Wingates

Trådstartare
Hej!
Jag är helt ny här på hunddelen av forumet men har insett att ni andra som hänger här kan otroligt mycket, så jag tänkte be er om hjälp!

Jag har beslutat mig för att skaffa hund, dock tidigast i höst. Rasen som jag vill ha är dobermann - det är inget snack om saken.
Dock kommer det bli min första hund och jag inser att jag inte har tillräckligt mycket kunskap för att hitta rätt uppfödare och individ.

Så jag ber er att tipsa om bra uppfödare. Jag är intresserad av bruksdelen och inte utställning, även om hunden ska ha bra exteriör.
Jag är medveten om att rädslor är ett vanligt problem så jag vill hitta uppfödare som föder upp bra brukshundar utan sådana problem.

Tips/Råd på vad man ska tänka på när man letar hund är med uppskattat!

Tack på förhand,
Wingates

Sv: Dobermann

Överlåter svaret åt andra eftersom jag själv inte har så mycket erfarenhet av rasen. Men visst är det vackra hundar:love:

Men tänkte säga grattis alla fall:)
Såg att du hade en tårta;)

De dobber-uppfödare jag på rak arm kommer att tänka på när man letar BRA hundar för arbete och inte "vänstervarv" är: Kennel Dobfanciers och Kennel Grim Keeper.

Vet dock inte alls om någon av dessa planerar några intressanta parningar i sommar/höst, men värt att kolla upp!

/Swat

De dobber-uppfödare jag på rak arm kommer att tänka på när man letar BRA hundar för arbete och inte "vänstervarv" är: Kennel Dobfanciers och Kennel Grim Keeper.

Vet dock inte alls om någon av dessa planerar några intressanta parningar i sommar/höst, men värt att kolla upp!

/Swat

Tack så mycket för tipsen, ska genast kolla upp dem!

Jag som ex.dobbis uppfödare borde veta men har inte riktig hängt med,dock är Dobfancier som tidigare nämn ledande bland bruksarna (även om hundarna är fula som f-n :o)
Ta en titt i tidningen brukshunden.Eller gå över ån för vatten,DK har en del riktigt bra.
Tillhör själv bruksarna även om nuvarande tik bara kan ståta med vänstervarvs meriter :eek: :D

Om man nu ska ge sig ut över sundet, som förvisso är närmare än de flesta delarna av Sverige, var ska man kolla då?
Några spec uppfödare?

Tack för förslaget :)

Jag gick IPO-kurs i höstas och tränaren föder upp och tävlar Dobermann. Kolla upp Briskas kennel. De föder upp arbetande hundar.
Dobiaco är en annan. Är osäker på om det är utställnings- eller bruksvarianten.

Kennel Dobguns....en uppfödare med extremt seriöst tänk i sin avel!!! Och en riktig klippa till sina valpköpare vad jag förstått.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det stort sug efter valp och jag har stött på en kull som jag verkligen gillar föräldrarna till - men där valp passerat de där...
Svar
13
· Visningar
1 192
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 121
Senast: Tiger tok
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 546
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 371
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka