Bukefalos 28 år!

Döende rådjur söker sig till samhället?

R8n

Trådstartare
Denna vinter är ju tyvärr lika hård mot våra vilda djur som förra. Vi har haft mellan 3 och 6 rådjur som rotat under trädet där fågelmaten hänger nästan varje kväll.

Har det blivit grönsaker över från kvällens middag har även det lagts ut åt dem.

Imorse när rullgardinen drogs upp så såg jag ett par öron sticka upp bakom altanen. Trodde först det var en katt så skulle ut och jaga iväg den då det var under fågelträdet.

Kommer ut, kliver nerför trappan och trampar nästan rakt på ett rådjur!

Hon blir förstås rädd men orkar bara lyfta bakdelen, framdelen vill inte lyda utan hon dyker gång på gång på skallen.

Trodde först hon blivit skrämd så att hon bara halkade med benen så gick in för att inte stressa henne mer. Men halvtimmen efter ligger hon fortfarande kvar, nu har hon även börjat vingla med huvudet och verkar lite "borta".

Ringde iaf till polisen som skulle skicka en jägare för nu hade hon plågats tillräckligt länge. Jägaren kom efter 20 minuter och gjorde slut på hennes lidande, helt utmärglad var hon och hade enligt jägaren inte levt så länge till.

Tänker fortfarande på den lilla stackarn, fjolårskid och allt :( men hon har det förhoppningsvis bra där hon är nu.
 
Sv: Döende rådjur söker sig till samhället?

Ja det har inte varit någon vidare rolig vinter för många vilda djur. Här springer älgarna på järnvägsspåret och blir påkörda för snön är så åtkörd där så det är smidigt att gå. Rådjuren har vi stödfodrat så de är nästan tama.
 
Sv: Döende rådjur söker sig till samhället?

De söker sig till ytor som kräver mindre energiåtgång = vägar och då kommer de ju ofrånkomligen till bebyggelse förr eller senare.. + att matar man in dem nära bebyggelse så vet de ju att där finns mat att hämta.
 
Sv: Döende rådjur söker sig till samhället?

Det var inte menat att de skulle matas i våran trädgård men de kom ju för fågelfröna. Och då kan vi ju lika gärna kasta ut grönsaker/frukt som ändå skulle slängas.

Men just under den stunden igår när hon låg där så kände jag hur himla liten man är i världen egentligen. Helt maktlös, himla jobbigt att veta att man beställt avlivning för henne men hon kunde ju inte ligga i trädgåren och dö heller :(

Bara blivit värre om några ungar fått för sig att komma in och klappa på henne och kasta snö osv.

Men hemskt tråkigt i vilket fall :(
 
Sv: Döende rådjur söker sig till samhället?

Vi matade våra under fågelbordet med viltpellets både förra vintern och den här. Tycker de se mycket fräschare ut i år trots allt. Tama blir de ju - lyfter på huvudet men flyttar inte när vi går till bilen och ligger och sover utanför köksfönstret med ryggen mot huset.
Tror vi betraktas som ganska ofarliga.
 
Sv: Döende rådjur söker sig till samhället?

Det man kan göra är att skaffa mat och fodra i skogen.

Ex gå i bakspår och lägga ut mat och leda bort från hus.

Så gör vi, och har även plogat i skogen för att de ska kunna gå på väg utan att behöva gå på trafikerad väg.

Annars är min erfarenhet att de som är i dåligt skick på hösten faktiskt inte klarar vintern även om det fodras, särskilt om kylan är hård. De faller bort ändå.
 
Sv: Döende rådjur söker sig till samhället?

Vi hade en som strök med rätt tidigt, tror det var en gammal, men annars verkar de vi fodrat hållt sig vid liv. Så visst stryker det med en och annan. Lotta är still going strong det är nog 4e året hon är här.
 
Sv: Döende rådjur söker sig till samhället?

Det var ju ett smart tips. Men känns som att om vi ska börja köpa rådjurspellets till dem som går här, blir inte det för kraftig mat för dem som går på svältgräns nu?

Eller man kanske kan vänja in dem lite säkert med en blandning av grönsaker och pellets?
 
Sv: Döende rådjur söker sig till samhället?

Vi hade en som strök med rätt tidigt, tror det var en gammal, men annars verkar de vi fodrat hållt sig vid liv. Så visst stryker det med en och annan. Lotta är still going strong det är nog 4e året hon är här.


Den här lilla var ju inte så gammal. Men hon var tunnast av dem, hade sällan ro att äta utan gick mest runt sin mamma och sin bror. Kanske därför hon inte orkade, hon fick för lite näring i sig.

Vet även att jag såg brodern jaga undan henne, kanske för att hon var svag och skulle lämna plats åt de starkare att äta?
 
Sv: Döende rådjur söker sig till samhället?

Det tror jag inte, om man börjar försiktigt,dessutom kanske du har gett dina fåglar solrosfrön som även rådjuren ätit och kan fortsätta med det, det ger vi till våra rådjur, bra med fett.

Sedan är jag rätt säker på att det som gör att rådjur kan vara känsliga för mat när de är svultna beror på att även bakterierna i våmmen svälter, de har ju liksom heller inget att äta när djuren svälter.;)

Lite bakterier, liten möjlighet att smälta föda om de skulle få tag på mer än vanligt.

Och jag tror att rådjur gör som nötkreatur, alltså förbättrar sin bakteriekultur som då smälter födan, genom att äta jord.
Därför plogar vi alltid fram jord( inte lätt att hitta om det är 80 cm snö)
 
Sv: Döende rådjur söker sig till samhället?

Tipset om jord var nytt för mig. :idea:

Våra rådjur äter hos oss på nätterna, när hästarna är inne. De äter av hösilagebalen och letar på gödselstacken efter spill. Ser dem sällan så hur de är i hull vet jag inte..
 
Sv: Döende rådjur söker sig till samhället?

Vi har flera rådjur här i och kring hagarna, främst på nätterna, de äter av hästarnas halm och hösilage. Grannen fodrar dem med havre så här lever de ganska gott :)
 
Sv: Döende rådjur söker sig till samhället?

*putt* *putt*

Jag matar våra rådjur lite med äpplen och morötter. Men ryktet verkar sprida sig i skogen och det blir allt fler som kommer och äter.
Vad mer kan man ge som inte tar kål på deras magar?

Hösilage har jag hört är alldeles för grovt om de inte är vana sen tidigare.
Har läst någonstans att någon bl.a. gav vitkål, det är ju hyfsat billigt nu.
Kan man börja ge viltpellets nu, eller är det alldeles för grovt nu???

Det blir ju inte helt gratis att hålla den växande skaran på bara äpplen och morötter
Mvh Sara
 
Sv: Döende rådjur söker sig till samhället?

Hösilage har jag hört är alldeles för grovt om de inte är vana sen tidigare.
Har läst någonstans att någon bl.a. gav vitkål, det är ju hyfsat billigt nu.
Kan man börja ge viltpellets nu, eller är det alldeles för grovt nu???

Om det är så att bakteriefloran i våmmen är för liten p.g.a svält och man börjar mata på med stora fodermängder, då finns det inte bakterier för att bryta ner allt om det är så att de äter för mycket.

Börja lägg ut lite av det nya, och jag skulle inte vara rädd för ensilage.

Sedan så äter rådjur helst, och kan också tillgodogöra sig, ensilage med växter som har mer blad.

Vi ger våra mat varje kväll, ensilage med en massa blad, solrosfrön, havrekross, betfoder och musli.
Jag ger inte friska äpplen eller morötter när det är rejäla minusgrader så de fryser snabbt, iaf inte hela, rådjur med lite sämre tandstatus kan bita av sina tänder.
 
Sv: Döende rådjur söker sig till samhället?

Vi ger våra rådjur kaninpellets, fodermorötter, äpplen, bananer, lite bröd, solrosfrön, viltfågelblandning, sallad, gurka osv som blir över från våran mat. Potatis är också väldigt populärt.


ginnies: kan man ge dem havre eller kanske kornkross? skulle ju bli bra mycket billigare än med solrosfrön. Bröd och frukt/grönsaker tar jag hem från jobbet, sånt som blivit dåligt. Jag skär även mina grönsaker i skivor så dem inte sätter i halsen :)
 
Sv: Döende rådjur söker sig till samhället?

Tack snälla Ginnies och R8n :)
Då ska jag försiktigt ge lite hösilage. I den balen som är öppen nu var det lite bladigt, så den kanske dom uppskattar.
Eftersom ingen har havrekross i stallet så tar jag lite havregryn här hemifrån istället :D

Äpplena och morötterna skär jag upp ordentligt just med tanke på tänderna. Men då kommer jag även ge lite vitkål och annat gott vi kan ha hemma.

Sara
 
Sv: Döende rådjur söker sig till samhället?

Supersara!

Jag var i Göteborg idag. Där finns ingen snö!!!:eek:

Då behöver du inte mata.

Vi har fortfarande cirkus 40 cm kvar, vi matar tills snön har försvunnit.
 
Sv: Döende rådjur söker sig till samhället?

Eftersom du vet lite om rådjur så fråga jag dig :)

Hur illa är det att ge rådjur bröd (mjukt typ bugetter) med tanke på att dem ju är idisslare. Hör olika från dag till dag.
 
Sv: Döende rådjur söker sig till samhället?

Jag vet för lite.;)

Men jag har svårt att tro det skulle vara nyttigt eller ens bra.

Bröd innehåller ofta sådant de inte äter, som mjölk och smör och kanske finmalet mjöl, så nej.

Bröd diskuteras annars vad jag hört även som olämplig mat till andra vilda fåglar och även till vildsvin.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp