Djupt sår, hur skydda emot flugor?

Royal

Trådstartare
Igår hade min häst antagligen gått omkull i hagen och skadat ett bakben antagligen landat på en vass sten eller något. Har ett rätt så stort djupt sår på insidan på låret mellan knäet och låret. Haft vet ute så han går på smärtstillande och antibiotika, men då han ska gå ute så mycket så möjligt är flugorna på och äter på såret direkt. Skulle därför vilja ha något tips på vad man kan lägga på. Fungerar lila sprayet på sådana sår. Vet sa att det fanns nån pasta man kunde lägga på, började på m tror jag, har någon provat det?
Tacksam för alla svar.

Sv: Djupt sår, hur skydda emot flugor?

Förra året gick min bushäst omkull i hagen mitt på pinne som gick upp rakt i bogen på honom så det blev ett flera cm djupt sår och då var det blåspray som gällde. Inga flugor så långt ögat kunde nå på såret. Plus att såret läkte på några dagar. Lycka till :)

Det finns kompresser som du kan klistra fast över såret när hästen är ute, så inga flugor kommer åt, men det får vara öppet o lufta.

Apoteket kan hjälpa dig! :)

Det finns kompresser som du kan klistra fast över såret när hästen är ute, så inga flugor kommer åt, men det får vara öppet o lufta.

Apoteket kan hjälpa dig! :)

Förra sommaren blev vår häst biten på insidan av låret, ett ganska stort sår.
När jag provat alla bandage som bara åkte ner, rev jag sönder ett lakan och fick detta att skydda såret med massor av klistrigt plåster. Flugorna kom inte åt och såret läkte. Det var inte lätt att få det att sitta men jag hittade inte ngt annat heller. Det jag köpte på apotek funkade inte.

Förra sommaren blev vår häst biten på insidan av låret, ett ganska stort sår.
När jag provat alla bandage som bara åkte ner, rev jag sönder ett lakan och fick detta att skydda såret med massor av klistrigt plåster. Flugorna kom inte åt och såret läkte. Det var inte lätt att få det att sitta men jag hittade inte ngt annat heller. Det jag köpte på apotek funkade inte.

Verkligen? Det jag köpte fick jag spola vatten på 15 minuter för att få det att släppa.. :D

Annars kan man limma fast en kompress, fick det rådet av en veterinär, tyvärr kommer jag inte ihåg vad det hudvänliga limmet hette :crazy:
Limma i 3 hörn, så man kan sköta såret under kompressen.

Ja okej så bra då ska jag spruta på det för det vet jag att jag har hemma.

Ja jag hade tänkt köra ner och kolla apoteket om dom kan ha något som kan fungera.

Annars får jag klistra eller limma som ni har gjort. Tack för alla tips :)

Prova snögg det limmas på såret (kan ev sätta en liten bit kompress först direkt mot såret ser ut som skumgummi med klister på . Mia

Be din vet skriva ut ett recept på Socatylsalva.

Soctylen stelnar på utsidan, men håller sig mjuk på insidan. Eftersom det stelnar kommer inga flugor åt såret. När min vet skar bort en ink på min häst använde jag socatyl. Och han gick på bete hela sommaren utan problem. :)

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 065
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 318
Hästvård I fredags släpptes min häst ihop med ett annat sto. De sparkade lite emot varandra så där som de kan göra när man släpper ihop dem. När...
Svar
6
· Visningar
1 229
Senast: Freeride
·
Utrustning Min ena häst är riktigt duktig på att skada sig i hagen. Han rispar sönder sig på båda insidans bakben (skenbenen) vilket resulterar i...
Svar
2
· Visningar
1 278
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka