Djurskyddskunniga?

Grängesberg

Trådstartare
Hej!
Bevittnade idag en tråkig sak.

Var på stan och handlade med min sambo. När vi gick på gågatan så noterade jag att det satt en ganska ung tikvalp uppbunden vid en lyktstolpe. Den skällde, gnällde och var allmänt orolig.

Tänkte att det kommer väl en ägare alldeles strax för inte kunde jag drömma om att en vanlig hundägare skulle lämna sin oroliga lilla valpis allt för länge på gatan.

Vi var in i butik efter butik och kikade, hela tiden hör jag den lille vovven skälla. Vi var i butikerna runtikring minst 30 minuter, jag ville inte gå utan att ha sett att den lille hade fått rätt på sin ägare.

Jag gick in i den närliggande Hemköpsaffären och frågade personalen om dom hade sett hur länge vovven vart där, det hade dom inte men dock ett par andra kunder som också stod och väntade på att ägaren skulle dyka upp. Lilla tiken hade suttit ensam minst 50 minuter ute bland promenerande människor och cyklister. Den lille var mycket osäker och rädd. När människor gick förbi så hukade hon sig ner och hade sin svans mellan benen.

Jag tyckte att det hade gått på tok för lång tid och bad personalen om att de skulle kontakta polisen. Vilket de också gjorde.
Bad också om att de skulle ropa i högtalarna i butiken om nu ägaren skulle befinna sig där. Dock så tvivlade vi ju på det efterson att det knappt var någon kö.

Men efter en liten stund så dök det upp en tant. Hon var kraftigt 80-tals sminkad i rosa och blått och såg inte riktigt ut som alla andra. Inte för att det är fel på att gilla 80-talet men det syntes att människan inte var helt normal.

Vilket också bekräftades av övriga kunder samt personal(byn är liten) som berättade för mig att denne tant var svårt psykiskt sjuk samt alkoholiserad vissa perioder. Hon vräks från lägenheter stup i kvarten och de förfasades över att hon hade skaffat hund.

Tanten sa att det var hennes hund, jag försökte att tala med henne om att det kanske inte är så lämpligt att ha en valp ensam mitt på gågatan. Hon lyssnade inte alls. Gick fram till sin vovve, som skyggade kraftigt för henne, strykrädd. Mitt hjärta höll på att gå sönder!

Hon tog sin hund och gick iväg.

Vad gör man i ett sådant läge?
Valpen, kanske 4-6 månader, svårt att säga exakt, kommer ju inte att få ett bra liv. Inte med tanke på vad de andra kunderna berättade och efter vad jag själv såg!

Kände att jag inte kunde bara strunta i det och gå hem till mitt utan jag och sambo åkte ner till polishuset och berättade vad som hänt. Dom visste exakt vem jag menade på beskrivningen och de visste även vart hon bodde. Dom skulle göra vad de kunde för att styra upp det hela.

Dock så vete katten om jag litar så värst på polisen i just ett sådant här ärende så jag var tvungen att göra något mer.
Ringde en bekant som är med i ett djurskydd här i stan. Hon blev såklart bestört över detta och skulle börja arbeta med detta ikväll direkt. Självklart skulle hon berätta för mig direkt om det blir någon förändring för den lilla vovven.

Min undran är.. Ni som kan detta med djurskydd, Hur gör man i ett sådant här läge? Vad hade ni gjort? Kunde jag gjort något annat? Jag ville inget hellre än att ta den lilla tiken och åka hem till vår trygga gård, där hon kunde få ha det bra! Men så får man väl inte göra det förstår jag.

Har i alla fall erbjudit mig att ta hand om vovvan om det skulle behövas.
 
Sv: Djurskyddskunniga?

Finns inget man kan göra i detta läge. Hon har inte "misskött" sin hund på några punkter av det Du beskrivit. Sedan vad som går att "läsa in" så som att hunden var strykrädd, kan beror på att den kanske får stryk. Men det är ju inget som Ni har bevittnat. Att det är direkt olämpligt att lämna en liten rädd valp utanför en butik är inte heller olagligt. Så tyvärr, det går nog inte att göra något. Mer än att hoppas att valpen har en dräglig tillvaro, elller byter hem inom snar framtid.
 
Sv: Djurskyddskunniga?

Jag anser att du redan har gjort allt du kan och ännu mer, så gå inte och oroa dig öfr att du skulle ha gjort något annorlunda.
Det är verkligen synd att inte alla har vett nog att behandla sina djur väl!!

Men hon verkar ju ha mångas ögon på sig, så om hon behandlar valpen illa ofentligt så anmäler nog folk detta.
:cry:
 
Sv: Djurskyddskunniga?

Kontakta Miljö- och hälsoskyddskontoret i din kommun och prata med den som är djurskyddsansvarig. Du kan vara anonym.
 
Sv: Djurskyddskunniga?

Darby skrev:
Kontakta Miljö- och hälsoskyddskontoret i din kommun och prata med den som är djurskyddsansvarig. Du kan vara anonym.

Vad ska hon säga? Att hon sett en dam, klädd i 80-tals kläder, som bundit sin hund utanför en affär i 50 min.

De kommer tyvärr inte kunna göra något.
 
Sv: Djurskyddskunniga?

Vilket också bekräftades av övriga kunder samt personal(byn är liten) som berättade för mig att denne tant var svårt psykiskt sjuk samt alkoholiserad vissa perioder. Hon vräks från lägenheter stup i kvarten och de förfasades över att hon hade skaffat hund.
.

Ovanstående gav en viss antydan om att samhället är ganska litet och det kan mycket möjligt vara så att damen ifråga är känd sedan tidgare.

Men, på de grunder som kommit fram enligt Grängesberg så är det inte ett akut djurskyddsfall.
 
Sv: Djurskyddskunniga?

Fick idag reda på att Djurskyddsföreningen min bekanta är med i började att ta tag i detta igår kväll direkt.

I morse så blev jag informerad om att damen i fråga ÄR svårt psykiskt sjuk, hon har dessutom någon form av schitzofreni och är väl känd bland myndigheter här i byn.

Djurskyddsföreningen har vart i kontakt med den ansvarige på kommunen som faktiskt redan hade fått in en anmälan angående denna dam och hennes hundvalp tidigare i veckan. Det var en sjuksköterska som hade bevittnat någonting angående detta(vad vet jag inte, men tillräckligt för att hon skulle anmäla det till kommunen)

Damen ifråga klarar sig inte själv, är borta flera dagar i sträck och bara promenerar, då har hon lämnat sina katter ensamma i lägenheten utan tillsyn.

Någon kontaktperson på hyreslägenhetsföretaget är underrättad om detta problem och ska hålla nogrann koll på vad som händer med valpen. Om den får komma ut osv. Kommunen ska kolla upp om eller vem som är god man åt kvinnan och djurskyddsföreningens medlemmar kommer att hålla alla ögon öppna i kvarteret där hon bor.

Just i dagsläget kunde man inte gå in och ta hunden utan att ha pratat med god man/anhöriga eller annan ansvarig för kvinnan, som inte alls är kapabel att sköta om ens sig själv.

Hoppas att det löser sig på bästa sätt för valpen och för damen.
Är glad över att vårt Djurskyddsombud i kommunen verkar vara bra och ta saken på största allvar!

Tack för era svar!
 
Sv: Djurskyddskunniga?

Härligt att läsa att det tas om han och all :bow: åt dig!

Men nu blir man ju lite lätt fundersam liksom...hur kan man säja ett djur till en sån människa? När jag köpte min lille dam för 11 ½ år sedan så fick vi bara komma o betala o så var det klart(hon var redan 3mån)...vad är det som säger att vi inte lika gärna kunda ha varit värsta tänkabara ägarna...usch, jag vill gärna köpa en liten valp som är likadan..korthårig tigrerad dvärgtax(skitsvårt) och den skulle jag gärna vilja avla på men...jag vill ju ha kontakt med köparna innan och gärna efter...

Annars vet man ju inte...brukar uppfödare(seriösa) ha nån koll sådär?
 
Sv: Djurskyddskunniga?

Jag tankte precis fraga samma sak. Vad ar det for uppfodare som saljer till vem som helst? Kande inte uppfodaren pa sej att allting inte var som det skulle med kvinnan?

Jag vet inte om jag anses vara en serios uppfodare, men jag har koll pa de som koper valpar av oss. De behover inga langa merit-listor, men de behover sunt fornuft och en god vilja.
Dessutom har jag julkorts-krav pa alla mina kunder, och det haller de faktiskt. De flesta kommer och halsar pa nar valparna ar sma, och sedan kommer de och hamtar valpen nar den ar tillrackligt gammal. Jag kanner alltsa inte personerna i fraga speciellt bra innan, men man marker snabbt om saker och ting inte ar som det ska. Jag har flera ganger sagt nej till kopare.
Det var en gang jag varit lite beskymrad over ett par som skulle ha en tik-valp, och jag angrar idag att jag valde att salja valpen i alla fall. Jag kopte tillbaka valpen 2 manader senare, da var den mycket smal, nervos, inte ett dugg rumsren och i ett sa allmant daligt skick att jag tvivlade pa att det skulle bli nagon bra sallskapshund av henne. Men det blev det, hon fick ett nytt hem och dar mar hon bra och trivs jattefint.

Jag hade dock aldrig salt till en person som uppenbarligen inte hade alla honsen i honshuset sa att saga. Men kanner ju pa sej om saker och ting inte riktigt stammer.
 
Sv: Djurskyddskunniga?

Då får vi hoppas att allt löser sig!

Vore ju skönt om hunden slapp leva sitt liv med denna människa. Så man får väl hoppas att det händer något (lite tur i oturen) så att det går att anmäla.
 
Sv: Djurskyddskunniga?

Uppfödaren sålde kanske inte alls till den här kvinnan utan till en släkting till exempel så därför fick de aldrig se kvinnan och kunde därmed inte säga nej. Eller så var det en blandrashund vars uppfödare gav blanka f*n i vart hundnen hamnade, bara han/hon fick sina pengar.

Bra att något görs åt kvinnan nu, det allra bästa vore att hon fick ha hundne kvar kanske, men mycket hjälp med skötseln. Kvinnan tycker säkert väldigt mycket om djur och då är det inte helt rätt att neka henne ha det. Bara hoin får ordentligt med hjälp, annars komemr hunden inte att må bra.
 
Sv: Djurskyddskunniga?

Tänkte bara uppdatera lite.

Ett flertal anmälningar har inkommit angående denna dam och hennes hund och katter. Hon hotar även barnen på området ganska ofta så grannar är oroliga över hur det ska bli.

Kommunen och Länsstyrelsen jobbar med ärendet med hjälp av polis.

Den lilla tikvalpen ligger just nu under mitt skrivbord..
Hon är placerad hos mig i väntan på sitt nya hem!

Jag hoppas på att det löser sig för tanten och katterna också!
 
Sv: Djurskyddskunniga?

Åh! Så bra att det hände nåt & att du fick ta hand om den lilla valpen :)

Tyvärr brukar djurskyddet vara åt hel*vete för "slappt" :mad:

Har själv anmält en tant i byn som har 24 katter, en draghund (som hon haft sen valp, den är nu 2½ år), en gås, en kanin & 3 hästar...
Katterna + hunden bor på en yta av kanske 27-30 kvm.
Katterna har 2 slaktbackar fyllda med spån som de får utförs sina behov i, men de flesta katter tycker det är för "snuskigt" så de gör sina behov på trägolvet (med springor) istället...eller i vasken :crazy:
Sen när spånet i backarna är för smutsigt så "återanvänder" tanten det genom att tömma backarna upp & ner i hästarnas boxar & mocka ut kattlorten, så får hästarna sova på det kattpissiga spånet :(
Hunden som är korsning sibirian huskey/laika får i princip aldrig komma ut & när den får det får den sitta i en löplina på ca.5 meter (den har aldrig sett nåt annat än den sträckan & huset då...).
Den är även uppväxt på katt-torrfoder & är på tok för mager.
Hästarnas hovar orkar hon inte verka så jag brukar fara dit & "ta dem" då & då...har tjatat på henne att ta dit en riktig hovslagare men det vägrar hon. Senast jag var där så hade jag inte varit där på ett bra tag & hästarnas hovar såg för-j ut :eek: verkade bort massor... Klippte även klorna på kaninen & jag överdriver inte om jag säger att jag klippte bort 2-3 cm på varje klo (hade börjat vrida sig inåt).
Blir så ledsen varje gång jag kommer dit, vill egentligen inte vara där (man luktar förjävligt (kattpiss blandat med cigarettrök för tanten bolmar som en skorsten) & måste duscha & tvätta håret minst 3 gånger innan lukten försvinner + att det garanterat finns massa ohyra där så det kliar överallt när man varit där). Men samtidigt känns det som en skyldighet att fara dit & kolla till djuren...vete gudarna hur djuren hade sett ut annars för hon har inga vänner utan bor ensam med alla djuren... :( :crazy:
Hon har blivit anmäld hur många gånger som helst av grannar & folk i byn pga. hennes djurhållning...djurskyddsinspektörerna har varit dit men inte "hittat något fel" eller så far de inte dit alls utan säger bara "jo, vi vet...vi ska ta tag i det där...".

Jag undrar: Närdå???! :crazy: :eek:
När djuren har dött av vanvård?
 
Senast ändrad:
Sv: Djurskyddskunniga?

vad härligt med ett gott slut för valpen då förhoppningsvis! :)

hoppas bara att tanten kan få den vård som behövs och att katterna får det bra med!

:bow: till dig som engagerar dig så!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 136
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 695
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hej! Då ni varit så hjälpsamma tidigare så provar jag att göra ett till inlägg. Min hund är nu 1 år och 1 månad gammal. Han är en kul...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 861
Senast: Johdan96
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp