Djupströbädd och tjäle?

Asa_S

Trådstartare
Funderar på att kombinera mitt stall med ligghall och djupströbädd men med tanke på att gödselstacken fryser varje vinter undrar jag om det verkligen fungerar? Hästskitar blir ju stenhårda när de fryser och gödselstacken är ganska knölig, det kan ju inte vara skönt att sova på? Vet att det finns lösdrifter här i norr, är det någon som kan svara på hur bra det går? Min tanke är att ströa med halm.
 
Sv: Djupströbädd och tjäle?

Halm fungerar bra. Träckbollarna fryser på ytan, men inte i de djupare skikten. Vi har mockat varje dag så att vi plockar upp hästskiten från ytan och lämnar de djupare orörda och sätter på halm varje- var tredje dag beroende på hur fuktigt det är.
Man kunde också bara gräva ner skiten.
Vissa hästar gräver och då ser man hur det kommer ånga från de djupare, varma skikten... Halmen är varm under de liggande hästarna (hos oss ligger de ganska mycket).
Vi satte torv under halmen i år och måste pga stallflytt tömma bädden i lösdriftsligghallen. Det hade frusit och jobbet var hemskt...
 
Sv: Djupströbädd och tjäle?

alltså jag förstår inte alls eller känner igen ngn gödselstack som fryser på vintern som består av halm och gödsel? en stack fungerar ju så att det aldrig ngnsin fryser just pga brinnprocessen och isoleringen som skapas? jag kan gå ut mitt i smällkalla -25 grader och gräva ner i vår stack och det ångar värme ut? vad jag vet har inga med halmlösdrifter ngnsomhelst problem med att bädden blir stenhård och genomfrusen? isåfall har man för tunnt lager och har inte ströat tillräckligt, alternativt rört om i bädden för mkt och därmed stört brinn-processen?
 
Sv: Djupströbädd och tjäle?

förut red jag i ett stall med spånlösdrift. Det frös, men träcket gick att "hacka" bort varje dag. hästarna vill ju inte ligga i högarna oavsett om det är fruset eller inte.
 
Sv: Djupströbädd och tjäle?

Funderar på att kombinera mitt stall med ligghall och djupströbädd men med tanke på att gödselstacken fryser varje vinter undrar jag om det verkligen fungerar? Hästskitar blir ju stenhårda när de fryser och gödselstacken är ganska knölig, det kan ju inte vara skönt att sova på? Vet att det finns lösdrifter här i norr, är det någon som kan svara på hur bra det går? Min tanke är att ströa med halm.

Halm funkar bäst i lösdrift. Om bädden fryser och blir knölig så har man inte gjort rätt. Vi brukar lägga in överdrivet mycket halm i början, när det har "satt" sig så fyller vi på lite då och då så det håller sig torrt och fint.

Våran gödselhög har aldrig fryst och jag har inte hört någon annans gjort det heller.
 
Sv: Djupströbädd och tjäle?

Har massor med halm och bädden är mjuk förutom ev bollar högst upp. Den brinner ju i botten och producerar värme :)
 
Sv: Djupströbädd och tjäle?

Hur långt upp i landet har du haft häst? Det har en ganska stor betydelse för vilka erfarenheter man har av frysning :). Jag har 4 hästar och min gödselstack tömdes inte förra året så det är mer än ett års utgödsling efter 4 hästar som ligger där nu, och jag mockar snålt så det är förhållandevis lite strömaterial. Förra sommaren var det frost inuti fortfarande när jag skulle gräva fram det som var brunnet för att gödsla i trädgårdslandet. Oavsett om det är meningen eller ej så är kylan så pass stark här på vintern att den kyler ner bränningsprocessen och då fryser det. Om vattnet till stallet fryser på vintern har vi inte vatten förrän strax före midsommar och vi har snö i skuggan fortfarande i juni vissa år, eftersom marken där fortfarande är så kall att lufttemperaturen inte är tillräcklig för att smälta snön förrän då. Det är just sådana saker om gör att jag undrar om det verkligen fungerar att ha djupströbädd här eller om förutsättningen är att mocka bädden för att den ska vara mjuk. Då faller hela idén eftersom min tanke var att göra ligghall av gödselplattan.
 
Sv: Djupströbädd och tjäle?

KL

Det är alltid bra med mångas erfarenheter men jag bor i Västerbotten och i alla fall odlingsmässigt är det en helt annan zon bara 10 mil söderut. Vi har snö från början av december till slutet av april/början av maj och marken fryser oftast åt redan i november och börjar inte tina förrän i mars/april på vägarna så ni som känner igen er i det scenariot får gärna bidra med erfarenheter, övriga är jag inte så hjälpt av eftersom jag redan vet att djupströbädd är ett fungerande alternativ för väldigt många.
 
Sv: Djupströbädd och tjäle?

det är svårt att veta att du bor på ett extremt kallt område när det inte framgår, därav svaren du fått. som sagt så har jag aldrig upplevt att -25 i några veckor där vi bor vilket sker frekvent stränga vintrar, skulle orsaka gödselstack frysning, eller brinnproblem i de permanent bäddar vi har i stallet som är kallstall osv.

självklart har jag svarat utifrån det och utan koll på om du bor i ngt extremområde med -25 i stort sett vintrarna igenom eller smygande permanenta starka minusgrader som successivt biter sig in. det beror säkert också på hur stor gödselstack/antal hästar det handlar om i ligghallar osv. är det typ 2 stycken så självklart blir både gödselstack och lösdrift mindre anläggbar naturligt i fråga om brinning. men som sagt - med kallstall och -25 så aldrig att våra permanentbäddar i boxarna frusit igenom. Kanske du anlägger för sent på året, och skulle behöva börja tidigare så att processen kommer igång ?

att ni har snö perioden du anger är ju inget konstigt längre ner än västerbotten i sig? Har varit mååånga vintrar genom åren här betydligt längre ner än västerbotten, som vintrarna varit extremt grava från nov och sen hållt i sig till april med minusgrader å det grövsta. har aldrig upplevt att en gödselstack eller permanent bädd inne i kallstall fryser så som du beskriver utifrån det? pratar vi utomhus så snö isolerar ju utmärkt så det kan inte vara en anledning till att du upplever att allt bottenfryser????
 
Senast ändrad:
Sv: Djupströbädd och tjäle?

Det klart jag förstår att ni inte kan veta vart jag bor när jag inte skrivit ut det. Dock är det inte som jag "upplever" det att gödselstacken fryser, den är stenhård, så hård att hästarna står uppe på den på vintern. För mig är inte grejen vart jag bor, utan att jag vet att gödselstacken fryser och eftersom en djupströbädd inte kommer i närheten av samma tjocklek som min gödselstack så är förmodligen sannolikheten att bädden fryser ännu större. Som jag ser det är det du som inte tror att den fryser och du har svarat utifrån det, vilket är fine med mig men inte hjälper mig framåt eftersom den de facto gör det.

Nu består förra årets utgödsling av torv och jag ser ju att andra skriver att torven fryser så det kan bero på det. Jag fick höra igår att grannen har djupströbädd av strå till sina kor så jag ska ta en sväng ner dit och kika hur det fungerar för dem.

Inne i stallet fryser bäddarna inte.
 
Sv: Djupströbädd och tjäle?

Kl
Jag utgick från att du skulle ha halm i lösdriften och inte torv. Torv har jag ingen erfarenhet av men halm fryser inte om man ströar på rätt sätt.
 
Sv: Djupströbädd och tjäle?

ja hade det framgått att det var torv så är det inga konstigheter att det fryser som det gör. Jag hade intrycket att vi pratade halm, klantigt av mig :D
 
Sv: Djupströbädd och tjäle?

Hej!

Torv fryser så fort det närmar sig nollan, vare sig man har bädd eller ej. Hopplös strömaterial i mina ögon.

Vi hade halmpelletts när jag stog på lösdrift, en av de där vintrarna med minus 25 grader nattetid. Det frös inte, men vår lösdrift fick nog lite värme från stallet som låg precis vägg i vägg.

Bodde jag i riktig kyla hade jag definitivt haft halm, det är det enda som jag aldrig sett frysa.

/Lavinia
 
Sv: Djupströbädd och tjäle?

KL

Sorry, jag har haft torv i några år nu och första vintrarna frös det inte så hårt så jag har trott att det varit kylan trots att jag vet hur torven fryser i förpackningarna på vintern...

Var igår iväg och tittade på grannens djupströbädd och ganska omgående insåg jag att den inte hade speciellt stora likheter med min gödselstack, så jag tror precis som ni säger, att ströar man med halm fungerar det nog väldigt bra. Korna var blanka och såg nöjda ut också.

Dock blev jag tveksam av helt nya orsaker. Jag hade inte föreställt mig att bädden skulle bli så tjock (den var nog närmare en meter redan nu och det är flera månader kvar före betessäsongen) och det innebär att hästarna skulle få rätt rejäla höjdskillnader när de ska in och ut. Dessutom verkar det inte särskilt troligt att man ska kunna köra ut djupströbädden och gödsla med den samma år, det verkar bli rätt mycket obrunnen halm i den. Överlag får man ju en bättre gödsel om man mellanlagrar den ett år men vi har ingen annanstans att lägga den under tiden. Kan man själv påverka hur fort bädden brinner färdigt?
 
Sv: Djupströbädd och tjäle?

Dock blev jag tveksam av helt nya orsaker. Jag hade inte föreställt mig att bädden skulle bli så tjock (den var nog närmare en meter redan nu och det är flera månader kvar före betessäsongen) och det innebär att hästarna skulle få rätt rejäla höjdskillnader när de ska in och ut. Dessutom verkar det inte särskilt troligt att man ska kunna köra ut djupströbädden och gödsla med den samma år, det verkar bli rätt mycket obrunnen halm i den. Överlag får man ju en bättre gödsel om man mellanlagrar den ett år men vi har ingen annanstans att lägga den under tiden. Kan man själv påverka hur fort bädden brinner färdigt?

Vi har en permanentbädd av halm och maxhöjden på den har varit ca 40 cm. Vi har för det mesta kört ut den efter ett år, förra omgången så låg den i två år och den blev inte märkbart högre än vanliga år. Vi har en tröskel på 1 dm in till lösdriften, mer än så behövs inte för att hålla bädden på plats (men då är inte golvet helt plant iofs utan det blir djupare ju längre in mot mitten man kommer).

Ser man sedan på bädden i genomskärning så består den av 3 lager: Översta som är ren och fluffig halm, mittenlagret som består av kompakt o blöt "röd" halm + lite kvarglömda bollar och så understa lagret som består av svart gegga.

Vi mockar dagligen ut de skithögar som blir och skull det röda kissiga, halvbrända dyka upp till ytan någonstans så tar vi bort det. När vi strör mycket så lägger vi in kanske 40-50 kg halm i veckan (detta till 3 hästar på ca 35 kvm lösdrift), övriga veckor ca hälften och då äter våra hästar en del.

Vid utmockning så sparar vi det vi kan av fluffhalmen att ha i botten på nästa bädd. Ingen risk att det hamnar en massa ren halm ute på gödselstacken! Vi har gödslat med årets gödsel utan problem.

Påskynda förbränningsprocessen skulle väl annars vara att man gräver om i gödselstacken + har maskar i den?

Hoppas du vågar prova halmbädd! Sköter man den rätt så får man en varm, mjuk, luktfri* och ren säng för hästarna att mysa i!

*) Under regntunga höstdagar så har vi hjälpt till att hålla bädden luktfri med Staldrent eller annat motsvarande pulver (några nävar i veckan).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 295
Senast: Ajda
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 926
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 388
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
485
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp