Djurskyddet måste vara rättssäkert

Sv: Djurskyddet måste vara rättssäkert

När ett beslut om omhändertagande är fattat så är djuren i polisens ägo. Det är polisen som bestämmer var djuren hamnar, och det sker upphandlingar av polisen av de djurpensionat som får ta hand om de omhändertagna djuren. Alltså kan inte inspektören alls påverka vad som händer med djuren efter att detta beslut är fattat. Många tycker att omhändertagna djur ska förvaras i stort sett gratis av dessa djurpensionat. Taxan är redan godkänd vid upphandlingen, djurpensionaten ska ha foder, skötsel med personalkostnader (vitt, som inte annars är så vanligt i hästvärlden t ex), utrustning, vid behov veterinärvård, de ska ha fordon som kan transportera olika djur mm. För att täcka dessa kostnader samt att kunna ta ut lön och vinst, för det är vinstdrivande företag som vilket annat företag som helst som arbetar med detta, så kostar det en bra slant per dygn. Det måste vara rättssäkert om något att polisen har upphandlat dessa djurpensionaten, annars kunde djuren hamna varsomhelst hos folk som inte sköter djuren. Djurpensionaten behöver även tillstånd från länsstyrelsen så att förvaringen på pensionaten följer djurskyddslagstifningen.

En annan sak, många av djuren undersöks direkt av veterinär när polisen tar över dem, och i många av dessa fall avlivas djuren direkt av en veterinär pga djurskyddsskäl, och djuret lider ofta pga av att ägaren ej tagit djuret till veterinär i tid. Skulle dessa djur få leva kvar och plågas av sjukdom eller skada ända tills djurägaren har överklagat och rätten har tagit upp fallet?? Det hade varit djurplågeri om något.

Djurskyddsinspektörerna omhändertar inte djur på skoj, ofta är det tragiska människoliv eller dålig ekonomi som ligger bakom att djuret inte har skötts, fodrats eller fått den vård som krävs. Djurskyddsinpektörerna måste dock se till djuret och att det sköts som det ska, och inte till om en människa blir ledsen, den senare biten får andra i samhället ta hand om vid behov.

Det var ett väldigt bra inlägg!
För närvarande spys det mycket galla över både djurskyddsinspektörer och poliser i på vissa sajter och bloggar...

Bra inlägg, tror inte många vet hur hela processen ser ut.

Jag har själv jobbat med omhändertagna hästar, en ganska stor grupp dessutom.

Fick veta på eftermiddagen att ett omhändertagande skett och att vi skulle få hem hästarna på tidiga förmiddagen dagen efter. Vi behövde fixa lite staket och skaffa fram mer folk som kunde hjälpa till att ta emot akut.

Inte många som kan ställa upp med så kort varsel och ta emot 17 hästar på ett vettigt sätt.

Jag jobbade mot timpenning flera av dagarna både 10 och 12 timmar med hästarna (tackade dessutom nej till timmar i min dåvarande anställning = risk att de inte ringde mig framöver), veterinär och hovslagare var där hela arbetsdagar de första dagarna vilket naturligtvis kostar pengar. Polis fanns i djurägarens stall hela natten tills djuren var borta.

Omhändertaganden i åtminstone den här omfattningen gör man naturligtvis inte utan att ha ordentligt på fötterna, de är otroligt resurskrävande!
Snabba beslut och avyttrande/avlivning av djuren är ett måste, det skulle inte gå att hålla djuren i Polisens ägo och vår vård under det ca år det tog att döma djurägaren.

Bra inlägg, tror inte många vet hur hela processen ser ut.

Det tror inte jag heller..så många påståenden om "bara" man läser överallt.
Tex att de "bara" kommer och plockar djuren utan vidare grunder.

Det saknar jag lite i programmet, att de borde på ett sakligt sätt redogöra hur en hel process kan se ut både vid mindre fall till de mest akuta fallen där omhändertagande av djuren är högst nödvändigt från första kontroll och hur pass lång tid det tar, mer övergripande vad som händer under tiden, vad man gör med djuren etc.

Redogör man för sånt skulle förståelsen öka och kanske få fler att förstå vilket enormt bra och faktiskt viktigt arbete detta utgör.

Senast ändrad:

När ett beslut om omhändertagande är fattat så är djuren i polisens ägo. Det är polisen som bestämmer var djuren hamnar, och det sker upphandlingar av polisen av de djurpensionat som får ta hand om de omhändertagna djuren. Alltså kan inte inspektören alls påverka vad som händer med djuren efter att detta beslut är fattat. Många tycker att omhändertagna djur ska förvaras i stort sett gratis av dessa djurpensionat. Taxan är redan godkänd vid upphandlingen, djurpensionaten ska ha foder, skötsel med personalkostnader (vitt, som inte annars är så vanligt i hästvärlden t ex), utrustning, vid behov veterinärvård, de ska ha fordon som kan transportera olika djur mm. För att täcka dessa kostnader samt att kunna ta ut lön och vinst, för det är vinstdrivande företag som vilket annat företag som helst som arbetar med detta, så kostar det en bra slant per dygn. Det måste vara rättssäkert om något att polisen har upphandlat dessa djurpensionaten, annars kunde djuren hamna varsomhelst hos folk som inte sköter djuren. Djurpensionaten behöver även tillstånd från länsstyrelsen så att förvaringen på pensionaten följer djurskyddslagstifningen.

En annan sak, många av djuren undersöks direkt av veterinär när polisen tar över dem, och i många av dessa fall avlivas djuren direkt av en veterinär pga djurskyddsskäl, och djuret lider ofta pga av att ägaren ej tagit djuret till veterinär i tid. Skulle dessa djur få leva kvar och plågas av sjukdom eller skada ända tills djurägaren har överklagat och rätten har tagit upp fallet?? Det hade varit djurplågeri om något.

Djurskyddsinspektörerna omhändertar inte djur på skoj, ofta är det tragiska människoliv eller dålig ekonomi som ligger bakom att djuret inte har skötts, fodrats eller fått den vård som krävs. Djurskyddsinpektörerna måste dock se till djuret och att det sköts som det ska, och inte till om en människa blir ledsen, den senare biten får andra i samhället ta hand om vid behov.

Mycket bra inlägg!! :bow:

För närvarande spys det mycket galla över både djurskyddsinspektörer och poliser i på vissa sajter och bloggar...

Mmm.. Och flera av dem som spyr mest är folk som har eget Djurförbud!

Jag ska imorgon vittna i ett djurskyddsärende och i det ärendet är det just nu två kvinnor, båda med djurförbud, som skriver en jäkla massa på bloggar och på facebook samt mailar, eller rättare sagt fullkomligt spammar myndigheter och media med en massa trams.

Ja, de flesta som skriver på nätet, och b la till ATL som publicerade artikeln, är de som "drabbats" av djurskyddskontroller där stora brister upptäckts i deras djurhållning så att de har fått någon typ av restriktioner i sin djurhållning. Dessa människor ger sig inte, trots att domstolar ofta har prövat deras ärenden och gett Länsstyrelsen rätt i sina beslut, utan de formligen mailbombar och skriver många inlägg på forum, precis som du skriver, där de tror de kan få sin röst hörd och få medhåll. Oftast kommer dock medhållen från likasinnade "drabbade" som heller inte skött sina djur som man ska.

Personligen förstå jag inte alls hur en tidning som ATL kan ta parti för dessa rättshaverister och påstå att djurskyddet inte skulle vara rättssäkert. Alla beslut kan överklagas och de avgörs då i domstol. Djur avlivas inte på måfå, utan oftast av djurskyddsskäl, dvs om det är det beslutet som fattas om vad som ska hända med djuret efter ett omhändertagande efter ett omhändertagande. Lagar stiftas av folkvalda politiker, är det så att allmänheten i stort är så missnöjd med den djurskyddslagstiftning som finns så är det konstigt att inte fler röstar på politiker som vill ändra den totalt.

Mycket bra skrivet det ger en vidsynt redogörelse för hur det går till och med därpå följande korrekta ifrågasättanden och funderingar som bör ge en tankeställare till oss alla
Risken är uppenbar att det kan bli hur fel som helst .

Det stora problemet med det Svenska djurskyddet är att anmärkningar görs av inspektörer som oftast inte alls har någon kunskap om djurhållning och egentligen inte har någon som helst förmåga att bedöma om anonyma anmälningar stämmer med verkligheten - eller inte.

Vidare så prövas eventuella brott mot djurskyddslagen i dag inte alls som lagen föreskriver i domstol d.v.s. Tingsrätt - som är den instans som avgör om det alls förekommit något brott mot djurskyddslagen.

JO har riktat mycket skarp kritik mot dessa direkt olagliga och ofta psykopatiska inspektörer vi har i Sverige - Totalt så har vi fått avsevärt sämre djurhälsa tack vare det så kallade djurskyddet - vi har fått en avsevärt sämre kunskapsnivå och mängder av feta och sjuka hästar där fetma-relaterade sjukdomar står för en mycket stor del av alla veterinärbesök och är en större anledning till djurs lidande.

Många människor i synnerhet professionella som kommer från länder med starkare hästtradition undrar "Hur kan du bo i ett land där man tar så dålig hand om hästarna!" - då måste jag förklara att det är Svenska Staten via djurrättsaktivistiska inspektörer som är de stora djurplågarna - att folk är rädda för dessa Mini-Hitlers - som de till och med kallar sig själva efter SS-gefolge.

Det är först och främst på grund av den olagliga djurrättsaktivistiska "djurskyddsverksamheten" som djur far illa i dag, Det är dessa som är de stora djurplågarna!

Läs gärna en LS-Chefs berättelse om hur det kunde bli så fel
dfcast.org/pdf/lantbrukets-aff-rer-1-2014-djurskydd

Egentligen ska man inte svara på inlägg som detta. Man undrar om det är något troll som slänger brandfacklor genom att förolämpa en hel yrkeskår utan några som helst relevanta källor att hänvisa till.
Inlägget är en ren skymf och allvarlig anklagelser mot en grupp människor.

Jag kommer inte att lägga något mer svar på detta inlägg men tänker rapportera brott mot "Netiketten" som säger:

För att forumet ska bli trivsamt och användbart för alla besökare skall du följa allmän netiquette (nät-etikett). Kort sagt innebär detta att man ska bete sig korrekt och vettigt även på Internet. Var vänlig och korrekt gentemot andra och gå aldrig till personangrepp.

Rolle
IpL

mycker underligt jag har många goda vänner från hela världen som är uppfödare ,tävlingsryttare m,m och ALLA tycker att våra hästar har det superbra och är otroligt bortskämda :-) Så vilka länder refererar du till ????? Bättre att alla dessa människor som skriver och skriker på forum om LS kanske kan sätta ut bevis på det ni gapar om ?? Innan dess lär ingen ta er på allvar !!!

Tesora

Egentligen håller jag med Rolle; Inlägget förtjänar ingen energi. Men, jag vill ändå att du ska tänka på att det är verkliga personer som du kallar olagliga, psykopatiska minihitlers. Personer som i de allra flesta fallen brinner för djurens väl och ve och som står ut med mycket i sitt arbete för att minimilagstiftningen ska uppnås och upprätthållas.

Jag är en av dem du förolämpar. Jag har valt mitt yrke då djur är och har varit mitt största intresse hela mitt liv. Djurskydd och rättvis behandling är det jag brinner för och jag har lagt många år på att utbilda mig för att på det sättet ha en stabil grund att stå på i mitt yrkesutövande. Jag har under mina år, såväl när djurskyddet låg på kommunal nivå, som efter övergången till länsstyrelsen träffat ett stort antal yrkesverksamma djurskyddsinspektörer/handläggare som alla har motsvarande, brinnande intresse för djurens välbefinnande och välfärd. Tack vare detta tar jag inte åt mig av dina förolämpningar, dock gör de mig beklämd och ledsen. Jag försöker ha inställningen att jag som myndighetsperson och djurhållaren ska befinna oss/hamna på "samma planhalva", dvs att vi strävar mot ett gemensamt mål (= välmående djur och en god djurhållning!). Det är sorgligt att vissa har inställningen att vi jobbar mot varandra.

Självklart har jag förståelse för att det inte är roligt när någon kommer och eventuellt kritiserar sättet man sköter sina djur och det finns givetvis djurskyddshandläggare som är mer eller mindre pedagogiska. Men, med vettiga diskussionsingångar från båda håll, så borde förutsättningarna för "jobbet mot det gemensamma målet", iaf underlättas något.

Det är ytterst få av de aktiva inspektärerna som har någon som helst erfarenhet av professionell djurhållning och tycker oftast inte alls om djur - så som de verkligen är och har heller ingen som helst förståelse för djurens verkliga behov.

Disneyfierad okunskap , faktoider , okunskap och faktoider är det som kommit att utmärka Sveriges olagliga djurskydd.

De hästländer som främst reagerat på Sveriges dåliga djurhållning till följd av "djurskyddet" är Spanien, Tyskland och Storbrittannien. I USA har man redan uppmärksammat sina stora problem med fetma eftersom främst hästägare där som här överutfodrar sina hästar - en tradition som egentligen kommer si av att ägaren vill visa upp att de har råd.

Djurskyddsverksamheten i Sverige har i dag ingen översyn eller granskning - ett helt säkert recept för ondska!!

Djurskyddverksamheten har dessutom blivit allt mer korrupt - det finns exempel som i Karlstad där en enda inspektör drog in över 100 000 i extrainkomst - till sig själv!!!!

För dem som vill veta om hur djurskyddsverksamheten fungerar i verkligheten så rekommenderar jag Astridd Lofs blogg - hon har samlat in mycket fakta genom åren.
http://forysta.bloggspace.se/r28449/Djur-och-djurskydd/

Men du måste vara ett troll som svamlar i nattmössan..

Visst finns det inom alla yrken misstag som sker, men man kan inte döma en hel yrkesgrupp och det arbete de utför generellt! Och så stora missar och kompetensbrist råder knappast.
Och din sk statistik stämmer inte gällande djurhållning i vårt land jämfört med de länder du tar upp..jösses, de länderna kastar fortfarande ut djuren på gatan till stor del!

Jag undrar, eller tror att alla nya nick som skapats här sen programmet började visas som kommer med agg och bara skit att säga..i själva verket är djurägare som själva haft så grova brister att de blivit av med sina djur och nu vill ha någon slags sympati? Eller ta tillfället i akt att försöka få medhåll på någon slags pajkastning för att de anser sig vara "orättvist" behandlade trots att de innerst inne säkert också förstår att de var oförmögna att sköta djur och kanske ansåg att samhället skulle ge dem rätten till djur..eller inte förstår eftersom att normalt fungerande människor inte missköter sina djur

Vi har ett av de ledande djurskyddet i världen och jag anser att vi ska värna och utveckla de resurser som faktiskt finns. Det finns fortfarande idag tragiskt nog länder som totalt saknar lagstiftning över djurhållning och i vårt fall vore den bästa utvecklingen att folk i första hand faktiskt kan hålla sig till de minimumkrav som finns. Djur är inga rättigheter att äga för någon och ekonomiska medel att tillgodose deras behov är bara ett absolut minimum..

Senast ändrad:

Håller med dig men det bästa är att tiga ihjäl sådan här inlägg.;)

Rolle
IpL

DU ÄR JU INTE SANN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jag är i spanien hur mycket som helst ! Tar in hästar därifrån föder upp spanska hästar !! SNÄLLA !!!!!! Spanjorer som kommer hit till mig ! Stora internationella ryttare ,uppfödare m,m är helt öevrväldigade av hur BRA våra djur har det i Sverige !! MEN tack för dagens skratt !!! Lier lier pants on fire !!!!

Tesora

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Septisk artrit
  • WE-tråden
  • Födda 2022
Tillbaka