Sv: Ditt bästa råd för att slippa mobbinng!?
Egentligen kanske den som INTE någonsin varit mobbad svara!
Jag har aldrig blivit mobbad. Detta trots avsaknad vad många av er verkar förespråka- jag hade dåligt självförtroende och inte speciellt mycket tillit mot någon eller något. Hade helt min egna stil, gjorde som jag själv kände för utan att falla för något grupptryck eller försöka "smälta in", mina egna kläder osv. Jag var bra på min sport vilket inte var någon hemlighet, var otroligt sällan eller aldrig med på aktiviteter efter skoltid såsom kalas, hänga med vänner, eller andra sporter där de andra barnen var med i.
Jag var dessutom favoriserad utav lärare och lyckades väldigt bra i skolan utan att anstränga mig vilket också brukar räknas till två saker man skall "undvika" för att slippa mobbning.
Jag hade inget direkt stöd hemifrån och mina föräldrar försökte vid de få tillfällen det kom på tal tvinga iväg mig att umgås med andra och vara mer "normal" för att jag inte skulle hamna utanför då det var något dem var "rädda" för.
Det jag isåfall hade, var någon slags självklarhet i att jag är som jag är och det kunde ingen ändra på, därför var det ingen mening att försöka trycka på de punkterna hos mig.
Jag stod dessutom upp för orättvisor och den som bråkade med någon annan i min närhet oprovocerat gjorde det aldrig ostraffat, ej heller mot mig.
Jag minns speciellt två andra barn som till skillnad mot mig faktiskt var mobbade, och vad som felades där.
Den första hade en mor som nog hade tagit bättre hand om en vandrande pinne. Trackade ofta ner på sitt barn, att hen inte var tillräckligt söt duktig eller hade nog med kompisar. Barnet kämpade ständigt för att bli sett och vara bra nog för sin mamma, ändrade på sig själv titt som tätt för att passa bättre.
Det vi andra barn såg var någon som vände kappan efter vinden. Vi kunde inte lita på hen eftersom hen ändrades ständigt och var massor av olika personligheter beroende på vad mamman efterfrågat just då. Detta gjorde att barnet hamnade utanför, vilket gjorde mamman än mer besviken och cirkeln var sluten..
Barn nr2 hade helt enkelt noll förståelse för socialt spel. Hen kunde inte läsa de andras signaler och hamnade därför ofta i trubbel, på samma vis kunde ingen annan läsa hens signaler heller. Gick du ut på skolgården kunde du snabbt lokalisera att något var fel här om du var lite uppmärksam.
Det uppstod otroligt mycket irritation kring det här från allas håll minns jag, ungefär som en häst som aldrig lärt sig umgås med andra hästar och vi alla vet vad som händer då.
Det här barnet bytte tillslut skola men jag tror inte det gick bättre på nästa ställe.
Inga direkta tips att komma med, men såhär var det iallafall när jag växte upp som jag minns det.