DNA testa sto.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare aldente
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 038

aldente

Trådstartare
Jag skall i dagarna ha ut id kontrollant och chip märka min fölunge (asvh) och ta tagelprov mm.
Sen hade jag fått för mig att från och med -06 skall stoet DNA testas också, när förra fölet registrerades (-05)behövdes det inte.
Ringde till ASVH och enligt dom räcker det att testa mot hingsten. Har dom ändrat det igen eller har jag fått fel information?

Sv: DNA testa sto.

Jag har själv bara behövt DNA på stoet en gång och då handlade det om föl som inte blev reggade förrän de var ett år (-05). Detta p g a att registeringsunderlaget kom så sent från hingstägaren att fölen satt vinterpäls och inte gick att gör ID på. Då krävdes DNA på föl, sto och hingst. Förra året behövde jag inget på stona bara chip på fölen.

Så jag tror att du har missuppfattat det hela.

Mitt halvblodsföl fött 06 dna-testades bara mot sin pappa. Jag kollade upp vad som gällde och fick info om att man inte var intresserade av att testa mot stoet.

Tack för svaren:bow:

Jaha, det var ju bra att jag hade fel, antar att det blir biligare så:D.

Min märr var blodtypad.
När jag hade använt importsperma var jag tvungen att DNA-testa både sto och föl.
Tror det fortfarande är så när det gäller importsperma?

mvh

Nej så tror jag inte det är längre. Åtminstone har vi inte behövt göra det med våra föl efter importspermahingstar.

Den enda gången man velatha DNA även på stoet var det år vårt föl var en av de som valts ut i ASVH:s stickprovskontroll och där man från ASVH:s sida stod för alla kostnader.

Jag pratade med Ultuna eftersom jag tyckte det borde räcka med att märren var blodtypad, men icke.
DNA på märren med skulle de ha.
Gjorde testet -04, och har alla papper kvar, inkl fakturorna.
Inte ett ljud om att det var ett stickprov...
Det var kanske så då? Det händer ju mycket från år till år tycker jag.
Nåväl, nu är i alla fall hon klar för alla eventualiteter! :)
mvh

Liknande trådar

Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 779
Senast: Görel
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad... 2
Svar
34
· Visningar
5 515
Senast: Digbil
·
Avel Mitt sto seminerades i våras med en hingst som står i Tyskland (TAI) Jag var jättenöjd med stationen på så sätt att dom var väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 388
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 689
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI