När det inte längre känns roligt att ha häst…

Skriver under på detta. Har letat ny stallplats mer eller mindre aktivt ett tag nu och skogstokiga tantaluror måste vara klart överrepresenterade här. Senaste jag mötte var som en karaktär ur Twin Peaks. Dom ställen som drivs av någorlunda normala personer är det lång kötid till.

”Stallhyran betalas kontant till mig”

”Eftersom jag är tränare själv tillåter jag inga andra tränare på min anläggning”

”Jag har hållit på i 40 år så jag kan ALLT”

Fritt citerat från en stallägare vars anläggning vi var och kikade på. I övrigt har jag fått sms på massutskick i versaler från dom två senaste stallägarna, där tonen är uppläxande på ett enligt mig opassande sätt för en professionell näringsidkare. Förlåt för rant men jag börjar tappa hoppet snart.
Oh ja, galna stallägaren är det gott om här med och jag är så LESS. Flyttade från förre då stallägaren inte tog säkerhet på allvar alls, utan noll ström i stängsel på sommaren etc. 100 meter från stallet finns en 90 väg. Hon har haft hästar som rymmer, men bryr sig inte. Sen blev det flyt- nuvarande stallet är den tanten helt jävla galen, kör runt med folk som dom vore hennes slaver. Tex måste alla lämna stallet senast 18.30, helt sjukt. (fanns inget om denna infon vid inflytt) Min häst är blivit lämnat ensam ute i hagen flertalet gånger och stallägaren bara ljuger mig rakt upp i ansiktet när jag konfronterar. Alla andra hästar fick frost isolerade vattenbaljor förutom min. Stallägaren som kör förbi med släp i full fart när man håller på att ta in sin häst från hagen, så hästen blir helt uppjagad. (visar noll hänsyn). Mobbade en annan uppstallad fram för alla och dessutom gått förbi när hon stod och snackade skit om mig till halva stallet. Finns inget kontrakt "för det har vi inte här"- nej, för då kan man ju inte ändra saker hela tiden, som man själv vill. Man får inte använda spolspiltan heller, utan man får tvätta hovar i en hink i boxen (men stallägaren annonserar glatt ut att spolspilta finns i sina annonser) :idea:

Skall bli så jäkla skönt att flytta därifrån, så jag håller verkligen alla tummar och tår att nya stallet är bättre. När jag stod uppstallat innan jag flyttade till denna delen av landet så hade jag aldrig såna bekymmer alls. Men folk här omkring verkar helt jäkla knäppa i huvudet. Känner min motivation till stallet har jag tappat rejält, och mått så jävla dåligt över detta psykopat stallet. Ångest i magen varje gång man skall åka ditt. Och då har jag inte ens skrivit ut 1/4 del av alla sjuka saker som hänt där.
 
Tyvärr är hästmänniskor och framför allt kvinnor i medelåldern (som har häst) det absolut värsta som finns.
Även jag har helt tappat hoppet om mänskligheten i allmänhet och hästmänniskor i synnerhet.
Den främsta anledningen till att jag verkligen överväger att sluta med hästar är för att slippa alla hästmänniskor.
Jag kommer att sakna själva ridningen, men ingenting annat.
Rida på ridskola en till två gånger i veckan är något som känns mer och mer lockande…
Rida på ridskola är så otroligt underskattat tycker jag. Har ridit hela mitt liv med enstaka kortare uppehåll (är 28 år), tävlat, gått ridsportsgymnasium osv osv. Så fort jag berättar för folk att jag börjat rida på ridskola igen så får jag frågan varför jag inte är medryttare istället, eller fodervärd/dylikt.

Nej, jag vill inte. Det är inte roligt. Trots att ridningen och hästar fortfarande är det absolut bästa jag vet och jag spenderar timmar med att titta på folk som rider på diverse sociala medier osv. Jag vill ändå inte ha ”egen häst”-livet. Det tar så enormt mycket energi från allt det andra i livet, det är sällan jag gillar stämningen i privatstall och fokus blir på så mycket annat än intresset för hästar och ridning.

På ridskolan får jag göra det jag gillar, att träna på hästryggen. Jag slipper massor av extrajobb runtomkring, men får ändå både den träningen, mentala avkoppligen och terapin som man vill få från stallet.
 
Blir alltid så fascinerad/konfunderad över allt snack om hur hemska hästmänniskor är. Jag måste ha haft en evinnerlig tur som inte upplever det där. Älskar stämningen i vårt stall och stallchefen är fantastisk! Så ja, det FINNS bra ställen. 😅
 
Jag har egen gård och känner att denna höst varit så enormt tung. Mycket för att jag mått så dåligt och liksom allt har bara gått i ett. Sen blev min bästa häst skadad och vi hamnar på ruta ett igen. Ett tag kände jag bara orkar jag mer ens?! För vems skull??

Så har gjort lite ändringar. Dels har jag sett till att be om mer hjälp. Vilket jag också gjort sen något år tillbaka. Inackorderingarna tar ett visst antal pass. Men fortfarande är det jag som gör det mesta. Min partner/särbo är medryttare på min äldsta herre vilket är skönt för han måste gå så pass ofta och mår inte bra av att vila för mycket.
Sen har jag sagt ifrån en del. Skor lite grann. Inte så mycket jag skulle kunnat men bara för att jag ser hur mycket andra jobbar och många som bokstavligen går in i väggen/aldrig är lediga. Sen har jag bara ett litet antal elever. Så har försökt tänka om på alla fronter. Fokus på välmående och hälsa både för mig och hästarna det hänger ihop.
Är så glad över snälla inackorderingar och hade det varit problematiskt på något vis som det verkar vara i en del stall då hade det ju inte känns som värt det i längden. Vare sig för dem eller mig.
Så ja men ibland får man lägga om kursen så det passar en själv bäst och så.
 
Håller på och vänjer mig vid att inte ha häst, efter 29 års kontinuerligt hästinnehav. Är på första resan, kollade telefonen direkt när jag vaknade för att kolla att ingen försökt nå mig om hästen... men nej, jag har ju inte det ansvaret längre. Känns ovant. Och rätt skönt.
 
Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och aldrig velat lägga pengar på annat än hästar.

Jag har aldrig tävlat, mest ridit ut i skogen och tränat på banan (även för tränare) då och då.

All min fritid och alla pengar har lagts på hästen … men nu börjar jag bli less.

Allt är dyrt och då jag jag ändå hög lön och egentligen råd med det.

Det är omöjligt att hitta vettig stallplats. Hästmänniskor verkar vara det värsta som finns och stallägare är omöjliga att leva med.
Nu måste jag flytta igen och den enda stallplats jag hittat är nog inte heller rätt.

All tid går åt till att köra till och från stallet, mocka, fylla på vatten… Fullservice finns inte var jag bor, inga vettiga lösdrifter eller stallplatser heller. Små hagar med kort utevistelse och stall där min allergi bara blir värre.

Häst som skadar sig, tappar skor … ja allt möjligt, från sårskada, till brutet griffelben, till flertalet tappade skor som ledde till hältutredning, specialskoning och ännu mera vila.

Jag är less och vill inget mer. Jag vill ut och se världen, vilket aldrig tidigare har prioriterats. Jag vill flytta, men vet inte vars. Hästen är bara ett hinder, ett problem som ger mig dåligt samvete.

Nuvarande häst köptes i våras. Hade honom på en jättebra lösdrift, men det visade sig att han betäcker, så vi var tvungna att flytta. Hittade en lösdrift som jag trodde var bra, det var den inte. Nu flytt till ett nytt stall. Jag har kollat på alla stall inom rimligt avstånd, inget vill jag egentligen stå på.

Jag orkar inte stå inackorderad något mer, men har inte heller möjlighet att köpa egen gård (riktigt den ekonomin finns inte).

Funderar på att sälja hästen, men vem är jag utan häst?

Jag köpte en fullt frisk 6 åring för (för mig) mycket pengar. Det första som händer är en sårskada (hyfsat allvarlig) den är nu helt läkt. Sen bröt han griffelbenet. Enligt veterinär ska den inte opereras bort. Allt ser bra ut på röntgen och ultraljud. Han har aldrig varit halt på det bakbenet.

Sen tappade han framskor hela tiden. Efter sista tappskon blev han halt med hältutredning, specialskoning och sprutad i båda hovlederna fram. Är idag helt friskförklarad.

Säljer jag honom lär det bli med ganska så mycket ”förlust”. Men samtidigt kostar det så mycket att ha häst att även om jag ”förlorar” mycket från inköpspriset så tjänar jag ihop det på bara ett par månader utan häst.

Ingen aning vad jag vill med tråden .. egentligen bara skriva av mig.

Jag vet att det är vinter, men vintern har aldrig tidigare fått mig att fundera på att sluta rida. Jag försöker tänka att det blir bättre till våren.

Men, egentligen vill jag göra något annat med mitt liv. Slippa alla hästmänniskor och aldrig mer behöva stå inackorderad hos galna stallägare.
Skulle kunna vara jag som skrivit även om våra lägen inte är exakt samma.
Har eget men tycker ändå det blivit väldigt dyrt, tjänar varken bra el dåligt o har bra med ledig tid, kanon häst den bästa jag haft på 30 år!
Men jag vill inget mer, blir lite rädd för känslan av o vara nöjd med hästeriet, aldrig gjort annat men vill ändå inget mer o jag har min lilla till försäljning o stora få vi se vart det slutar.
Längtar till jag är utan o precis som dig så har det inget med årstid o göra.
Hoppas Du hittar vad som blir bäst för dig :)
 
Rida på ridskola är så otroligt underskattat tycker jag. Har ridit hela mitt liv med enstaka kortare uppehåll (är 28 år), tävlat, gått ridsportsgymnasium osv osv. Så fort jag berättar för folk att jag börjat rida på ridskola igen så får jag frågan varför jag inte är medryttare istället, eller fodervärd/dylikt.

Nej, jag vill inte. Det är inte roligt. Trots att ridningen och hästar fortfarande är det absolut bästa jag vet och jag spenderar timmar med att titta på folk som rider på diverse sociala medier osv. Jag vill ändå inte ha ”egen häst”-livet. Det tar så enormt mycket energi från allt det andra i livet, det är sällan jag gillar stämningen i privatstall och fokus blir på så mycket annat än intresset för hästar och ridning.

På ridskolan får jag göra det jag gillar, att träna på hästryggen. Jag slipper massor av extrajobb runtomkring, men får ändå både den träningen, mentala avkoppligen och terapin som man vill få från stallet.


Jag håller med om att rida på ridskola är toppen. Jag har ridit större delen av mitt liv och längtar efter egen häst ibland för att kunna träna mer regelbundet. Men det suget försvinner snabbt när nån hästägare i min närhet pratar om senaste skadan när hästen fick vila X antal veckor eller månader försvinner det rätt snabbt. Ridskola och trevliga kurser för bra tränare är guld värt. Hinner jag inte rida eller blir sjuk så avbokar jag. Dessutom kan jag hyra häst på min ridskola så får ändå andra bitar av hästlivet när det passar mig.
 
Hur har det gått @ufot ? Fick du jobbet? Är hästen såld?
Hästen är såld (eller rättare sagt gav jag bort honom till garanterat gott hem).
Precis när han skulle säljas skadades han igen och efter x antal besök på klinik gav jag upp och tänkte skjuta honom, men hittade till slut ett bra hem.

Jobb är på gång och valp.
En liten Shetland Sheepdog som förhoppningsvis flyttar hem till mig månadsskiftet maj/juni.

Alla hästsaker är nästan sålda.
Ny häst blir det inte … om jag inte blir miljonär och har råd med egen gård.
 
Hästen är såld (eller rättare sagt gav jag bort honom till garanterat gott hem).
Precis när han skulle säljas skadades han igen och efter x antal besök på klinik gav jag upp och tänkte skjuta honom, men hittade till slut ett bra hem.

Jobb är på gång och valp.
En liten Shetland Sheepdog som förhoppningsvis flyttar hem till mig månadsskiftet maj/juni.

Alla hästsaker är nästan sålda.
Ny häst blir det inte … om jag inte blir miljonär och har råd med egen gård.

Skönt att du hittat nytt hem till hästen. Valp låter underbart, så jag håller tummarna för att det blir en rolig ny tid i ditt liv.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 981
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 414
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 797
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp