Djurskyddsinspektör!?

Fashion Flash

Trådstartare
Min dröm är att bli djurskyddsinspektör men jag undrar lite om yrket:)

Först och främst undrar jag vad lönen ligger på? Vad har dem för arbetestider? Finns det jobb efter utbildningen? Vad är meritvärdet för att komma in på utbildningen på SLU i Skara? Hur är utbildningen? :)

Sv: Djurskyddsinspektör!?

Utbildningen är kanon! Är inne på sista terminen nu :) Känns som igår man började! Skara är en liten ort och SLU en liten skola så vi har en himla bra gemenskap. Väldigt personligt också! Tycker verkligen du ska söka!

meritvärdet måste du ju kunna kolla via studera.nu, de har länkar till statistik över lägsta intagningspoäng för alla olika år.

eller gå in på SLUs hemsida och kolla där. väldigt enkelt och lätt att hitta...

grupp I 17.8
grupp II 17,7
HP 1.2

när har du tänkt söka?

Oj var det inte högre? Till oss har de sagt att intagningen brakat i höjden, men det där var ju inte så farligt (med tanke på att det är Sveriges enda utbildning av den typen).

nej tyckte inte heller det var så farligt, men det är ju siffrorna från andra intagningen, (iof den som spelar roll) men kollar man på den första så ligger dom högre.
kollade även lite tidigare år och 08 låg det på samma men 07 låg det högre om jag inte minns fel

själv hoppas jag det är lååååååååågt intag nästa år :angel:

Hur många terminer är utbildningen?
Vad krävs för att komma in? Matte B?

allt sånt står också på SLUs hemsida

den är 3 år
det som behövs förutom grunden är
matte D
kemi B
fysik A
biologi B

Skulle ju inte vara dumt att utbilda sig till sådan :idea:

Men finns inte utbildningen NÅGON annanstans??

Lite tufft att lämna familjen på hela 3 år ju :(

Skulle ju inte vara dumt att utbilda sig till sådan :idea:

Men finns inte utbildningen NÅGON annanstans??

Lite tufft att lämna familjen på hela 3 år ju :(

Jo, finns lite överallt, men då heter det typ "Miljö- och hälsoskyddsprogram". Finns bl a i Halmstad där jag pluggar. Har kompisar som läser precis det här programmet. På ett vis skulle jag vilja säga att Skaras utbildning verkar superdupertoppen - läs där! Men på ett annat vis, utbildningen i Halmstad är väldigt bred. Och mina kompisar där har valt till lite distanskurser från bl a Skara och Uppsala för att få ytterliggare djurkurser då vi inte har så många i Halmstad (men du blir alltså djurskyddsinspektör på denna utbildning i halmstad!). Men det stora plusset är att den är vääldigt bred! Gå gärna in på hh.se och kika... skolan kan jag rekommendera :D Själv skulle jag blivit djurskyddsinspektör från början men ändrade inriktning lite och blir nu miljövetare när jag är färdig. Men läser jag till ett år kan jag få inspektörsexamen också :D

Själv är jag lite inne på att bli djurskyddsinspektör också, men går i så fall vägen via min nuvarande utbildning som miljövetare (läser på Linköpings Universitet fast i Norrköping). Tror man kan läsa till lite efter (typ regler och så) och kunna konkurrera med de som gått den färdiga utbildningen för det.

Jag vill definitivt avråda från att gå via miljöinspektör till djurskydd! Man missar så otroligt mycket, djurskydd är mer än bara mått!
Visst kan man läsa Djurskydd, välfärd, etik 2 och djurskydd, kontroll och bedömning (här i Skara) och få en bra grund att utgå från, men jag anser nog ändå att om man ska kunna göra ett fullgott jobb och inte bli en "centimetermarodör" bör man gå hela programmet.

har/ska dom inte ändra så att man måste gått etologi och djurskydd för att få bli djurskyddsinspektör?

Vet ej. Har inte hört nåt om det. Vi som går här önskar att det blir så, just för att det är en så bra utbildning och länsstyrelserna behöver "såna som oss".
Finns för många utan riktig djurutbildning inom djurskyddet! Det räcker inte med att gilla djur för att göra ett bra jobb, man måste förstå varför lagarna är som de är och hur djuren upplever saker och ting.

ja det är konstigt att det inte är högre krav på dom som anställs. en djurskyddsinspektör är ju iprincip en djurpolis, och man skulle ju aldrig anställa någon som vanlig polis om inte personen hade utbildning för det.

man kan ju hoppas att om det blir så, så blir det även fler utbildningsplatser. 40 är ju lite snålt

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag... 2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Jag är en tjej som ska börja gymnasiet till hösten. Jag har sökt in till hästskötar linjen i första hand och djursjukvård i andra hand...
Svar
14
· Visningar
1 185
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 569
Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin till tjock päls
  • Vilken hundras?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka