Vad kan jag ta i stallhyra?

Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar.
Jag tycker det är så svårt det här med hur mycket man ska ta betalt och undrar om ni kan komma med lite tankar och åsikter.

Upplägg: alla 4 hästar går på lösdrift med ligghall som används flitigt. Rejäl skogshage.
Litet stall med tillgång till box samt uppbindning Jag fodrar alla mornar och kvällar( undantag jul och enstaka dagar sommar vid semester)
Jag har huvudansvaret även för lunchhö men då dem ofta rider på fm brukar dem luncha annars gör jag
Inget foder el spån ingår det köper vi in tillsammans.
Jag står för att belysning i stall ska fungera samt aggregat plus staket.
Ägarna till hästarna kommer ca 5 dagar i veckan. Jag kollar såklart noga till deras hästar dessa dagar men tar ej ut dem o borstar etc
Dem gör det som behövs när dem är här, packar hö, byter vatten samt mockar ligghall.

Fördelar: fantastiska ridvägar i skogen som aldrig tar slut
Rejäla hagar med kuperad terräng
Stor ligghall

Minus: geggigt vid öppning och några meter in.
Inget ridhus el paddock men 800 meter till båda som går att hyra på ridklubb.
Ej termobar
Ej värme i sadelkammaren
Betet räcker ej på sommaren så vi köper in hö för att stödfodra

Så vad tycker ni är rimligt att ta?
Mitt stall ligger på landsbygden i Västra Götaland, låter ganska likt ditt med lösdrift, stora hagar, bra ridvägar. Men vi har också belyst ridbana, fri tillgång på grovfoder och halm, strö ingår, värme i sadelkammaren, termobar, mer än tillräckligt med bete. Tar 1800 kr/mån på vinterhalvåret och 600 kr/mån under betessäsongen. Behöver egentligen höja med tanke på att grovfodret gick upp med 100 % i år och elen på det... Men trots att vi egentligen har en förhållandevis låg hyra så verkar många häromkring tycka att det är dyrt.
 
Mitt stall ligger på landsbygden i Västra Götaland, låter ganska likt ditt med lösdrift, stora hagar, bra ridvägar. Men vi har också belyst ridbana, fri tillgång på grovfoder och halm, strö ingår, värme i sadelkammaren, termobar, mer än tillräckligt med bete. Tar 1800 kr/mån på vinterhalvåret och 600 kr/mån under betessäsongen. Behöver egentligen höja med tanke på att grovfodret gick upp med 100 % i år och elen på det... Men trots att vi egentligen har en förhållandevis låg hyra så verkar många häromkring tycka att det är dyrt.
Whatttt skojar du, 1800kr inklusive fri tillgång på hö och halm? Fruktansvärt billigt.
 
Whatttt skojar du, 1800kr inklusive fri tillgång på hö och halm? Fruktansvärt billigt.
Problemet är nog att många har ett eget litet stall här på landet, och i princip ger bort en plats för att få sällskap till sin häst. Då ses vårt inackorderingsstall som "dyrt" trots att det är det absolut minsta vi kan ta, eller egentligen för lite nu denna vinter.
 
Problemet är nog att många har ett eget litet stall här på landet, och i princip ger bort en plats för att få sällskap till sin häst. Då ses vårt inackorderingsstall som "dyrt" trots att det är det absolut minsta vi kan ta, eller egentligen för lite nu denna vinter.

Aha, tillgång och efterfrågan... Det är lite tvärtom här i Norrbotten. Det finns några få annonser på hästnet om nån vill spana in prisbilden häruppe.
 
Mitt stall ligger på landsbygden i Västra Götaland, låter ganska likt ditt med lösdrift, stora hagar, bra ridvägar. Men vi har också belyst ridbana, fri tillgång på grovfoder och halm, strö ingår, värme i sadelkammaren, termobar, mer än tillräckligt med bete. Tar 1800 kr/mån på vinterhalvåret och 600 kr/mån under betessäsongen. Behöver egentligen höja med tanke på att grovfodret gick upp med 100 % i år och elen på det... Men trots att vi egentligen har en förhållandevis låg hyra så verkar många häromkring tycka att det är dyrt.
Wow va billigt! Letar efter lösdrift här på västkusten, priserna har vart på 3400 då med tillgång till ridhus, bra ridvägar och fri tillgång på mat, ett stall en bit bort utan ridhus eller ridbana ville ha 3100 för samma med daglig tillsyn och bete över sommaren låg på 1600 i månaden.
 
Tycker verkligen du har extremt billig hyra nu! Låter som om du går back på att ha inackorderingar. 1500kr minst tycker jag. Men en liten info till hyresgästerna innan kanske eftersom de är vana vid så billigt. 800 m till ridhus är ju bara perfekt framskrittning. När jag stog så långt från ridhus så räknade jag nästan det som ”på gården”.
Ev att du grusar ingången till hagen i samband med hyreshöjning.
 
Jag har låg stallhyra, 1100 kr i månaden inkl hø før en islänning som æter 6 kg hø om dagen. Han går på løsdrift och det finns en stallgång att binda upp honom i och två boxar. Han avskyr att stå på box så det slipper han, men bra att det finns. Jag jobbar ca 10 dagar i månaden men då jag är hemma så brukar jag skøta allihop. Det enda stallägaren behøver gøra då jag är är att ge honom en dos medicin om dagen. Finns ingen ridbana på gården och inget sånt inom räckhåll. Ganska långt till kollektivtrafik. Det är billigt i vilket fall.
 
Tycker ni att 1500:- är för mkt? 650:- för lite? 😊 ge gärna tankar o förslag

För snart 30 år sedan så låg kallhyran i "mitt" kollektivstall på 800 kr. Då ingick gårdens hö (från åkrar som inte sköttes), en sluttande ridbana och stora men rejält leriga hagar större delen av året. Samt sommarbete som räckte i någon vecka.

Du behöver nog räkna på vad allt kostat för driften de senaste 12 månaderna. Även investeringar i t.ex. nya delar för att laga något. Slå sedan på alla ökade kostnader som kommer i och med inflationen (ta höjd för alla priser som kommer gå/har gått upp) och eventuella räntor för lån.
Sen behöver du räkna ihop hur mycket tid du och de andra lägger ner per månad på "stallarbete" och vad det kan vara värt.

När du vet vad det faktiskt kostar dig i pengar och tid per månad, så har du en utgångspynkt där du kan börja fundera på vad som är rimligt att ta betalt för och hur mycket av din tid som du vill låta andra få tillgång till. Ett sätt för dina hyresgäster att hålla ner kostnader kan t.ex. vara att de bidrar mer med sin egen tid för arbetet runt hästarna.
Alternativt att du ser dem som dina kompisar och låter dem stå till självkostnadspris.
 
Mitt stall ligger på landsbygden i Västra Götaland, låter ganska likt ditt med lösdrift, stora hagar, bra ridvägar. Men vi har också belyst ridbana, fri tillgång på grovfoder och halm, strö ingår, värme i sadelkammaren, termobar, mer än tillräckligt med bete. Tar 1800 kr/mån på vinterhalvåret och 600 kr/mån under betessäsongen. Behöver egentligen höja med tanke på att grovfodret gick upp med 100 % i år och elen på det... Men trots att vi egentligen har en förhållandevis låg hyra så verkar många häromkring tycka att det är dyrt.

Bara grovfoder och strö lägger jag 1800kr på per månad för min häst. Du måste höja priset för som det är nu betalar du för dina inhyrdas hästar ❤️
 
Tack för ditt svar! ☺️ Jag tar i nuläget 650:- och gjort i 2 år, innan dess tog jag 550:-
Jag själv tycker det är väldigt billigt men vet att stallhyrorna häromkring inte är så saftiga.
Men tack snälla för dina tankar, känns ändå som att en liten höjning kan vara okej 😊
För tjugo år sedan kostade kallhyra av box i omodernt/gammalt kallstall 500 :/ månad häromkring. Då ingick varken mat, strö, eller utfodringar. Vatten och el ingick.
Liten hage, ingen ridbana.

Priserna borde höjts en hel del sedan dess, tycker du ska höja en hel del.
Det kanske är lättare att höja med en hundring per år de närmaste åren istället för att göra en rejäl höjning direkt? :)
 
För tjugo år sedan kostade kallhyra av box i omodernt/gammalt kallstall 500 :/ månad häromkring. Då ingick varken mat, strö, eller utfodringar. Vatten och el ingick.
Liten hage, ingen ridbana.

Priserna borde höjts en hel del sedan dess, tycker du ska höja en hel del.
Det kanske är lättare att höja med en hundring per år de närmaste åren istället för att göra en rejäl höjning direkt? :)
Jag betalade 1200 för in och utsläpp, fyra fodringar och 10 kg hö för fyra år sedan, billigare under bete. Jag skämdes över den låga stallhyran!
 
Jag betalar 750kr i kallhyra nu. Då ingår in- och utsläpp och 4 fodringar per dag. Täckesbyten ingår också.
Ridbanan lutar och är lite för hård. Ganska leriga hagar såhär års. Beten finns sommartid.
Jag har sagt till stallägaren att han faktiskt får höja hyran. Förstår inte varför han inte tar mer. För han har inga egna hästar så han vinner ju inget på att ha inackorderingar. Bara massa jobb. Nu bygger han ett utestall för en av inackorderingarna bad honom O_o Man kan ju säga nej…
 
Jag betalar 750kr i kallhyra nu. Då ingår in- och utsläpp och 4 fodringar per dag. Täckesbyten ingår också.
Ridbanan lutar och är lite för hård. Ganska leriga hagar såhär års. Beten finns sommartid.
Jag har sagt till stallägaren att han faktiskt får höja hyran. Förstår inte varför han inte tar mer. För han har inga egna hästar så han vinner ju inget på att ha inackorderingar. Bara massa jobb. Nu bygger han ett utestall för en av inackorderingarna bad honom O_o Man kan ju säga nej…
Det är väl inte kallhyra när så mycket service ingår?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 923
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 130
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 255
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar
  • Kattbilder #9
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp