det säger men han va rätt säker och jag har misstänkt det också var iväg igår och köpte eksemtäcke så nu är han helinpackad.
Tar tacksamt emot alla tips som går att få då detta är nytt för mig. :bow: Är det bättre att ha inne dom på natten känns som dagen är värre eller?
 
Jag har en känslig häst som kliat sig mycket vissa somrar och blir lite tjock i mankammen. Inga utslag har han haft. Innan har det räckt att smörja med mjukgörande/insektsavstötande medel och även Switch. I år har han varit sjuk och skadad och då har också Kliandet varit värre så i år började jag med täcke också och då blev han helt symtomfri. Han går ute dygnet runt. Vissa dagar utan täcket när det är lite knott. Det är oftast knotten som ställer till det.
Att han har visat mer irritation i år beror nog på stressen att han har varit skadad mycket. Kanske är det bättre nästa år igen.
:banana:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp