Dogs 101 - motion

Lager

Trådstartare
Satt under lunchen och såg på Animal Planet, då särskilt på raspresentationen av engelsk bulldogg i ett hundprogram - en av tillfrågade experterna definierade motionsbehovet för denna ras som 20 minuters promenad, 2 gånger dagligen.

Nu har jag ingen erfarenhet av engelsk bulldogg, men hur kan någon hund må bra på så lite motion? I övrigt var det en kort och koncis beskrivning - men det löjligt låga "motionsbehovet" var väl märkligt i ett så kallat informationsprogram som riktar sig till totalt okunniga? Nog för att det är ett amerikanskt program men ändå... :angel:

http://animal.discovery.com/videos/dogs-101-season-one/?smid=YTAPC-YTD-PLP

Kolla på era egna raser - hur väl stämmer beskrivningarna?

Sv: Dogs 101 - motion

Två gånger 20 minuter räknar jag inte ens som motion.. :crazy:

Håller med.. :crazy: Okay om jag låg hemma med hög feber eller liknande, då skulle hundarna (oavsett vad jag hade för ras) få nöja sig med så lite motion, men aldrig i livet att en hund kan må bra av så lite motion, varje dag, hela sitt liv!

Min ras fanns förövrigt inte med på sidan, så jag ska nu roa mig med att titta på andra raser :p

---

Kul att när de skulle visa bilder som skulle bevisa att afghanen var en gammal ras, visade de bilder på hundar som såg mer ut som saluki eller greyhound :D (Annars älskade jag att de visade afghan på agilitybana)

Senast ändrad:

Pommen verkar stämma bra även om den jag hade nog inte var den bästa representanten :angel: I övrigt hittade jag ingen av "mina" raser med

Sen stör jag mig bara på Akita klippet som faktiskt borde hetat Great japanese dog, trots att de är lika och delar ursprung så är de ju faktiskt skilda raser. Det är nämligen övervägande sånna med i klippet vilket syns "typen" men framförallt på färgen. Saxat från Akitans rasstandard:

Färg
Rödfawn, sesam (rödfawn päls med svarta spetsar), brindle eller vit. Nämnda färger utom vit skall ha ”urajiro”, dvs vitaktig päls på nospartiets sidor, på kinderna, på halsens och underkäkens undersida, på bröst och mage, på svansens undersida och på benens insidor.

De flesta i filmen är har ju mörk mask samt "pinto" färgade som de säger = GJD inte Akita:mad:
Nu har jag "rasat" klart :o som det kanske märks är jag väldigt förtjust i rasen och skulle haft en sån själv om jag trodde mig klara av den, att det är en svår ras tyckte jag iallafall att de fick fram bra:)

Stämde hyffsat tycker jag men jag störde mig extremt mycket på att den hund som syntes mest var en klippt hund med alldeles för lång päls. Tom när de berättade att de ska vara sträva visades exempel på den klippta hunden som enbart var mjuk och luddig...

En snabb kissrunda för oss är någon minut :p Sista kvällskissen, så hundarna snabbar sig så de får sova sen :D

Har sett det där programmet en gång. Gav upp efter halva, när de hade ägnat en bra stund åt att tala om hur aggressiva rottweiler är.

Nu har jag kikat på "min" ras afghanen och eh.. tja.. Njaa.. Alltså.. Det var ju ett mysigt klipp och så men.. 1 timme motion är ju alldeles för lite. En timmes lösspring utöver vanliga promenader kanske. Tyckte det var trist att man bara fick se dom springa i ett ridhus. Dom ska ju få springa på stora härliga fält ju, då kommer dom till sin rätt bättre. :D Men tja. Det var både bra och dåliga saker i det klippet. T.ex. sade dom nästan inget om pälsvården mer än att dom behövs borstas varje dag (vilken man inte gör) och att dom passar med äldre barn bara. Och att dom har lätt för att skada sig. :crazy: Visst skriker dom högt för minsta lilla men dom skadar sig ju inte på riktigt. Men det var kul att dom visade agilityafghan iaf. :D

haha nja håller inte riktigt med om min ras. enligt dem kan inga frallor simma, inga frallor kan para sig naturligt och måste insemineras och kan aldrig föda själv.

Mina raser finns inte med, är varken förvånad eller besviken ;)

Däremot så kikade jag på ett avsnitt förra veckan där Yorken var med och de sa att den är så sällskaplig så den ska aldrig behöva vara ensam hemma. Nehe? :crazy:

*KL*

Hittade ett filmklipp på hemsidan om salukis ändå. Det var visserligen från någon annan "serie" men det pratades om motion, egenskaper osv.
Bortsett från att de sa att salukins jaktinstinkt är så stark att de även jagar bilar (:crazy:) så tyckte jag det verkade stämma ganska bra. Det var mest prat om att rasen var gammal, älskade familjen men inte bryr sig så mycket om främlingar och att de måste få springa lösa :)

Kollade på Boxer, tyckte det var ett bra inslag!

Och Vizsla, där nämnde dom att dom behöver minst 2 timmars löpträning per dag. Brao!

Senast ändrad:

Jag håller med, tittade just på boxer-klippet. Tyckte det stämde utmärkt.

Min ras, Pudel, tyckte jag stämde bra överens med. De nämnde inte hur mycket motion de behöver, men att det är en aktiv sällskaps/familjehund som är väldigt intelligent och gärna arbetar. Och ja, krävande pälsvård då :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka