"Djurplågare" i "mitt" stall?!

Sv: "Djurplågare" i "mitt" stall?!

Per misskött en tidigare foderhäst att det slutade med att ägaren kom och hämtade sitt benrangel i ett par dm skit! Per mockade aldrig och gav den aldrig mat den sista tiden. Han ljög även för ägaren hur det egentligen stod till och hur det gick för dem.

Vid flera tillfällen har jag varit i stallet samtidigt som Per och sedan när han har åkt har jag uppmärksammat att det inte varit något foder i ordning åt hans häst. Inte tänkt så mycket mer på det eftersom Per bor så nära stallet och antagligen kommer tillbaka senare och gör det.
Jag brukar aldrig kvällsfodra i stallet men gjorde det igår. Hans häst stod där och hade ingen mat.
Hästen står även på möjligtvis 2 cm torv.

Är detta vanligt??
I så fall - Låt honom inte misshandla och vanvårda en häst till.
Flytta din häst- men anmäl Per till Länssyrelsens djurskyddsinspektör först!! Gör det anonymt så inte han hämnas på din häst.
 
Sv: "Djurplågare" i "mitt" stall?!

Enda sättet att hitta rätt är att leta rätt på en uppstallning där alla har samma värderingar och åsikter när det gäller hästskötsel! Om någon gillar blåa schabrak och andra knallrosa, det kvittar ju, men man måste ju ha samma grundsyn på hästeriet för att man ska trivas ihop. Så byt stall!
:bow::bow:
 
Sv: "Djurplågare" i "mitt" stall?!

Jag hade helt klart flyttat min häst. Det är ju inte klokt hur folk behandlar hästarna. Och inge vatten i hagen? Herregud. Det finns ju ingen som tar ansvar för stället? Man måste kunna lita på dom andra hästägarna i stallet för att kunna känna sig trygg och veta att hästen har det bra där. Men om dom är sjuka i huvudet så ska du HELT KLART BYTA STALL.
 
Sv: "Djurplågare" i "mitt" stall?!

Jag tycker du ska flytta, SNABBT!

Det är inte många timmar du är där på dygnet och har alltså absolut ingen koll på vad som händer i stallet, då måste man kunna lita på människorna där.
För några år sen var mamma med om en hemsk grej med hennes sto(numera min gamling i stallet:love:), mycket snäll men väldigt känslig häst. Typiskt sto med alla grejer som hör till;) Mycket lirkande är hennes medicin och blir man det minsta otålig ser man verkligen hur stressad hon blir. Mycket mycket känslig men ändå ack så härlig, jag var rookie runt åtta när jag red runt på henne i hagen utan träns och så länge man behandlar henne värdigt och respektfullt är hon en gudagåva. Det finns nästan inget hon är rädd för eller hoppar till för, men människor som beter sig konstigt är det värsta hon vet, antagligen för att hon har ett väldigt dåligt självförtroende skapat av osäker kontakt med människor från början.
Stallet hon stod i var bra, inte konstigare fasoner och mer skitsnack än på andra ställen, mamma var osäker på att andra skulle ha att göra med henne för det är lätt hänt för vissa att.. ja ni vet...oj oj nu går du åt fel håll-missförstånd och så -lyssna hästjävel!=hårt smäll i huvudet, och stoet är inget big fan av händer i huvudet överlag om inte människan i fråga säger snälla..;)
Hur som helst, vi hade löst det med att det bara var mamma som åkte dit på morgonen och tog ut samt tog in. Tyckte det var säkrast så då stallägaren var lite "hårdhänt" gentemot hästarna.
Men blint trodde vi inte det var någon fara för h*n hade inte ingen anledning att ens pilla på vår häst då vi skötte i princip allt i samband med henne.
Var det något speciellt ringdes mamma upp och hon åkte iväg direkt till stallet eller någon annan som hon litade på.
Dock ringdes hon en eftermiddag av att det hade hänt en liten "olycka", stallägaren hade tagit in henne och bestämt sig för att rycka hennes man av någon konstig anledning, tyckte väll den var lite ovårdad:angel: och ville kanske göra en god gärning eller nått, vad vet jag, men mamma kom i alla fram till en häst som var både skärrad och slagen på, som hade åtskilliga stygn att SYS längs med hela vänstra bak på grund av att hon försökt hoppat ur boxdörren(gallerfronter av normal typ med liten öppning som alltid var öppen) iväg från den hemska människan i boxen som var taskig(hon är annars super snäll att ryckta manen på), eftersom hon satt fast:crazy: i boxväggen tog det ett tag att få ut henne med svets men mamma kunde tydligt se spånspåren i bädden efteråt(grova spår, typ ridhusspår) som gick runt boxen och tydligt visade hur hon hade sprungit runt runt runt i den stora boxen, utan att stallägaren gav sig. I hennes stall skulle det minsann inte finnas några indianhästar:cool::devil:
Hon hade antytt för oss att den var lite väll ojämn (några av mina första manrycknings försök, det är svårt när man är liten, haha och mamma tyckte inte det var så viktigt liksom)
H*n varken förnekade och förklarade vad som hänt annat än varför hon stod i boxen med vår häst men jag tror ju att
Trots att det här inte har jättemycket med dig att göra så handlar det lite om samma sak. Tillit, du MÅSTE kunna lita på personerna du lämnar din häst omkring, även om du inte gillar dem alls kan de ju ändå vara människor du vet inte skulle göra något alldeles upp i nattmössan som skulle kunna skada din häst, har man en känsla som larmar..lyssna då på dina onda aningar! för att oroa sig en gång för mycket och göra slag i saken än att vänta och fundera på om det kanske händer något..

Vi flyttade snabbt efter det.. nu är det eget stall vilket är super skönt, lämna sina älsklingar är det värsta som finns nu kan jag se att de har de bra hela tiden, *lycka och massa skryt* :P
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Djurplågare" i "mitt" stall?!

Jag tycker man ska gå enligt sin magkänsla. Du har ju redan bevis på att saker och ting inte riktigt är som de skall. Leta efter nytt stall! Om man ens har en fundering över att allt inte går rätt till, då är det nåt som är fel.
 
Sv: "Djurplågare" i "mitt" stall?!

Ska du kunna hävda att han inte ska bry sig om ditt sätt att sköta din häst så tycker jag faktiskt inte du ska lägga dig i hans sätt att sköta sin häst. Blir det djurmisshandel så är det stallägarens sak att åtgärda inte din. Dvs foder eller inte, körning eller inte bry dig inte.

Djurmisshandel berör väl alla?! Man ska väl inte bara titta bort om ett djur far illa?! De kan ju inte tala för sig själva, det måste vi göra.
 
Sv: "Djurplågare" i "mitt" stall?!

Djurmisshandel berör väl alla?! Man ska väl inte bara titta bort om ett djur far illa?! De kan ju inte tala för sig själva, det måste vi göra.

Precis! Det gäller både vanvård/misshandel av djur och barn. Ingen av dessa "grupper" kan tala för sig själva. Deras öde ligger helt i våra händer.

Men tyvärr råder en utbredd "nånannanism" Det är nån annan (i det inlägget du svarade på -stallägaren) som man tycker ska göra nåt. :(
 
Sv: "Djurplågare" i "mitt" stall?!

Hej!

Du är inte överkänslig, till att börja med! Jag har samma erfarenhet i det stall jag nu står, och min erfarenhet är att man skall söka sig till stall där kunskapen är HÖG! Tyvärr står jag nu i väntan på annan stallplats ( hos kompis) i ett stall där det är fullständig kaos! Inget vatten i hagen.. hingstar i hagen brevid ston utan fungerande staket..Hästar utan foder.. och "varför ska vi släppa in hästarna så tidigt som 19?" "det blir ju så mycket skit i boxen.. Hade jag inte vetat att jag skulle vidare, snart, skulle jag köpa mig en egen gård igen, för en del "hästmänniskor" är inga hästmänniskor!

Kram Catarina
 
Sv: "Djurplågare" i "mitt" stall?!

Du överreagerar!:cool:

det tycker jag verkligen inte!!

visst jag har inte hört "pers" version men om denna situation stämmer så tycker jag hemskt synd om ägaren som måste gå och oroa sej över sin häst hela tiden!

har du varit i den sitsen eller?
 
Sv: "Djurplågare" i "mitt" stall?!

Hej!

Du är inte överkänslig, till att börja med! Jag har samma erfarenhet i det stall jag nu står, och min erfarenhet är att man skall söka sig till stall där kunskapen är HÖG! Tyvärr står jag nu i väntan på annan stallplats ( hos kompis) i ett stall där det är fullständig kaos! Inget vatten i hagen.. hingstar i hagen brevid ston utan fungerande staket..Hästar utan foder.. och "varför ska vi släppa in hästarna så tidigt som 19?" "det blir ju så mycket skit i boxen.. Hade jag inte vetat att jag skulle vidare, snart, skulle jag köpa mig en egen gård igen, för en del "hästmänniskor" är inga hästmänniskor!

Kram Catarina


Man får inte blanda ihop hästägare och hästmänniskor:devil:. Inte nödvändigtvis samma sak.
 
Sv: "Djurplågare" i "mitt" stall?!

Jag håller med dig i att man helst ska undvika att skriva saker på tavlan, såvida det inte är allmän information man behöver dela med sig till alla.

MEN att se en häst bli misskött anser jag att alla som ser bör reagera på. Och helst då ta kontakt med djurskyddet i kommunen om det är så att hästen far illa.

Det har jag gjort iaf i vårt stall där en häst stod i sin avföring (ägarna hade inte råd att köpa strö) mager som en sticka (ägarna hade inte råd med mera hö, vi andra utfodrade med det vi kunde av vårat hö) samt blev riden trots senskada och VÄLDIGT ömmande rygg. I det här fallet kan jag tillägga att mycket handlade om okunskap och ekonomin var usel pga arbetslöshet, men det hjälper inte. Har man inte råd att ge hästen den vård och den mat den behöver så kan man inte ha kvar hästen.
Vi kontaktade veterinär och djurskydd som kom ut. Dom har nu flyttat till ett annat stall i en annan kommun så nu måste vår kommun kontakta den kommunen då det faller utanför deras distrikt.
Tycker Tara att vi skulle ha tillämpat oss av "sköt ditt så sköter jag mitt"?
Jag hoppas inte det. Fast i vårt stall var vi rörande överrens och vi försökte hjälpa dom, förklara för dom hur hästen mådde, men dom ansåg att hästen mådde prima. Då hade vi inget annat val kände vi.
 
Sv: "Djurplågare" i "mitt" stall?!

Oj, vad jobbigt när du står hos en kompis dessutom. Är det kompisens stall, kan du kanske erbjuda dig att bidra till arbetet mot lägre stallhyra? Så är kanske alla glada o nöjda?;)
 
Sv: "Djurplågare" i "mitt" stall?!

Du!!Menar du att du inte gav den hästen någon mat?..Jag förstår inte mäniskor,,Man gör väl så gott man kan med sina djur, o det verkar du ju göra.Flytta din häst!! O sen så säger du till Pär vad han är för en mäniska, verkar som han inte ens skall ha skogsmöss.

Jag är alltid i stallet under lunchtid för att ge hästarna lunch, fixa vatten och så. Per är ibland i stallet 2 gånger per dag och därför kan jag med säkerhet inte säga att hästen stått utan mat till kvällen. Men den här dagen när jag kvällsfodrade gav jag självklart hästen mat! Ingen häst ska behöva lida för att vi människor inte kan sköta oss eller blir osams. Och jag hoppas verkligen att stallägaren gör det samma om samma sak förekommer andra dagar.
 
Sv: "Djurplågare" i "mitt" stall?!

Jag håller på att leta nytt stall till min häst. Jag är fullt medveten om att det inte är det bästa att flytta runt men det får jag ta. Det är inte heller det lättaste att hitta bra stall runt omkring, speciellt inte med unghäst.

Jag är inte heller ensam om att ha uppmärksammat det här utan vi är flera och det känns himla bra att i alla fall en till är i stallet och ser till att de har det bra.

Vart drar man gränsen för vad som ska anmälas egentligen?
Det finns ju vissa saker som jag själv anser inte vara ok men som ex länsstyrelsen (eller vilka det nu är) inte tycker är ok.


Och till någon som skev att det mesta jag berättat är hörsägen vilket inte stämmer. Det enda jag har fått berättat för mig är historian om den här foderhästen vilket man ganska snabbt skulle kunna kolla upp sanningshalten i och den här personen litar jag verkligen på. Dessutom stod den i ett ganska stort stall under den tiden.
 
Sv: "Djurplågare" i "mitt" stall?!

Nej, jag tycker inte du överreagerar. "Per" verkar bete sig mycket obehagligt och om det bara rörde sig om hans häst vore det en sak, men att snacka om att "ta hand" om din ... Jag kanske har missat det men har du pratat med stallägaren om vad du har hört och sett? Kanske inte så populärt om "Per" varit där längre än dig och så ledes är nära vän med stallägaren men du kan ju känna dig för där, hur långt du vågar gå och se om du har stöd därifrån.
Annars skulle jag nog flytta innan det hände något.
Ang. din fråga om anmälan så tror jag tyvärr inte något av det "Per" har gjort är anmälningsbart.
 
Sv: "Djurplågare" i "mitt" stall?!

Är jag överkänslig? Överreagerar jag på deras beteende?
Exemplen ovan är bara ett litet utdrag av saker som jag har reagerat på.
Jag känner mig inte längre bekväm att vara i stallet.

Om du inte känner dig bekväm i stallet ska du inte vara kvar, det är varken sjysst mot dig själv eller hästen, för h"n känner ju om du kommer dit med en klump i magen och så ska det inte vara. Själv har jag blivit lite tuffare när det gäller människor för jag är så trött på att bli överkörd och visst jag har nog förlorat en del vänner, men också vunnit många andra genom att vara rak och ärlig. Jag säger vad jag tycker helt enkelt.
Här om veckan tyckte stallägaren att min häst skulle börja äta solvalla för att få upp hullet. Men då sa jag hur jag ville ha det och vad jag trodde på, dessutom har jag en faster som är foderrådgivare så jag har henne att rådfråga om ja ska ändra något, men dom ska inte ifrågasätta mina val.
Nu känner jag mig jättebekväm i stallet för jag känner att dom vet var dom har mig, sen är det en tant som beter sig som en femåring och försöker skapa konflikter mellan oss i stallet men henne behöver man inte bry sig om.

Men om du inte vill ta några konflikter med folket så skaffa ett annat ställe, för man ska absolut inte må dåligt av att åka till stallet eller vara orolig för stöld och såna saker, det ska ju vara KUL att ha häst!
 
Sv: "Djurplågare" i "mitt" stall?!

Jag håller på att leta nytt stall till min häst. Jag är fullt medveten om att det inte är det bästa att flytta runt men det får jag ta. Det är inte heller det lättaste att hitta bra stall runt omkring, speciellt inte med unghäst.

äsch hellre att ni flyttar runt tills ni hittar stallet ni trivs i än att stå kvar och känna obehag - ellerhur? Hästen överlever så länge han har dig. Min unghäst är 3 och han har stått på...7 olika ställen. Först NU har vi hittat stallet vi trivs i, och sen har vi hittat sommarbetet som bara är SÅ perfekt där han får busa hela dagarna och ha roligt. Och han är inte särskilt störd av det vad jag vet, däremot har han blivit mycket mer bekväm med att åka runt till olika ställen, nästan lite av en globetrotter ^^
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: Funderarn
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 509
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp