Djursjukhus å blåsväder?

MaRomer

Trådstartare
Jag kan ha drömt detta, men var det inte något djursjukhus som var med på TV ang att det blev betydligt dyrare så fort du hade hästen försäkrad??

Sv: Djursjukhus å blåsväder?

Det har jag inte hört något om, och inte upplevt heller. Fast å andra sidan har jag aldrig haft en oförsäkrad häst. Däremot har jag inte utnyttjat försäkringen, om det har någon betydelse.

Det har jag inte hört något om, och inte upplevt heller. Fast å andra sidan har jag aldrig haft en oförsäkrad häst. Däremot har jag inte utnyttjat försäkringen, om det har någon betydelse.

Det handlade om att de gjorde många fler "onödiga" undersökningar så fort hästen var försäkrad just pga "försäkringen" täcker det...

Du kanske har blandat ihop det med privata tandläkare? :D

De skrev just om detta i GP för några månader sedan. Landstinget betalar över en viss summa, så vissa tandläkare såg sin chans och lät patienten gå igenom en massa onödiga behandlingar.

Ja, men det skulle inte förvåna mig! Kanske inte medvetet, men lite "när vi ändå gör så kan vi ju lika gärna...". DET har jag varit med om.

Har inte läst de men de görs definitivt av vissa veterinärer.

Höll på med trav i många år och de går ju inte att full försäkra. När jag bytte ras och de var fullförsäkrat så blev de en väldans skillnad.

Gjordes betydligt mer undersökningar om man kom in med hälta på fullförsäkrad häst mot en som de inte gick på försäkringen.

Har en krångelhäst nu som förra ägarna åkte runt på olika sjukhus/kliniker och de gick mkt pengar på att försöka hitta felet utan att de lyckades. Den har nu reservationer på allt som har med rygg och ben att göra.

När den blev halt i höst så inte var de en massa undersökningar som veterinären ville göra. Han misstänkte KS direkt på min beskrivning men tyckte röntgen var onödigt för kosta bara en massa pengar och eftersom den va bättre redan av boxvilan så rekommendera han att behandla den som en KS häst. Fick ett igångssättningsschema och vad jag bör tänka på. Återkom om de inte funkar

Jag kan ha drömt detta, men var det inte något djursjukhus som var med på TV ang att det blev betydligt dyrare så fort du hade hästen försäkrad??

Har inte sett det men det är ju inte särskilt ovanligt att det fungerar så. :grin:

Och i takt med det höjs försäkringspremierna vilket man ju kan förstå.

Har själv varit inne med en fölunge och inte talat om hur eller om den var försäkrad (vilket den var) och fått ett pris för operation som jag defintivt inte hade fått om jag sagt att den var försäkrad....

Jodå, jag minns en artikel i Ridsport om just det här. Något av det som kom fram var att det är mkt dyrare med vet vård i land där de flesta hästar är försäkrade! När man jämförde Sverige med Norge (där det inte är lika vanligt att ha hästar försäkrade) så var allt väldigt mkt dyrare i Sverige, trots att Norge har båda högre lönenivå och är ett dyrare land att leva i. I Tyskland är nästan inga hästar försäkrade och där var kostnaderna för olika veterinära tjänster under hälften av vad de är i Sverige!

Att äga en hästklinik i Sverige lär med andra ord vara lukrativt.....

Jag är uppvuxen i Norge och kan skriva under på att allt är dyrare i Sverige! En enkel sak som en vaccination är tex dubbelt så dyr.

Det är också stor skillnad på hur inriktat en klinik som mest behandlar travhästar är på att utreda, behandla och ha hästarna stående på kliniken, jmf med kliniker som nästan bara behandlar ridhästar.

Har inte sett det men det är ju inte särskilt ovanligt att det fungerar så. :grin:

Och i takt med det höjs försäkringspremierna vilket man ju kan förstå.

Har själv varit inne med en fölunge och inte talat om hur eller om den var försäkrad (vilket den var) och fått ett pris för operation som jag defintivt inte hade fått om jag sagt att den var försäkrad....

Jag ska ju in med mitt sto i slutet av januari och kommer inte tala om att hästen är försäkrad.

Hade för mig det var ett specifikt djursjukhus i söder. MEn kan ju ha fel!

Oavsett tv-program - visst är det så. Kommer du med en oförsäkrad häst till somliga kliniker är det en helt annan prislistan än om du har den A1:ad.

Lite OT men den körde dom på min oförsäkrade häst :o (Han hade så mkt reservationer så det+åldern gjorde att ingen vettig veterinärvårdsförsäkring täckte)
Fast jag gick med på det, rörde sig bara om ett par tusenlappar och dom extra röntgenbilderna visade till min och veterinärens förvåning att hästen hade ont. Så i mitt fall var det tur i oturen :bow:

Oavsett tv-program - visst är det så. Kommer du med en oförsäkrad häst till somliga kliniker är det en helt annan prislistan än om du har den A1:ad.
Sant!
Jag hade en avelshingst (shetland) på station för ett par år sedan och han stod plötsligt på tre ben i hagen. Ägaren hade ingen försäkring på honom och han var för gammal för att nyförsäkra.
Ett antal undersökningar och röntgenbilder gick väl på ungefär så mycket som det normalt kostar att kliva in genom dörren på kliniken...

Min bestämda uppfattning är att alla borde säga att hästarna är oförsäkrade, lösa ut sina hästar kontant och göra upp med försäkringsbolagen efteråt. Detta skulle vi alla tjäna på, både direkt (fakturan) och indirekt (lägre försäkringspremier pga sänkta kostnader för bolagen)

Jag har också upplevt vid många tillfällen med både häst och hund att det är stor skillnad på vilka undersökningar som är nödvändiga på försäkrade respektive oförsäkrade djur.
Håller fullkomligt med Ameo i hennes resonemang.

Skrämmande och sant.

Nu håller vi oss med en klinik med en fast prislista, och som främst behandlar en kategori hästar som inte är fullförsäkrade. Och då slipper man hela den där mörkerbiten. Jag har aldrig någonsin sett en prislista från någon av de större klinikerna, särskilt inte de största. En slaskpost på "Röntgen xxxxx kr", men inget om hur många bilder och á-pris.

Helt galet med tanke på hur mycket pengar det är. På vilka andra ställen accepterar vi sådana spexar?

Precis.
För ett antal år sedan hade ridskolan där jag jobbade en häst ståendes på klinik i ett par dagar. Medicinkostnaden uppgick till 12000. Jag begärde ut en spec på vilka mediciner det rörde sig om. Det var tre påsar med dropp ...

Delvis KL
Jag anser nog att många smådjurskliniker har högre priser på det mesta av den vanliga undersökningen. Röntgen UL mm. bara att kliva över tröskeln....

Fick UL på ett o dagen efter åka till ett annat o göra om bara för att man var novis på det första. Vem fick betala:crazy: Förs. bolagen ersätter dessutom en mindre del. I alla fall mitt.
Fick åka till ett tredje för att röntga.

Jag åker med hästarna till ett sjukhus för travet o upplever att det inte skjörtas upp priser. Känns ganska OK.
Har aldrig direktreglerat förutom vid en operation.

Ja, smådjursklinikerna är helt klart dyrare än hästkliniker rent generellt, men även där finns det en klar skillnad på vad som görs vid försäkrat respektive oförsäkrat.

Ni har nog rätt.

Jag har aldrig haft ngn oförs. o visst frågar de...

Glömmer inte alla de tester som gjorts på min fånghäst.

En gång ville de behålla den över natten för att göra ett. Det kunde de ha upplyst mig om innan.
Det skulle kosta mig dubbla resor. ta ledigt en extra dag samt notan för vistelsen.

Jag vägrade för att min häst hemma skulle få jucket. Det vore skillnad om hästen måste stanna för att den är så sjuk.
De kunde ej heller garantera att hästen inte skulle utlösa ett fånganfall av testet. Det är nu 4 år sen o jag tror mig kunna hantera eländet. hästen har varit i tävlingskondis efter det.

Senast ändrad:

Jag vet att ett stort här nere i Skåneland har det ryktet. Jag vet också att det förekommit att de har sagt saker som "men den där hästen, är ju inget att spara på, vill du verkligen lägga ner pengar på detta?" och "gammal stam, hästen har ju inget värde, varför har du den försäkrad?". Då var det en unghäst som kom in med en stickskada.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 089
Senast: Dopy
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 964
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Vilken försäkring är bäst att teckna på en import och slippa så många reservationer som möjligt? Har det någon betydelse att hästen är...
Svar
4
· Visningar
1 231
Hästvård Min welsh är i princip gratis att försäkra jmf med halvblodet... O_o Hur är det med andra raser? Vilka raser anser bolagen vara de... 2
Svar
39
· Visningar
3 949
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Just nu funderar jag på... Del 3
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Starlink

Hund, Katt, Andra Djur