Sv: Djurskyddschef i Skåne avgår efter kritik
Denna inspektören lär ha fått sluta den 1:e maj och det är på tiden. Hon har varit kritiserad av såväl sina kollegor, veterinärer och djurägare. Detta var alltså några snabba exempel på hennes dumheter. Jag skulle kunna skriva en liten uppsats.
Jo, de beslagtog rashundar utan att lämna något kvitto och när rapporten sen kom så stog det fel ras. Vilket ställde till det eftersom hundarna skulle återlämnas omedelbart.
Du kanske skulle ta reda på fakta innan du uttalar dig på ett forum.
Jag vet vem du menar, en mycket kompetent inspektör som tyvärr valt att söka sig till annan ort pga av att den chef, som nu fick gå i förra veckan, ej förstod sig på djurskydd. Inspektören är dock bara tjänstledig, så nu när chefen byts ut kanske h*n kommer tillbaka om ett tag, vilket jag hoppas.
De enda som har kritiserat inspektören är djurägare eftersom inspektören har varit tuff och gjort många omhändertagande. Såklart blir man inte populär hos djurägare när man omhändertar deras djur.
Folk efterlyser att det ska vara enklare att omhänderta djur, att det inte ska behöva sitta i sin avföring och/eller vara halvdöda innan ett beslut om omhändertagande tas.
Eftersom det nu gällde hundar så är det förvånansvärt många hundhållare som inte har läst denna
http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf där minimikraven för hundhållning finns.
Har djuren omhändertagits så var det säkert inte tip-top när de gjordes. Det kan senare framkomma orsaker till varför det var så för tillfället och anses det av veterinären utsiktsfullt att djurägaren kan förbättra sin djurhållning till åtminstone miniminivå kan veterinären lämna tillbaka omhändertagna djur. Där med inte sagt att ett omhändertagande inte har någon grund.
Ovanstående gäller generellt och inte för något enskilt fall, men tyvärr har många djurhållare inte koll på lagstiftningen som de omfattas av i och med att de är just djurhållare. Det är en skyldighet för en djurhållare att åtminstone leva upp till dessa lagar.
Djurskyddslagen är lika för alla djur oavsett art eller ras eller djurets värde.
Sedan när det gäller kompetensen hos de inspektörer som nu arbetar i Skåne så är ingen av de som nu arbetar där direkt någon nybörjare inom yrket.
De som följde med till länsstyrelsen i Skåne var de som brinner för djurskyddet. I kommunerna arbetade inspektörerna oftast inom flera arbetsområden, och de som stannade kvar var de som inte kände att just djurskydd var deras största intresse.
Dock har det, liksom i övriga landet, varit olika kulturer på olika kommuner, och samsynen är en stor anledning till att flytten gjordes. Det är inte gjort på en dag att få den att fungera.
Det är en mycket intressant arbete tycker jag, dock får man vara lika mycket människokännare som djurkännare eftersom man träffar på alla sorters människor som håller djur.