Djurskyddet måste vara rättssäkert

Sv: Djurskyddet måste vara rättssäkert

Nu var det ju inte djurambulansen och några ponnys det var frågan om och om du citerade text om.

Rolle
IpL

Jo det var djurambulansen som omhändertog hundarna. Eller nej det var länsstyrelsen men de anlitar djurambulansen.

Nu när det gäller connemarorna så var de inte omhändertagna för att de var misskötta utan för att ägaren hade för många enligt tillståndet

Och nej jag tycker inte det skall svida för det finns väldigt många omständigheter som gör att djur far illa utan att det betyder att det är avsiktligt.

Det kan vara allt från hastig sjukdom eller dödsfall..

Kan du inte se det? Eller du är så enkelspårig att alla djur som far illa är det pga vilja?

Jag vet ju inte vars de stallades upp, jag skrev att jag inte tagit del av vare sig fallet eller utredning

En stallplats kan kosta så mycket därför anser jag inte att summan i sig är oskälig och gör man dessutom vissa påslag för det arbete som tillkommer, så nej då kanske det inte alls är så orealistiskt mer än att bara stirra sig blind på summan..Vad vet vi exakt det är för omkostnader vid omhändertagandet?

Och för min del får det gärna kosta och svida för den som skött sina djur så dåligt att omhändertagande sker

Nej en lösdrift kostar inte så mycket!

Jaha, så det du hänvisade till i ditt inlägg var alltså djurambulansen som kostade 103.479:- och som var verifierat????

Rolle
IpL

Länsstyrelsen kan inte välja vem de ska anlita. Det sköts genom offentlig upphandling. Djurambulansen är alltså det billigaste alternativet. Tror du att du kan sköta det billigare är det ju bara att lämna anbud nästa gång det ska upphandlas!

Det finns visst lösdrifter som kan kosta så mycket

Eller tror du att lösdrift=hage och ett skjul alltid?

En mer påkostad uppstallning kan kosta den summan, men det återstår fortfarande i detta fallet att omkostnaderna är ju mer än bara vad platsen kanske kostar..personalkostnader etc ska säkert täckas upp också

För dem som vill veta om hur djurskyddsverksamheten fungerar i verkligheten så rekommenderar jag Astridd Lofs blogg - hon har samlat in mycket fakta genom åren.
http://forysta.bloggspace.se/r28449/Djur-och-djurskydd/

Ja, läs den gärna men med inte bara en nypa salt utan med ett helt kilospaket med salt. Bloggen innehåller direkta sakfel, sex år gamla händelser som lyfts fram igen osv osv. Mycket underhållande läsning om man gillar rättshaverister.

Du måste skämta! Tycker du på fullt allvar att 5000kr plus moms är ett ok pris för en lösdrift för en ponny? :eek:

Men med lokaler, mark, foder, veterinär, hovslagare, personal, specialutrustade fordon osv så är det inte alls orimligt.

Precis:)

Det är också ett vinstdrivande företag, och varför skulle de jobba gratis som vissa verkar tro att de gör, det gör ingen annan. Jag vet att bara en av deras specialutrustade fordon kostat runt en miljon, och det är bara en liten del av de kostnader som ska täckas av intäkter från deras kunder.

Men med lokaler, mark, foder, veterinär, hovslagare, personal, specialutrustade fordon osv så är det inte alls orimligt.

Jo jag anser det orimligt med över 5000kr för en lösdrift på sommaren till en liten ponny.

Nu gjordes inget med dessa ponnyer och om ni vill läsa er in på ämnet så ser ni att hovslagare anlitades bla inte och knappast veterinär speciellt med tanke på att hästarna inte var omhändertagna pga vanvård..

Jag bara väntar på fler som kommer att öppna sådana uppsamlingsplatser eftersom det är väldigt inkomstbringande.

Och dessa summor belastar de människor enormt mycket som fått sina djur omhändertagna och tja jag vet inte men jag tycker väl kanske inte att man skall sparka på de som redan ligger..

Länsstyrelsen kan inte välja vem de ska anlita. Det sköts genom offentlig upphandling. Djurambulansen är alltså det billigaste alternativet. Tror du att du kan sköta det billigare är det ju bara att lämna anbud nästa gång det ska upphandlas!

Nä det är det enda alternativet och vad jag vet så är kostnaderna inte uttagna av länsstyrelsen utan av personerna som får sina djur omhändertagna.

Länsstyrelsen betalar inget till djurambulansen.

Jag kan fixa betydligt billigare för omhändertagande av hästar. Du betalar ju faktiskt runt dessa summor för till/in ridning med FULL skötsel och ridning av hästar. Hur kan då dessa summor vara realistiska när man inte ens verkar hästarna under 3 månader? Och inte ens sätter grimma på dem och inte ens upptäcker att de fått löss....

En mer påkostad uppstallning kan kosta den summan, men det återstår fortfarande i detta fallet att omkostnaderna är ju mer än bara vad platsen kanske kostar..personalkostnader etc ska säkert täckas upp också

Visst tro du det....

Det är därför man kan skicka sin häst på tillridning för samma summa och få den både riden skodd och utfodrad OCH ståendes på box..

http://www.hastmagazinet.com/newsItem.aspx?id=53828
http://www.hastmagazinet.com/newsItem.aspx?id=53843

http://www.stallakerby.se/diary_38_523.html

http://www.hastmagazinet.com/newsItem.aspx?id=51981
pic6128.jpg

Bild på den fina lösdriften hos djurambulansen som är värd 5000kr plus moms

Läs och återkom om du anser att kostnaderna är ok för detta hållande av hästar...

Och fel av mig det är inte länsstyrelsen utan polisen som anlitar djurambulansen.

Ja, det är ju lite hutlöst dyrt. Men samtidigt får man väl tänka att om man på kort varsel ska ta emot många hästar så kanske man måste göra stora investeringar (påstår inte att det är så i just det här fallet, men generellt) som man måste få igen på kort tid. Det kanske inte händer så ofta att man får ta emot så många djur samtidigt.

Sen om man ägnar sig åt den typen av verksamhet så har man kanske inte fullbelagt jämt och då måste man ju ta mer betalt per häst (och tillfälle) så att det täcker upp dom fasta kostnaderna under dom "tomma" perioderna. Tex om man jämför med ett inackorderingsstall som har alla (eller de flesta) platserna uthyrda året runt.

Sen verkar det som att i just det här fallet så borde djurskyddsmynidigheten ha anmält polisen (eller anläggningen som tog hand om hästarna) och omplacerat hästarna igen. Ibland vidtas väl drastiska åtgärder som skadar mer än hjälper i slutändan. Kanske hade det varit bättre för dessa hästar att få vara kvar hos ägaren och att en auktion hade gjorts utifrån det för att minska antalet hästar. Det hade blivit billigare och troligen bättre för djuren som kanske inte led någon direkt akut skada i sin urspungsmiljö, i alla fall inte värre än där dom hamnade. Men det kanske inte finns lagar som gör detta möjligt. Byråkratin i ett nötskal.

Genom hänvisning till en ännu för mig okänd blogg?

*KL*
Visst plockas det ut skyhöga kostnader i dessa fall. Det är för att utan förvarning ta emot djur på kort varsel. Man måste hålla en anläggning igång och investeringarna skall betalas och det är troligtvis inte fullbelagt hela tiden, då blir kostnaden per djur hög. Om det sedan är relevant med prissättningen kan jag inte svara på.

Rolle
IpL

Jag vet vad kostnaden var på de connemaror som omhändertogs av djurambulansen och inte hade de bättre där än på betet....

Om de gick på bete den 13 mars, vilket ju var det datum de omhändertogs, så tror jag de fick det bättre...

Jag bor i närheten av JF, och jag är säker på att det fanns goda grunder för att omhänderta hästarna. Omhändertagandet föregicks av x antal påtalanden och anmälningar, och det kom sig inte bara hux flux att Länsstyrelsen åkte dit och plockade med sig de övertaliga.

Senast ändrad:

Om de gick på bete den 13 mars, vilket ju var det datum de omhändertogs, så tror jag de fick det bättre...

Jag bor i närheten av JF, och jag är säker på att det fanns goda grunder för att omhänderta hästarna. Omhändertagandet föregicks av x antal påtalanden och anmälningar, och det kom sig inte bara hux flux att Länsstyrelsen åkte dit och plockade med sig de övertaliga.

:bow: :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Septisk artrit
  • WE-tråden
  • Födda 2022
Tillbaka