Dj*vla fylltratt!

Trix

Trådstartare
En rattfull tant har lyckats köra ned stolpar i 3 (!) hagar! Kört av vägen efter en svag kurva, lekt plockepinn med stolpen, kommit upp på vägen, över den, kört ned ett gäng stolp, fortsatt in i nästa hage tills bilen stoppades av ett träd.

Vi upptäckte det igår, det hängde blåvita polisband lite här och var, bara rena turen att inga djur var på rymmen.
När polisen kontaktades för att fråga vad som hänt och få informaion, frågade vi när det hade hänt (polisen hade tydligen varit där 21:30 lördag kväll sa de) och varför ingen hade meddelat att hagarna var trasiga och svaret blev det något fåraktiga: "Ja, såhär i efterhand kan man ju tycka att vi borde ha gjort det..." Till deras försvar kan man ju säga att det inte är alltid djuren syns, men själva principen borde ju vara att meddela markägaren att skadegörelse skett och att både bil och bärgningsbil befunnit sig i hagen.

Till saken:
Vi vill ju kräva ersättning för både arbete och alla stolpar och tråd som måste ersättas. Polisen meddelade både försäkringsbolag och bilreg i tfn. Hur går jag tillväga nu? Måste jag vänta på att rapporter o sånt är färdiga? Ringer jag tantens förs.bolag direkt?
Jag har fotat alla skador samt all bildelar som ligger utspridda.

Senast ändrad:
Sv: Dj*vla fylltratt!

Hua vad obehagligt, tur ändå att det bara var staket som var nerkört o att inga djur kom till skada

Kräv inte bara ersättning för stolpar och tråd utan också för det arbete som ni kommer att behöva lägga ner!!!

Och det hade du ju redan skrivit....

Ursh så obehagligt.

Jag skulle kontakta ett försäkringsbolag (annat än det hon har) och fråga vad som gäller. Säga att det inte är frågan om deras fk bolag men att jag gärna vill ha lite kött på benen innan jag kontaktar det FK bolag hon har. På så sätt ger de mer information har jag upplevt (kanske jag som har dåliga erfarenheter av FK bolag).

Men det kan ju knappast göra någon skada att ringa runt och få lite information.

Du kan ringa tantens försäkringsbolag direkt. Om du måste vänta på papper talar de om det. Men det finns ju punkter på skadeanmälan där man ska skriva om 'annans egendom' förstörts.

Jag vet inte om du kan kräva ersättning för ditt arbete, det får du kolla. Däremot vet jag en bekant som fick sitt villastaket nedmejat vid en trafikolycka, och då fick hon ersatt för att en firma kom ut och reparerade staketet. Dvs f-bolaget betalade arbetskostnad för firman med. Vet inte om det är standard.

En sak, om bolaget tycker att 'du får XXX kr i ersättning för staketet, okej?', så f-bolags bud är inte lag och går ofta att arhumentera emot. (Samma sak när din bil blir mos i en olycka där ngn annan är vållande, då ersätter ju den personens bolag bilen. De kommer då med ett bud, och precis som man kan argumentera med sitt eget bolag ang värdering kan man göra det med andras. De gav ett riktigt skambud på mammas förra bil i ett sånt läge, varvid hon bara tyckte att hon inte ville säga varken ja eller nej, men låta sin mekaniker kontakta dem. Slutbudet var 5 K högre än orginalbud, vilket var nästan +50% av ursprungsbud - gammal bil)

Men ring bolaget nu, även om de inte fått in papper och polisrapport osv och ber dig återkomma, så är det bra att de vet att du finns och har ett krav.

MEN.. jag vet inte vad som händer vid rattfylleri? Det finns undantag i försäkringarna om man kör rattfull/annat sätt bryter mot lagen. Om det innebär att även skyddet mot annan part ryker vet jag inte.

Givetvis måste du kunna begära ersättning för det arbete som krävs. Rent teoretiskt kanske du inte är förmögen att reperera själv, vad ska du då göra med en rulle tråd och en hög stolp?

Tror du att du får ersättning för tråd du inte måste byta ut? Eller den har gått sönder på många ställen? Man sätter ju inte ut 4 hektar ny lina för att det gått sönder 50 m i vanliga fall.

Samtidigt så blir jag lite funderande igen. Den dagliga tillsynen- ingår det att kolla alla stängsel eg??

USCH!!! Det låter som om jag försvarar fylletratten!!! Det är ABSOLUT inte meningen. Kärringf*n kunde själv stått där o bankat i stolp- med skallen sin.:devil: Hon verkar inte ha mkt vett i den ändå om hon kör onykter...

Du kan ringa tantens försäkringsbolag direkt. Om du måste vänta på papper talar de om det. Men det finns ju punkter på skadeanmälan där man ska skriva om 'annans egendom' förstörts.

Jag vet inte om du kan kräva ersättning för ditt arbete, det får du kolla. Däremot vet jag en bekant som fick sitt villastaket nedmejat vid en trafikolycka, och då fick hon ersatt för att en firma kom ut och reparerade staketet. Dvs f-bolaget betalade arbetskostnad för firman med. Vet inte om det är standard.

En sak, om bolaget tycker att 'du får XXX kr i ersättning för staketet, okej?', så f-bolags bud är inte lag och går ofta att arhumentera emot. (Samma sak när din bil blir mos i en olycka där ngn annan är vållande, då ersätter ju den personens bolag bilen. De kommer då med ett bud, och precis som man kan argumentera med sitt eget bolag ang värdering kan man göra det med andras. De gav ett riktigt skambud på mammas förra bil i ett sånt läge, varvid hon bara tyckte att hon inte ville säga varken ja eller nej, men låta sin mekaniker kontakta dem. Slutbudet var 5 K högre än orginalbud, vilket var nästan +50% av ursprungsbud - gammal bil)

Men ring bolaget nu, även om de inte fått in papper och polisrapport osv och ber dig återkomma, så är det bra att de vet att du finns och har ett krav.

MEN.. jag vet inte vad som händer vid rattfylleri? Det finns undantag i försäkringarna om man kör rattfull/annat sätt bryter mot lagen. Om det innebär att även skyddet mot annan part ryker vet jag inte.

Nu har jag pratat med försäkringsbolaget :)
De vill att jag skickar in ett papper med kostnad för nytt material och de tyckte även att jag absolut skulle begära ersättning för arbete.
Det hela ska tydligen gå på tantens trafikförsäkring.

Tror du att du får ersättning för tråd du inte måste byta ut? Eller den har gått sönder på många ställen? Man sätter ju inte ut 4 hektar ny lina för att det gått sönder 50 m i vanliga fall.

Samtidigt så blir jag lite funderande igen. Den dagliga tillsynen- ingår det att kolla alla stängsel eg??

USCH!!! Det låter som om jag försvarar fylletratten!!! Det är ABSOLUT inte meningen. Kärringf*n kunde själv stått där o bankat i stolp- med skallen sin.:devil: Hon verkar inte ha mkt vett i den ändå om hon kör onykter...

Varför skulle jag kräva ersättning för frisk tråd? Det blir ett antal meter iaf.
2 hagar med 2 trådar, en hage med 3 trådar. Man får ju kolla hur mycket som behövs, trots allt går ju ledarna av om tråden slits isär och det kan de göra inte bara vid själva brottytan.
Tanten har ju inte bara kört in i hagarna, utan längs med, på staketen, i nåt fåfängt försök att komma upp på vägen igen.Jag kanske skulle skriva att hon försökte spela domino med stolpen :D , så hon har ju dragit med sig både avbrutna stolp och tråd.

När jag läste lät det som om du skulle byta ut all tråd... Och du har fullkomligt rätt i vad du säger :)
De e ju bra o veta att fb hjälper till iaf :) och att du orkade ta tag i det...
Jobbigt att sättaigång o laga hagar för att folk inte kan skilja på rätt o fel...

Jag var nyfiken för att man aldrig kan veta vad som händer en själv- jag ville inte på något sätt ifrågasätta dig :)

Klart du ska kräva ersättning, både för material och arbete!

Min granne råkade ut för samma sak förra sommaren. Två rejält berusade killar körde som galningar på vår smala och kurviga väg vid tretiden på natten. I höjd med grannens åkte de ut i skogskanten, studsade över till grannens där de kvaddade stolpar och tråd, och sen studsade de tillbaks till skogen på andra sidan vägen.
Den aktuella hagen användes inte just då, vilket var tur eftersom grannen inte var hemma (och polisen hade inte ens sökt henne för att meddela skadan).

På nätterna går mina hästar en bra bit från vägen. Det är lite omständigt att sätta upp de provisoriska staketen varje kväll, men det är det värt.

kl

Vem vet om har någon försäkring för det första, hon verkar ju inte allt för nogaräknad :mad:
Ring det egna försäkringsbolaget först, det brukar väl gå att regleras mellan parternas f-bolag väl?

Hoppas kärringen blir av med kortet för gott :grin:
Lycka till

Trafikförsäkring är obligatoriskt, finns inte det så går TFF in och betalar och bilägaren blir skyldig TFF pengar.

Man kan aldrig bli drabbad i trafiken av att den vållande är oförsäkrad.

Det är den vållandes problem.

( I övrigt så står det att TS redan har kontaktat den vållandes försäkringsbolag och fått hjälp).

Varför skulle jag kräva ersättning för frisk tråd? Det blir ett antal meter iaf.
2 hagar med 2 trådar, en hage med 3 trådar. Man får ju kolla hur mycket som behövs, trots allt går ju ledarna av om tråden slits isär och det kan de göra inte bara vid själva brottytan.
Tanten har ju inte bara kört in i hagarna, utan längs med, på staketen, i nåt fåfängt försök att komma upp på vägen igen.Jag kanske skulle skriva att hon försökte spela domino med stolpen :D , så hon har ju dragit med sig både avbrutna stolp och tråd.

Jag hade gärna sett bilder på tantens framfart.

Hoppas det ordnar sig med försäkringsbolag och sånt. Vilken tur att inga djur hamnat i vägen!!!

KL: kan passa på att fråga jag också eftersom det rör sig om nästan samma sak.Kom hem i helgen till en bil som landat i trädgården.Den har rivit ner hyresbolagets/kommunens nätstaket,men även mitt höga bullerstaket som jag satt upp själv.Ringd epolisen o de hade tagit emot anmälan,bilen blev bärgad o jag tog reg nr på den .en polis sa at jag skule polisanmäla det,mennär jag föröskte så sa en anna att det behövde jag inte,jag skulle öra upp det med mitt hyresbolag(som alltså bara satt upp ett litet nätstaket utmed vägen.) hur g rjag tillväga för att hitta förarens försärkringsbolag.Finns det något mer jag ska tänka på.Vi hade alla tur,för mina staket stoppade den värsta framfarten o hindrade bilen från att krascha in i min vägg.

Jag fick namnet på försäkringsbolag av polisen. Förklara för dem att det är en skada på egendom som hyresbolaget inte ansvarar för, utan du har bekostat det själv.

Om inte annat tror jag att du kanske via regnumret kan få reda på försäkringsbolagets namn via bilregistret.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka