Dödligt gift upptäckt i svensktillverkat fodertillskott

Såklart det är AME och deras skitskumma produkter...

"AME Formula 11 – fodertillskott som normaliserar tarmfloran (probiotika). Bra att sätta in när hästen ätit något som rubbat balansen i tarmen, t ex dåligt hösilage. Innehåller fysikaliska tarmbakterier, anis, kamomill, mattlummer, rävkaka (nux vomica), rammus pursianus (extrakt), B1, B2, B3, B6, B9 (folsyra), B5 (pantotenat), biotin, kolin, isositol, aminosyror, spårelement"

"Strychnos nux-vomica, the strychnine tree,[2] also known as nux vomica, poison fruit, semen strychnos, and quaker buttons, is a deciduous tree native to India and to southeast Asia. It is a medium-sized tree in the family Loganiaceae that grows in open habitats. Its leaves are ovate and 5–9 centimetres (2–3.5 in) in size.[3] It is known for being the natural source of the extremely poisonous compound strychnine."

Vad i helvete gör det i ett kosttillskott 😂? Skitprodukter från tokfransar, borde förbjudas på marknaden. Det är inget fel på att ha örter i tillskott men man kan ju låta blir de giftiga...

Och "rammus pursianus" finns det inget som heter, men om dom menar rhamnus pursiana så...

"Until 2002, cascara was the principal ingredient in commercial, over-the-counter (OTC) laxatives in North American pharmacies until the U.S. Food and Drug Administration (FDA) issued a final rule banning the use of aloe and cascara as laxative ingredients.[18][19] Serious adverse effects may occur from using cascara, including dehydration, loss of electrolyte levels (such as potassium, sodium, chloride), heart rhythm irregularities, and muscle weakness.[18][20] There is also concern for its potential carcinogenicity."
 
Svengelska, trainwreck.

Mineralbalansen är helt knasig och den innehåller kvassia, ekbark och kinabark. Jättekonstiga örter, mest kända som naturläkemedel mot malaria. Och ek är giftigt för häst....
Biopromin 🙈

Väldigt lågt innehåll av många mineraler och mycket utfyllnad har jag för mig? Det är väl det örterna är kankse. Utfyllnad. Vore väl dock lättare att slänga i något annat då. Typ gräs eller potatisprotein eller vad som.

Hade "nöjet" att räkna lite på mikromineraler i en foderstat åt en som gav biopromin och tyvärr inte kunde ta till sig att det var ett väldigt dyrt sätt att tillföra mineraler som ändå bör kompletteras med andra tillskott pga just balansen och att det vore vettigare att byta till annat.
Konstaterade väldigt fort att det inte kommer i närheten av mina hästar i alla fall.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Svensk travsport är i sorg. Stjärnhästen Victory Tilly är död, 29 år gammal. – Just nu är det väldigt ledsamt, säger Karin Johansson...
Svar
0
· Visningar
77
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den moderata riksdagsledamoten Saila Quicklund, som i flera år drivit frågor om travsport i Riksdagen, har de senaste två åren suttit i...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Gunnar
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag vet att endel inte tycker att man ska prata om religion. Men jag bara vill få ut lite tankar om allt. Men som nog alla har sett så...
Svar
5
· Visningar
777
Senast: LiviaFilippa
·
Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
Svar
7
· Visningar
509
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp