Dödliga parasiter

H

hellgirl

Såg denna artikel i våran lokala tidning.

Den dödliga hundparasiten fransk hjärtmask har nått Sverige. En hund som smittats i Västsverige har dött och parasiten har även upptäckts bland rävar. En riksomfattande kartläggning av smittan har inletts.
 
Det är just på grund av såna här sjukdomar som vi borde behålla våra strikta regler för införsel av hund i landet... Och förbjuda import av gathundar... Hur söta dom än är...
 
Jag tror inte att vi någonsin komemr släppa på våra hårda regler faktiskt. Visst förbannar man dom ibland (Som jag.. Jag måste vänta i 6 månader på min valp från USA :() men alla VET ju att reglerna är väldigt bra. Utan reglerna hade vi nog haft alldeles för mycket sjukdomar här..
Gathundarna man tar in avmaskas mot dvärgbandmask och vaccineras mot rabies, förutom dom vanliga sprutorna, så det är självklart att vi får in sjukdomar då.

Får se om dom väljer ut något nytt vaccin nu då som alla ska vaccineras med innan dom får komma in i Sverige! Hoppas det, så att vi kan få bukt med sjukdomen innan den blir för stor.
 
Det borde väl gå att få bukt med hjärtmasken nu, eftersom den inte spridits till något större geografiskt område än. Vad jag förstod så hade hunden ifråga smittats på Koster och det fanns rävar där med mask. Skjuts rävarna av så borde väl inte masken spridas mer...antar jag!?

Lagar om införsel hjälper tyvärr inte alltid så mycket. Jag vet flera här ("bekanta till bekanta") som smugglat in 8- veckors valpar från bl a Frankrike eftersom de inte vill vänta tillräckligt länge. Vad de har med sig för smitta kan man ju inte förutsäga...
 
Problemet är att du kan inte utrota alla rävar och ev.
smittade hundar. Om man utrotade sniglen som är mellanvärd
så skulle problemet vara ur världen.
Jag bor i Köpenhamn och här är det relativt vanligt med
hjärt-/lungmask.
Det är behandlingsbart och behöver inte innebära döden.
 
Vad för symptom ska man som hundägare titta efter?
Det är kanske lika bra att vi förbereder oss och lär oss mer om detta.
 
Tycker det är hemskt! Stackars hund!

Och det finns människor som vill att vi i Sverige ska lätta på införselreglerna *GRRRR* Detta är ett skäl varför vi inte ska ändra på de regler som finnes.
 
Oja, jag vet.. Jag har en familj som jag känner ganska bra som har 2 "importer" från Frankrike. Den ena tog dom hem som vuxen när dom flyttade tillbaka till Sverige och den andra åkte dom och köpte.. :crazy:
 
Varför förbjuda enbart import av gatuhundar i så fall? Förbjud även import av rashundar till avel osv, borde även vara förbjudet att åka mellan olika länder och tävla. De kan väl lika gärna drabbas av diverse sjukdomar??! Som till exempel sandfly, som är en insekt, jag tror inte den bryr sig om ifall det är en gatuhund eller en champion den angriper? btw, så iaf SOS ( http://sos.krang.net) har skärpt sina vet.prover ytterligare, nu tas även prov på lungor, njurar osv innan hundarna får åka till ex sverige) Eftersom hjärtmasken finns även i till exempel köpenhamn så kan jag inte se varför man ska köpa hund därifrån heller! Som ägare av 2 hittehundar från Spanien så tycker jag att det börjar bli ganska jobbigt att folk trackar ned på dem så mycket. Men det är allmänt accepterat att resa mellan gränserna med hundar så länge de tävlar. Det är alltså inget personligt påhopp mot just dig, börjar som sagt bara tröttna... Däremot anser jag självklart INTE att man ska ha mildare införselsregler. Hundarna ska ju helt klart testas och vaccineras. Flera föreningar vaccinerar samt gör fler tester än de som krävs, och det är ju väldigt bra.
 
Det är väldigt diffusa symptom och kan variera mycket.
Trötthet, blir anfådda, ökad blödningstendens m.m.
Diagnostiseras med hjälp av rtg av lungorna, blodprov
och sk Bærman - avföringsundersökning som görs 3 dagar
i rad för att se mask.
 
Synd att det är diffusa symptom, det gör det ju inte enklare.
Samma med Erlichios och Borrelia, så olika symptom på olika individer också.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Vet inte vad jag vill, är bara så jävla förbannad nu. Jag har vetat att Sverige är helt värdelösa när det gäller att straffa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 115
Senast: BIMM
·
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
1 890
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp