Min inre kritiker

Egentligen önskar jag att jag inte ska skriva det här inlägget. Det hade varit så himla mycket bättre om det här innehållet inte fanns, så att jag inte hade kunnat skriva om det överhuvudtaget. Jag mår inte så bra inombords emellanåt, och jag skäms över det.

Min inre kritiker är inne i en hård period, och det blir väldigt tungt då.
Ett tag förut så tyckte jag att jag hade fått tyst på den inre kritikern och fått den att krympa till en liten försynt fågel, som möjligen kvittrade till ibland.
Nu är den inre kritikern mer som ett gigantiskt vrålande monster.
3PeXZ4JlGbNG6bQiF9x6TFUflqWhQzx3WkP1mckYmJ3QOmSs4mqF5bqzRyA-WS25nDnQLkI9YBW7DBv7SaxzjurvxFz1hLJ8VJ1pbtwkm47bNdUd_QlMLiRGot-6oVXlt9Ij9WcHMCHeCBvGvKY_TUY


Den inre kritikern är så lurig. Varje gång jag tycker att jag har upptäckt den och huggit huvudet av den så dyker den upp på något annat sätt, i någon annan förklädnad, och lurar mig att tro att den är logisk objektiv sanning och att den bara vill mig väl.
Vilket jag har förstått att den egentligen vill, men på ett väldigt elakt och dysfunktionellt sätt som faktiskt gör mig illa.

Just nu går det på repeat i min hjärna att jag är oomtyckningsbar. Den inre kritikern ser helt oskyldig ut och rycker på axlarna och säger storögt att ”Men det är ju bara sant, det är så det är, se dig omkring så inser du att alla tycker illa om dig och att det är helt omöjligt att tycka om dig för du är ful och äcklig. Det är bara av ren omtanke jag vill att du vet om det, så att du inte går omkring och blir lurad och tror att andra människor gillar dig när de inte gör det. Det är för din egen skull som du behöver veta om det här, så att du kan anpassa ditt beteende efter att alla hatar dig, så att du inte gör bort dig och beter dig som att du vore omtyckningsbar nu när du inte är det. Det är av ren artighet mot dina medmänniskor som du behöver dra dig undan från dem!”

Och jag blir förvirrad och ser mig omkring och letar efter tecken på att det stämmer – att jag faktiskt är oomtyckningsbar – och den som letar skall finna såklart. Visst var det väl så att kollegan hellre pratade med någon annan än med mig, visst är det så att flera nya bekantskaper har slutat att svara på mina kontaktförsök och visst var det så att chefen föredrog att vända sig till en annan kollega istället för att ge mig uppgiften?.... Jo men nog verkar det vara så att alla äcklas av mig och avskyr mig? Oj, jag som bara vill alla väl – då kanske det är bäst att jag drar mig undan från dem så att de inte ska behöva utsättas för att exponeras för mig…

Och så fastnar jag i en loop där jag blir instängd bakom ett galler som vaktas av det inre kritikermonstret och tar ännu mer avstånd från medmänniskor, vilket får mig att känna mig ännu mer avskydd…

Jag tycker om att vara själv för då slipper jag dessa ständiga tankar på att jag inte ska störa andra människor med min blotta existens och slipper oroa mig för att andra tycker illa om mig. När jag är själv kan jag slappna av och bara vara som jag är utan att behöva skämmas. Det är så knasigt för det är ju något jag bygger upp i mitt eget huvud. Jag antar att man skulle kunna tänka på nåt annat sätt och se på sig själv på något annat sätt när man är bland andra människor… Men jag vet inte hur man gör. Och om jag någon gång försöker så hittar den inre kritikern på nåt sätt att snabbt ta ner mig i skammen igen.

Jag är verkligen extremt trött på självförakt.
 

Nu har jag tid att svara. Jag känner igen mig i mycket av det du skriver. Men ffa så uppskattar jag att läsa varenda en av dina dagbokstrådar. Kanske kan jag tysta kritikern lite genom att säga att jag gärna hade haft dig som vän. Tänker mig att vi sitter på en brygga (oklart varifrån jag fått den bilden, har nog inte suttit på en brygga sen jag var barn) och vi behöver inte ens prata, för allt känns liksom så självklart och tryggt. Sådär som bra vänskap är.

Så när den där dumma kritikern sätter igång, så läs ovanstående och säg åt den att den har fel, fel, fel. :heart
 
Kan relatera. Jag uppskattar att du skriver om det så öppet och ärligt.

Ibland funderar jag om min inre kritiker är internaliserad kritik jag utsattes för under barndomen.

Vad gör man åt det, måntro?

Ja, nånstans så har man ju fått bilden ifrån... Nånstans har man väl anammat kritiken, eller beteendet att kritisera sig själv. Jag är tveksam till att det skulle vara medfött - även om jag har hört att den inre kritikern är en del av reptilhjärnan som bara ser som sin uppgift att skydda mig mot livshotande faror.

Jag har tidigare lyckats krympa den inre kritikern genom att praktisera självmedkänsla/självmedkänsleövningar. Och genom att lyfta ut den i ljuset. Att öva sig på att bli medveten om när det är den inre kritikern som talar, och då tilltala den, tex "Hej min inre kritiker! Jag hör att du är igång och vill varna mig för saker och det tackar jag för, men jag har en annan plan för hur jag ska ta mig igenom den här situationen" och så försöka tänka ut hur jag skulle kunna tänka och tala till mig själv istället, dvs aktivt ersätta den inre kritikerns ord med snälla ord istället. Det handlar väl typ om att lyfta fram den inre kritikern från amygdala till frontalloben och sätta ord på känslan, för att aktivera det logiska/analytiska tänkandet istället för att hela hjärnkapaciteten går till amygdala/reptilhjärnan/känslostyrning.

Men sen kommer livet emellan och man råkar kanske ut för saker som gör en tilltufsad, och orkar inte praktisera "analytiskt motstånd" hela tiden och då växer sig den inre kritikern starkare igen... Och hittar nya vägar! Det där med "oomtyckningsbar" har jag verkligen trott har varit nånting som jag har resonerat fram rent logiskt, men på sista tiden har jag börjat reagera över att det är rätt elakt mot mig själv att tänka så (! :grin:) och misstänka att det är den inre kritikern som har placerat dessa tankar i mig. Så jag tycker att den är lurig - den går under täckmantel och låtsas vara ren och skär logik, och då upptäcker jag den inte alltid i tid, innan den har vuxit sig väldigt stor...
 
Nu har jag tid att svara. Jag känner igen mig i mycket av det du skriver. Men ffa så uppskattar jag att läsa varenda en av dina dagbokstrådar. Kanske kan jag tysta kritikern lite genom att säga att jag gärna hade haft dig som vän. Tänker mig att vi sitter på en brygga (oklart varifrån jag fått den bilden, har nog inte suttit på en brygga sen jag var barn) och vi behöver inte ens prata, för allt känns liksom så självklart och tryggt. Sådär som bra vänskap är.

Så när den där dumma kritikern sätter igång, så läs ovanstående och säg åt den att den har fel, fel, fel. :heart
😍😭😍 Så oerhört fint skrivet!!! 🙏 Tusen tack, jag är alldeles rörd! Tack, tack! :heart Jag ska definitivt gå till bryggan när jag behöver rymma från den inre kritikern! 🤩
 
Nu har jag tid att svara. Jag känner igen mig i mycket av det du skriver. Men ffa så uppskattar jag att läsa varenda en av dina dagbokstrådar. Kanske kan jag tysta kritikern lite genom att säga att jag gärna hade haft dig som vän. Tänker mig att vi sitter på en brygga (oklart varifrån jag fått den bilden, har nog inte suttit på en brygga sen jag var barn) och vi behöver inte ens prata, för allt känns liksom så självklart och tryggt. Sådär som bra vänskap är.

Så när den där dumma kritikern sätter igång, så läs ovanstående och säg åt den att den har fel, fel, fel. :heart
Instämmer till 100%. Tycker väldigt mycket om dig Cassiopeja :heart Har ofta saknat dig de perioder när du varit borta från forumet och undrat hur du mår.
 
Kan också relatera till hur den inre kritikern har en förmåga att maskera sig och anpassa sig och vända allt till "bevis" på en negativ sanning om mig. När den väl har börjat gå i spinn är det helt omöjligt att tänka/argumentera emot för allt passar den luringens agenda.

Jag tycker ditt inlägg är väldigt modigt, för det värsta en kan göra mot den inre kritikern är nog att berätta för andra att den finns? Det hävdar åtminstone min inre kritikern med bestämdhet.
 
Känner igen, den inre kritikern är hemsk ibland.

Men du, det jag sett av dig här får mig att ha en känsla av att du är väldigt omtyckbar.
Att man med dig skulle kunna ha väldigt intressanta och givande samtal.
Och du kan verkligen skriva. Jag är så glad att få läsa dina reflektioner igen. De känns som nyttig, tankeväckande läsning för mig.
 
Jag tycker ditt inlägg är väldigt modigt, för det värsta en kan göra mot den inre kritikern är nog att berätta för andra att den finns? Det hävdar åtminstone min inre kritikern med bestämdhet.
Ja, det tog i ärlighetens namn ett litet tag från att jag skrev till jag publicerade...

Såhär gick dialogen mellan min inre kritiker och mig:
- Du ska inte publicera det där. Det är sjukt pinsamt. Du gör bara bort dig.
- Är det så? Ja kanske. Jag ska fundera lite till. * funderar och tänker att jag ändå vill testa vad lite lampa på den inre kritikern skulle kunna göra * OK, nu har jag funderat. Jag redigerar lite och tar bort vissa grejer, sen publicerar jag!
- DU SKA INTE PUBLICERA DET DÄR!!!! DU ÄR FAN DET PINSAMMASTE SOM GÅTT PÅ DEN HÄR JORDEN!!! ALLA HATAR DIG!!!
* Jag klickar på publicera *
- Well fuck you, inre kritikern....
:angel:
1676466466732.png

;)
 
Känner igen, den inre kritikern är hemsk ibland.

Men du, det jag sett av dig här får mig att ha en känsla av att du är väldigt omtyckbar.
Att man med dig skulle kunna ha väldigt intressanta och givande samtal.
Och du kan verkligen skriva. Jag är så glad att få läsa dina reflektioner igen. De känns som nyttig, tankeväckande läsning för mig.
Och du är högst delaktig i att jag är här igen! :love:🙏
 
Så fint all läsa startinlägget och hela tråden. :heart Uppskattar förresten alla dina dagboksinlägg som jag läst @cassiopeja.:)

En grej som ”den inre kritikern gör” utifrån min erfarenhet (utöver det som redan sagts om internaliserad kritik) är att skapa berättelser kring känslor jag känner just då.

Jag (och jag tror egentligen de flesta i vår västerländska kultur - stämmer det för er?) har lärt oss så grundligt att logik är mer värt än känslor, så när helst det kommer riktigt jobbiga känslor så försöker logiken göra en berättelse som rättfärdigar eller förklarar de jobbiga känslorna.

Ju mer jag företar mig att bara vara med mina känslor (var i kroppen känns det här, har det färg, form, tyngd, textur?) och släppa tankeberättelsen som försöker förklara de ”dåliga” känslorna (som försöker hjälpa mig att skapa logik i känslolivet, som helt enkelt inte alltid styrs av logikens lagar utan bara är), desto mindre grepp får kritikern om mig och desto lättare ändrar sig känsloläget. Det är min upplevelse. Jätteskönt att tillåta mig att känna (och ibland såklart också att lämna) känslorna och känna hur kroppsliga de är och låta tänkandet slippa försöka ta på sig det ganska tunga ansvaret att skapa logiska historier om känslorna, som ju då blir jobbiga historier till de jobbiga känslorna, medan egentligen så ÄR bara känslorna och det är svårt att få grepp om vad de ”hör till” rent logiskt. Dessutom känner jag att den ”riktiga” anledningen till en viss känsla kan bli tydligare för mig om jag inte gör/lyssnar på de historier som den inte kritikern skapar kring varför jag känner som jag känner. Tex om det är en internaliserad kritik så kan jag ibland märka det först när jag är med känslorna snarare än gör historier om dem.

Slutsvamlat. Hoppas det makear sense.
 
Jag kan verkligen relatera. Just nu är jag i en sån period där den inre kritikern är väldigt högljudd. Men modigt av dig att skriva det här inlägget! Jag tror absolut att lyfta detta och synliggöra det ger mindre kraft åt kritikern. I alla fall brukar det bli så för mig, då inser jag hur många gånger den där rösten blir motbevisad.
 
Så fint all läsa startinlägget och hela tråden. :heart Uppskattar förresten alla dina dagboksinlägg som jag läst @cassiopeja.:)

En grej som ”den inre kritikern gör” utifrån min erfarenhet (utöver det som redan sagts om internaliserad kritik) är att skapa berättelser kring känslor jag känner just då.

Jag (och jag tror egentligen de flesta i vår västerländska kultur - stämmer det för er?) har lärt oss så grundligt att logik är mer värt än känslor, så när helst det kommer riktigt jobbiga känslor så försöker logiken göra en berättelse som rättfärdigar eller förklarar de jobbiga känslorna.

Ju mer jag företar mig att bara vara med mina känslor (var i kroppen känns det här, har det färg, form, tyngd, textur?) och släppa tankeberättelsen som försöker förklara de ”dåliga” känslorna (som försöker hjälpa mig att skapa logik i känslolivet, som helt enkelt inte alltid styrs av logikens lagar utan bara är), desto mindre grepp får kritikern om mig och desto lättare ändrar sig känsloläget. Det är min upplevelse. Jätteskönt att tillåta mig att känna (och ibland såklart också att lämna) känslorna och känna hur kroppsliga de är och låta tänkandet slippa försöka ta på sig det ganska tunga ansvaret att skapa logiska historier om känslorna, som ju då blir jobbiga historier till de jobbiga känslorna, medan egentligen så ÄR bara känslorna och det är svårt att få grepp om vad de ”hör till” rent logiskt. Dessutom känner jag att den ”riktiga” anledningen till en viss känsla kan bli tydligare för mig om jag inte gör/lyssnar på de historier som den inte kritikern skapar kring varför jag känner som jag känner. Tex om det är en internaliserad kritik så kan jag ibland märka det först när jag är med känslorna snarare än gör historier om dem.

Slutsvamlat. Hoppas det makear sense.
Intressant vinkel! Tack! :) Jag har nosat lite på ämnet storytelling och det är intressant, just det här med att vi behöver jobba på att äga våra egna berättelser.

Kom bara för det (lite långsökt kanske) att tänka på "Manifesto of the brave and brokenhearted", så den fick slinka med här:

There is no greater threat to the critics
and cynics and fearmongers
than those of us who are willing to fall
because we have learned how to rise.
With skinned knees and bruised hearts;
we choose owning our stories of struggle,
over hiding, over hustling, over pretending.
When we deny our stories, they define us.
When we run from struggle, we are never free.
So we turn toward truth and look it in the eye.
We will not be characters in our stories.
Not villains, not victims, not even heroes.
We are the authors of our lives.
We write our own daring endings.
We craft love from heartbreak,
compassion from shame,
grace from disappointment,
courage from failure.
Showing up is our power.
Story is our way home. Truth is our song.
We are the brave and brokenhearted.
We are rising strong.

- Brené Brown
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
615
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
21 302
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag har genom livet och flera flyttar släpat med mig ett gäng gamla dagböcker från när jag var ung. Ibland har jag funderat på vad jag...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: cassiopeja
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 265
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp